Uitrusting R850 versus R1150

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door Gaby »

Ik heb op het internet het instructieboekje van een R1150RT gevonden,
kwestie van dit model eens van dichterbij te bezien. Maar eigenlijk gaat
het me om een 850, en omdat daar geen gewag van gemaakt wordt vraag
ik me af of er verschillen in uitrusting zijn tussen deze 2 types (of drukt
BMW gewoon hetzelfde boekje met een andere titel en wat aangepaste specs)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door JH. »

handvatverwarming, radio, voorlicht, versnellingsbak... zijn er zo maar enkele direct uit het hoofd...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door Gaby »

JH. schreef:handvatverwarming, radio, voorlicht, versnellingsbak... zijn er zo maar enkele direct uit het hoofd...
Oeps, daar was ik me niet van bewust!
Er zit op een R1150RT toch standaard geen radio, of wel (de voorziening voor een radio misschien?)
En een 850 van de "generatie" van de 1150 heeft toch ook een zesbak, en de grotere koplamp (of wordt een ander verschil bedoeld).
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
kurt1973
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 mei 2007, 10:00
Locatie: Somewhere

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door kurt1973 »

Ne maat van mij reed met nen 850rt, en op de stickers na, was de uitrusting exact hetzelfde. Ook de lichten waren hetzelfde, de brede versie. De 1150 heeft alleszins niet standaard een radio. Wat er technisch verschilt weet ik eerlijk gezegd niet.

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door Gaby »

De eindoverbrenging, die zou, net zoals bij de K modellen indertijd aan
de kleinere motor aangepast zijn om hem wat beter te laten accelereren.
Of die 850 met zes versnellingen ook 2 bougies heeft weet ik niet.
De handleiding van de 1150 vermeldt een 19Ah batterij, da's echt niet
te veel denk ik zo, ik begin de rijders te begrijpen die nogal regelmatig
hun paard aan de lader hangen, met de vele verbruikers (en het remsysteem)!
Maar misschien kan er wel een dikkere pil in?
Nog iets geleerd: die R's hebben blijkbaar een mistlamp vooraan. Ik zou dat
eigenlijk liever achteraan zien (valt natuurlijk zelf toe te voegen). Zijn er bij
de R modellen trouwens ongebruikte schakelaaars op het dashboard?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
ErTe-er
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:32
Locatie: Kontich

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door ErTe-er »

Gaby schreef:De eindoverbrenging, die zou, net zoals bij de K modellen indertijd aan
de kleinere motor aangepast zijn om hem wat beter te laten accelereren.

OMdat die van de 1150 te zwaar is voor de zwakkere motor .Maakt hem ook hoogtoeriger in 5 en lammer in 6 op de snelweg.
Of die 850 met zes versnellingen ook 2 bougies heeft weet ik niet.
Heeft er idd. twee :-)
De handleiding van de 1150 vermeldt een 19Ah batterij, da's echt niet
te veel denk ik zo, ik begin de rijders te begrijpen die nogal regelmatig
hun paard aan de lader hangen, met de vele verbruikers (en het remsysteem)!
Heb nooit problemen van die aard gehad en indien wel eerst laadsysteem en batterij laten checken , mijn is 6 jaar meegegaan.
Maar misschien kan er wel een dikkere pil in?
Waarom, bij vb. slecht starten eerst motor laten afstellen , een grotere batterij gaat daar ook niks aandoen.
Nog iets geleerd: die R's hebben blijkbaar een mistlamp vooraan. Ik zou dat
eigenlijk liever achteraan zien (valt natuurlijk zelf toe te voegen).
Niet goed opgelet ; tZijn 2 mistlampen vooraan en eens je daar gebruik van heb gemaakt gaat je dat apprecieren.
Zijn er bij de R modellen trouwens ongebruikte schakelaaars op het dashboard
Nee gebruik de mijne allemaal . :razz:
En extra ,waarom zouden ze dat zomaar doen??? :-?
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door Gaby »

Bedankt voor 't uitgebreid antwoord.
Dat van de batterij is me ingegeven door de problemen die er daaromtrent
hier op het forum nog al eens naar voor komen en omdat 19Ah nu niet zo
erg indrukwekkend klinkt :oops: (op een K is er plaats voor 30Ah!). Een
batterij met grotere capaciteit kan wel helpen als de motor niet regelmatig
gebruikt wordt, de blijvende verbruikers zullen dan langer werk hebben om
de zaak plat te krijgen. Idem als 't wreed koud is :mrgreen:
Daarom mijn vraag of er plaats is voor een grotere batterij.
Uw reactie ivm de mistlampen is me niet duidelijk: ik maakte melding van
het feit dat het om een mistlamp vooraan ging terwijl ik denk dat een
mistlamp achteraan zinvoller zou zijn (als er mist is voel ik me in ieder
geval onveiliger in de zin van langs achter aangereden te worden). Uw
antwoord "niet goed opgelet"...., dat ontgaat me ietwat
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door xantingo »

Gaby schreef:Uw reactie ivm de mistlampen is me niet duidelijk: ik maakte melding van
het feit dat het om een mistlamp vooraan ging terwijl ik denk dat een
mistlamp achteraan zinvoller zou zijn (als er mist is voel ik me in ieder
geval onveiliger in de zin van langs achter aangereden te worden). Uw
antwoord "niet goed opgelet"...., dat ontgaat me ietwat
Hij bedoelt wellicht dat je het over een mistlamp hebt terwijl het er twee zijn :wink:
Voor de rest volg ik je opmerking: ik vind het achterlicht van een 1150 RT bijzonder zielig. Bij mist vertrouw ik het ook niet altijd even erg dat achterliggers me zullen zien. Je moet bijna met een kaars gaan kijken of het brandt.
Dan is de 1200 RT toch beter voorzien...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
ErTe-er
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:32
Locatie: Kontich

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door ErTe-er »

Je hebt idd. dubbele miststralers vooraan en die doen het super.
Maar achteraan hebben ze idd. wel een klein steekje laten vallen voor een motor van dat kaliber.
Heb in de donkere dagen dan ook altijd wel gebruik gemaakt van een fluo hesje met reflecterende striping voor dat iets sneller opvallen .
Extra verlichting , reflecterende bestikkering van de koffers enz. kan alleen maar de veiligheid ten goede komen natuurlijk. :wink:
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door Gaby »

Bedankt voor de verduidelijking. Wellicht is het ook voor een stuk 't idee,
dat je achteraan slechter gezien wordt omdat je er minder tegen kan doen,
op iets wat voor je gebeurt kan je tenminste nog anticiperen.
Wat de werking van de mistlampen vooraaan betreft: ik heb altijd
gemeend dat mistlampen heel laag bij de grond worden opgesteld (zoals
onder de bumper bij een auto). Dat kan bij een motor toch niet zo goed
lukken denk ik dan (toch niet in de koplampunit). Als ze dan vanuit ongeveer
hetzelfde punt schijnen als de gewone koplamp, hoe komt het dan dat ze
de zichtbaarheid verhogen?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door xantingo »

Ze stralen een breed licht, waar het dimlicht meer gecentreerd schijnt. Het grootlicht schijnt volledig in een punt.

Op donkere en/of natte wegen hebben de mistlichten van een 1150 RT zeker een meerwaarde.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door Gaby »

En het zijn er wel degelijk 2? Ik vraag dat omdat ik in de wegcode enkel
verwijzing vindt naar "het mistlicht" (ik heb altijd gedacht dat een
motor vooraan slecht één "groot" licht tegelijk mag voeren) en ook in
de handleiding van een R wordt in het enkelvoud gesproken (alhoewel
uit de tekening voor het vervangen van de lamp kan men opmaken
dat het mistlicht aan de zijkant zit. Links en rechts zou dus kunnen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
ErTe-er
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:32
Locatie: Kontich

Re: Uitrusting R850 versus R1150

Bericht door ErTe-er »

Gaby schreef:En het zijn er wel degelijk 2?
Yes
Ik vraag dat omdat ik in de wegcode enkel
verwijzing vindt naar "het mistlicht" (ik heb altijd gedacht dat een
motor vooraan slecht één "groot" licht tegelijk mag voeren) en ook in
de handleiding van een R wordt in het enkelvoud gesproken (alhoewel
uit de tekening voor het vervangen van de lamp kan men opmaken
dat het mistlicht aan de zijkant zit. Links en rechts zou dus kunnen
Ge hebt het beet. :-)
Er zijn zelfs veel motoren gehomologeerd die 2 afzonderlijke koplampunits bezitten zoals vb.stx1300 met zowel stads als grootlicht dubbel .
Denk dat je het als één lichtgeheel moet zien als je een motor op je ziet afkomen en niet volgens de letter van de wet.. :?:
Plaats reactie