Vragen ivm Integral ABS
Moderator: GVN
Vragen ivm Integral ABS
In een werkplaatshandboek (RMT) staat dat werken aan dit
systeem best aan een dealer overgelaten wordt vanwege speciale
gereedschappen. Klopt dit, is het niet mogelijk om het nodige
onderhoud zelf te doen?
Volgens een schema in dat zelfde boek zou dit systeem via het
pedaal op de beide wielen remmen. Klopt dat?
systeem best aan een dealer overgelaten wordt vanwege speciale
gereedschappen. Klopt dit, is het niet mogelijk om het nodige
onderhoud zelf te doen?
Volgens een schema in dat zelfde boek zou dit systeem via het
pedaal op de beide wielen remmen. Klopt dat?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
®win
- Contacteer:
Re: Vragen ivm Integral ABS
Afhankelijk van motortype. Bij vollintegral ABS worden voor- en achterrem door zowel remhandle als -pedaal bediend. Bij teilintegral ABS worden voor- en achterrem door de remhandle bediend en bedient de rempedaal alleen de achterrem.
Als je zelf goede gereedschappen + computer voor resetten hebt en daarnaast beschikt over voldoende technische kennis, dan kun je het zelf doen. Voor de meesten onder ons betekent dat gewoonweg dat je voor onderhoud en reparaties aan de remmen naar de dealer gaat....
Als je zelf goede gereedschappen + computer voor resetten hebt en daarnaast beschikt over voldoende technische kennis, dan kun je het zelf doen. Voor de meesten onder ons betekent dat gewoonweg dat je voor onderhoud en reparaties aan de remmen naar de dealer gaat....
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
Ik neem aan dat een RT een vollintegral ABS systeem heeft, pedaal bedient
dus beide remmen, niet leuk!
Die computer die nodig is voor het resetten, bestaat daar geen truc voor?
dus beide remmen, niet leuk!
Die computer die nodig is voor het resetten, bestaat daar geen truc voor?
-
®win
- Contacteer:
Welke RT hebben we het eigenlijk over? 850, 1100, 1150, 1200?
Groet,
Erwin
Erwin
Volgens mij over 850 vanaf 2002 en 1150 met volledige integrale ABS.
Heb na meer dan 20 jaar motorrijden en zelf een achttal motoren vroeger dikwijls met hopen zelfvertrouwen in eigen rijkunst rondgebolt , gasgegeven en scherp uitgeremd a la Schwantz of fast Freddie spencer , voorlopers van de moderne Rossi , Altijd is dat goed gegaan en met de jaren bouw je meer ervaring op om een motor met conventioneel gescheiden remsysteem zo snel mogelijk en met zo veel mogelijk remdruk op zijn voorwiel te tot stilstand te brengen.
Dan een eerste ervaring met gekoppeld remsysteem , DCBS op een Blackbird, eerst wat wantrouwig want was dat niets onhandig voor de minder begaafde motorrijders onderons? Jawatte , remde dat hard en veilig op nat wegdek.
Toen RT remsysteem met servodruk erbij , weer ff wennen aan dat gezoem maar remmen , geem meter langere remweg nodig dan de CBRXX en dat met een motor die 50 kg meer weegt
En dan denk je aan de onverwachte situaties vroeger die je ooit al eens hebt meegemaakt en waar je soms met wat geluk goed bent weggekomen en je jezelf toch niet onderuit geremd hebt op dat natte wegdek en wat een voordeel en een fantastisch remsysteem je nu wel hebt in dergelijke panieksituaties.
Kwestie van onderhoud , vraagt wat meer tijd , specifieke kennis en ervaring om vb. nog maar je remolie zelf te verversen en te ontluchten .
Heeft een goed doordacht ABS zelfdiagnose systeem , beter eerst laten nakijken door iemend met kennis van zaken bij storingsfout alvorens een resetje uit te laten voeren .Gaat trouwens geen technieker zomaar doen zonder naar de oorzaak te zoeken.
Heb na meer dan 20 jaar motorrijden en zelf een achttal motoren vroeger dikwijls met hopen zelfvertrouwen in eigen rijkunst rondgebolt , gasgegeven en scherp uitgeremd a la Schwantz of fast Freddie spencer , voorlopers van de moderne Rossi , Altijd is dat goed gegaan en met de jaren bouw je meer ervaring op om een motor met conventioneel gescheiden remsysteem zo snel mogelijk en met zo veel mogelijk remdruk op zijn voorwiel te tot stilstand te brengen.
Dan een eerste ervaring met gekoppeld remsysteem , DCBS op een Blackbird, eerst wat wantrouwig want was dat niets onhandig voor de minder begaafde motorrijders onderons? Jawatte , remde dat hard en veilig op nat wegdek.
Toen RT remsysteem met servodruk erbij , weer ff wennen aan dat gezoem maar remmen , geem meter langere remweg nodig dan de CBRXX en dat met een motor die 50 kg meer weegt
En dan denk je aan de onverwachte situaties vroeger die je ooit al eens hebt meegemaakt en waar je soms met wat geluk goed bent weggekomen en je jezelf toch niet onderuit geremd hebt op dat natte wegdek en wat een voordeel en een fantastisch remsysteem je nu wel hebt in dergelijke panieksituaties.
Kwestie van onderhoud , vraagt wat meer tijd , specifieke kennis en ervaring om vb. nog maar je remolie zelf te verversen en te ontluchten .
Heeft een goed doordacht ABS zelfdiagnose systeem , beter eerst laten nakijken door iemend met kennis van zaken bij storingsfout alvorens een resetje uit te laten voeren .Gaat trouwens geen technieker zomaar doen zonder naar de oorzaak te zoeken.
Bedankt voor 't uitgebreide antwoord.
Met betrekking tot een systeem zoals ABS heb ik de ervaring dat als er
een fout verschijnt en je rijdt sito presto naar een dealer, dat er dan
vaak niks uit de bus komt. In zo'n geval geef ik er de voorkeur aan om
zelf de zaak te kunnen resetten, komt de fout terug dan is ze wellicht
echt, zoniet gaat het om een eenmalig iets. Omdat er voor bijna alle
systemen ook zonder de echte apparatuur een mogelijkheid bestaat om
zo'n reset te doen hoop ik dat het ook voor het ABS systeem kan.
Mijn eerste vraagstelling gaat inderdaad over het ABS vanaf 2002 maar
voor de 1200 serie (die denk ik "de pomp" niet meer heeft). Het al dan
niet zelf kunnen onderhouden kan bepalen of ik zo'n motor zie zitten,
met handen en voeten aan een dealer gebonden zijn vind ik maar niks,
vermoedelijk dat daardoor de 1200 serie ook niet in aanmerking komt.
Met betrekking tot een systeem zoals ABS heb ik de ervaring dat als er
een fout verschijnt en je rijdt sito presto naar een dealer, dat er dan
vaak niks uit de bus komt. In zo'n geval geef ik er de voorkeur aan om
zelf de zaak te kunnen resetten, komt de fout terug dan is ze wellicht
echt, zoniet gaat het om een eenmalig iets. Omdat er voor bijna alle
systemen ook zonder de echte apparatuur een mogelijkheid bestaat om
zo'n reset te doen hoop ik dat het ook voor het ABS systeem kan.
Mijn eerste vraagstelling gaat inderdaad over het ABS vanaf 2002 maar
voor de 1200 serie (die denk ik "de pomp" niet meer heeft). Het al dan
niet zelf kunnen onderhouden kan bepalen of ik zo'n motor zie zitten,
met handen en voeten aan een dealer gebonden zijn vind ik maar niks,
vermoedelijk dat daardoor de 1200 serie ook niet in aanmerking komt.
Nog een vraag:
Ik kan nergens een procedure vinden om een fout in het intergrale ABS
systeem te resetten. Echter, ik kan uit een aantal zaken opmaken dat
dit mischien helemaal niet nodig is omdat het systeem zelf melding(en)
van foute toestanden wegneemt indien de fout niet langer daar is (dit in
tegenstelling tot de eerste ABS sytemen die wel degelijk een reset nodig
hadden om naar een normale toestand terug te keren).
Te oordelen aan het aantal berichten over (tijdelijk) falen van het integrale
ABS zou dat door rijders met zo'n motor al moeten ervaren zijn. Klopt?
Ik kan nergens een procedure vinden om een fout in het intergrale ABS
systeem te resetten. Echter, ik kan uit een aantal zaken opmaken dat
dit mischien helemaal niet nodig is omdat het systeem zelf melding(en)
van foute toestanden wegneemt indien de fout niet langer daar is (dit in
tegenstelling tot de eerste ABS sytemen die wel degelijk een reset nodig
hadden om naar een normale toestand terug te keren).
Te oordelen aan het aantal berichten over (tijdelijk) falen van het integrale
ABS zou dat door rijders met zo'n motor al moeten ervaren zijn. Klopt?
Klopt niet volgens mij .
Weet niet of van tijdelijk falen wel kunt spreken.
Zoals nu vb. te lezen in het K forum krijgt ge oa. ook melding van een te laag remoliepeil bij momenten, en dat kan dan weer 't een en 't ander betekenen.
Kan zo nog wel enkele redenen bedenken , slecht gepositioneerde of zwakke ABS sensors , mogelijke toekomstige draadbreuk ervan, bevuilde connectoren met een te hoge overgangsweerstand enz.
Dat lijken me persoonlijk allemaal te belangrijke dingen om zomaar van te denken dat 't allemaal ff vals alarm is.
Dus nakijken met de nodige technische kennis en bij gebrek hieraan naar je dealer!
BMW heeft hier een technisch zeer goed systeem op de markt gebracht en daar moet ook al eens onderhoud aan gedaan worden , alarmmeldingen zomaar negeren loopt van tijd verkeerd af , dan ben je beter af met een simpel no nonsens en noABS reminstallatie.
Weet niet of van tijdelijk falen wel kunt spreken.
Zoals nu vb. te lezen in het K forum krijgt ge oa. ook melding van een te laag remoliepeil bij momenten, en dat kan dan weer 't een en 't ander betekenen.
Kan zo nog wel enkele redenen bedenken , slecht gepositioneerde of zwakke ABS sensors , mogelijke toekomstige draadbreuk ervan, bevuilde connectoren met een te hoge overgangsweerstand enz.
Dat lijken me persoonlijk allemaal te belangrijke dingen om zomaar van te denken dat 't allemaal ff vals alarm is.
Dus nakijken met de nodige technische kennis en bij gebrek hieraan naar je dealer!
BMW heeft hier een technisch zeer goed systeem op de markt gebracht en daar moet ook al eens onderhoud aan gedaan worden , alarmmeldingen zomaar negeren loopt van tijd verkeerd af , dan ben je beter af met een simpel no nonsens en noABS reminstallatie.
Er is nog wel een hele nuance tussen niet onmiddelijk naar een dealer gaan en
een alarm "zomaar negeren". En een simpel ABS syteem is niet verkrijgbaar, dus
moet je het doen met wat er aangeboden wordt (althans bij de BMW RT modellen).
Uit eigen ervaring weet ik dat de dealer vaak ook niks met zijn diagnosesysteem
kan zien en dat je alsnog zonder bijkomende ingrepen vertrekt.
Als je zelf het onderhoud aan een motor doet kan je natuurlijk bepaalde dingen
ook voorkomen, een slecht afgestelde sensor of te laag vloeistofpeil zijn zaken
die bij periodieke controle kunnen nagezien/bijgesteld worden of in geval van
een alarm extra gecontroleerd kunnen worden.
een alarm "zomaar negeren". En een simpel ABS syteem is niet verkrijgbaar, dus
moet je het doen met wat er aangeboden wordt (althans bij de BMW RT modellen).
Uit eigen ervaring weet ik dat de dealer vaak ook niks met zijn diagnosesysteem
kan zien en dat je alsnog zonder bijkomende ingrepen vertrekt.
Als je zelf het onderhoud aan een motor doet kan je natuurlijk bepaalde dingen
ook voorkomen, een slecht afgestelde sensor of te laag vloeistofpeil zijn zaken
die bij periodieke controle kunnen nagezien/bijgesteld worden of in geval van
een alarm extra gecontroleerd kunnen worden.
-
Beemerboy09
Gaby,
U hebt zeer veel vragen over BMW motorfietsen.
Hebt U ondertussen al een beemer gekocht ?
Ik zou zeggen : begin eens te rijden met een beemer, dan zal u direct veel minder vragen stellen.
BMW =

Ik zou zeggen : begin eens te rijden met een beemer, dan zal u direct veel minder vragen stellen.
BMW =
I love my R 850 RT.
Het lijkt soms wel dat populaire radioprogram ' Vragen staat vrij'Beemerboy09 schreef:Gaby,
U hebt zeer veel vragen over BMW motorfietsen.BMW =![]()
![]()
'k Geloof het nog niet maar heb hier nog een prachtexemplaar staanHebt U ondertussen al een beemer gekocht ?
Of mischien juist nog meerIk zou zeggen : begin eens te rijden met een beemer, dan zal u direct veel minder vragen stellen.
Gaby ,mischien ons uw motorervaring eens mededelen , zo kunnen we dan weer meedenken en uw keuze vergemakkelijken
Ik heb niet geheel "ongeletterd" mbt tot BMW's maar van de boxers weet ik weinig af.Beemerboy09 schreef:Gaby,
BMW =![]()
![]()
Ik zit een beetje te lonken naar Uw motor (ttz zo'n model) maar vooral het integrale ABS gebeuren
baart me nogal zorgen, je leest er toch bangelijke dingen over. Bovendien wil ik niet met handen
en voeten gebonden zijn aan een officiële BMW dealer, elke keer als ik zo'n glazen paleis kom heb
ik een onaangenaam gevoel, ik voelde me vroeger (bijvoorbeeld bij Frank Soete) heel wat meer
op mijn plaats (kan natuurlijk aan mij liggen), het komt me voor dat BMW naar de klant toe een
richting uitgegaan is die me niet zo bevalt en die het motorrijden nog een stuk duurder maakt.
-
Beemerboy09
Mijn Integrale ABS werkt perfect.
Ik heb reeds 8000 km gereden en mijn motor heeft in het totaal 116.000 km afgelegd.
Werd altijd onderhouden bij een officiële BMW dealer.
BMW RT = fun
Ik heb reeds 8000 km gereden en mijn motor heeft in het totaal 116.000 km afgelegd.
Werd altijd onderhouden bij een officiële BMW dealer.
BMW RT = fun
I love my R 850 RT.
Klinkt niet slecht
Enig idee of er nog de originele koppeling in zit? Ik denk ook wel
dat het remsysteem in 't algemeen goed werkt en dat de grote meerderheid er geen
problemen mee heeft. Maar naast het feit dat ze er wel degelijk zijn (je zal maar de
"statistische" pechvogel zijn) is er de complexiteit, met name mbt tot onderhoud.
Na heel wat speurwerk ben ik stilaan geneigd om te denken dat DIY onderhoud mogelijk
moet zijn met zelfgemaakte hulpmiddelen (alhoewel werkplaatshandboeken zoals die van
Clymer en RMT er zich niet aan wagen - Haynes weet ik niet - 't zou natuurlijk kunnen dat
ze bang zijn van aansprakelijkheid voor 't geval er wat fout gaat).
Blijft nog het feit dat ook het rempedaal op de beide wielen remt, dat bevalt me eigenlijk
ook niet danig, ik wil graag achteraan alleen kunnen remmen.
dat het remsysteem in 't algemeen goed werkt en dat de grote meerderheid er geen
problemen mee heeft. Maar naast het feit dat ze er wel degelijk zijn (je zal maar de
"statistische" pechvogel zijn) is er de complexiteit, met name mbt tot onderhoud.
Na heel wat speurwerk ben ik stilaan geneigd om te denken dat DIY onderhoud mogelijk
moet zijn met zelfgemaakte hulpmiddelen (alhoewel werkplaatshandboeken zoals die van
Clymer en RMT er zich niet aan wagen - Haynes weet ik niet - 't zou natuurlijk kunnen dat
ze bang zijn van aansprakelijkheid voor 't geval er wat fout gaat).
Blijft nog het feit dat ook het rempedaal op de beide wielen remt, dat bevalt me eigenlijk
ook niet danig, ik wil graag achteraan alleen kunnen remmen.