Uitrusting R850 versus R1150
Moderator: GVN
Uitrusting R850 versus R1150
Ik heb op het internet het instructieboekje van een R1150RT gevonden,
kwestie van dit model eens van dichterbij te bezien. Maar eigenlijk gaat
het me om een 850, en omdat daar geen gewag van gemaakt wordt vraag
ik me af of er verschillen in uitrusting zijn tussen deze 2 types (of drukt
BMW gewoon hetzelfde boekje met een andere titel en wat aangepaste specs)
kwestie van dit model eens van dichterbij te bezien. Maar eigenlijk gaat
het me om een 850, en omdat daar geen gewag van gemaakt wordt vraag
ik me af of er verschillen in uitrusting zijn tussen deze 2 types (of drukt
BMW gewoon hetzelfde boekje met een andere titel en wat aangepaste specs)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: Uitrusting R850 versus R1150
handvatverwarming, radio, voorlicht, versnellingsbak... zijn er zo maar enkele direct uit het hoofd...
Re: Uitrusting R850 versus R1150
Oeps, daar was ik me niet van bewust!JH. schreef:handvatverwarming, radio, voorlicht, versnellingsbak... zijn er zo maar enkele direct uit het hoofd...
Er zit op een R1150RT toch standaard geen radio, of wel (de voorziening voor een radio misschien?)
En een 850 van de "generatie" van de 1150 heeft toch ook een zesbak, en de grotere koplamp (of wordt een ander verschil bedoeld).
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: Uitrusting R850 versus R1150
Ne maat van mij reed met nen 850rt, en op de stickers na, was de uitrusting exact hetzelfde. Ook de lichten waren hetzelfde, de brede versie. De 1150 heeft alleszins niet standaard een radio. Wat er technisch verschilt weet ik eerlijk gezegd niet.
Kurt
Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r
Re: Uitrusting R850 versus R1150
De eindoverbrenging, die zou, net zoals bij de K modellen indertijd aan
de kleinere motor aangepast zijn om hem wat beter te laten accelereren.
Of die 850 met zes versnellingen ook 2 bougies heeft weet ik niet.
De handleiding van de 1150 vermeldt een 19Ah batterij, da's echt niet
te veel denk ik zo, ik begin de rijders te begrijpen die nogal regelmatig
hun paard aan de lader hangen, met de vele verbruikers (en het remsysteem)!
Maar misschien kan er wel een dikkere pil in?
Nog iets geleerd: die R's hebben blijkbaar een mistlamp vooraan. Ik zou dat
eigenlijk liever achteraan zien (valt natuurlijk zelf toe te voegen). Zijn er bij
de R modellen trouwens ongebruikte schakelaaars op het dashboard?
de kleinere motor aangepast zijn om hem wat beter te laten accelereren.
Of die 850 met zes versnellingen ook 2 bougies heeft weet ik niet.
De handleiding van de 1150 vermeldt een 19Ah batterij, da's echt niet
te veel denk ik zo, ik begin de rijders te begrijpen die nogal regelmatig
hun paard aan de lader hangen, met de vele verbruikers (en het remsysteem)!
Maar misschien kan er wel een dikkere pil in?
Nog iets geleerd: die R's hebben blijkbaar een mistlamp vooraan. Ik zou dat
eigenlijk liever achteraan zien (valt natuurlijk zelf toe te voegen). Zijn er bij
de R modellen trouwens ongebruikte schakelaaars op het dashboard?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: Uitrusting R850 versus R1150
Gaby schreef:De eindoverbrenging, die zou, net zoals bij de K modellen indertijd aan
de kleinere motor aangepast zijn om hem wat beter te laten accelereren.
OMdat die van de 1150 te zwaar is voor de zwakkere motor .Maakt hem ook hoogtoeriger in 5 en lammer in 6 op de snelweg.
Heeft er idd. tweeOf die 850 met zes versnellingen ook 2 bougies heeft weet ik niet.
Heb nooit problemen van die aard gehad en indien wel eerst laadsysteem en batterij laten checken , mijn is 6 jaar meegegaan.De handleiding van de 1150 vermeldt een 19Ah batterij, da's echt niet
te veel denk ik zo, ik begin de rijders te begrijpen die nogal regelmatig
hun paard aan de lader hangen, met de vele verbruikers (en het remsysteem)!
Waarom, bij vb. slecht starten eerst motor laten afstellen , een grotere batterij gaat daar ook niks aandoen.Maar misschien kan er wel een dikkere pil in?
Niet goed opgelet ; tZijn 2 mistlampen vooraan en eens je daar gebruik van heb gemaakt gaat je dat apprecieren.Nog iets geleerd: die R's hebben blijkbaar een mistlamp vooraan. Ik zou dat
eigenlijk liever achteraan zien (valt natuurlijk zelf toe te voegen).
Nee gebruik de mijne allemaal .Zijn er bij de R modellen trouwens ongebruikte schakelaaars op het dashboard
En extra ,waarom zouden ze dat zomaar doen???
Re: Uitrusting R850 versus R1150
Bedankt voor 't uitgebreid antwoord.
Dat van de batterij is me ingegeven door de problemen die er daaromtrent
hier op het forum nog al eens naar voor komen en omdat 19Ah nu niet zo
erg indrukwekkend klinkt
(op een K is er plaats voor 30Ah!). Een
batterij met grotere capaciteit kan wel helpen als de motor niet regelmatig
gebruikt wordt, de blijvende verbruikers zullen dan langer werk hebben om
de zaak plat te krijgen. Idem als 't wreed koud is
Daarom mijn vraag of er plaats is voor een grotere batterij.
Uw reactie ivm de mistlampen is me niet duidelijk: ik maakte melding van
het feit dat het om een mistlamp vooraan ging terwijl ik denk dat een
mistlamp achteraan zinvoller zou zijn (als er mist is voel ik me in ieder
geval onveiliger in de zin van langs achter aangereden te worden). Uw
antwoord "niet goed opgelet"...., dat ontgaat me ietwat
Dat van de batterij is me ingegeven door de problemen die er daaromtrent
hier op het forum nog al eens naar voor komen en omdat 19Ah nu niet zo
erg indrukwekkend klinkt
batterij met grotere capaciteit kan wel helpen als de motor niet regelmatig
gebruikt wordt, de blijvende verbruikers zullen dan langer werk hebben om
de zaak plat te krijgen. Idem als 't wreed koud is
Daarom mijn vraag of er plaats is voor een grotere batterij.
Uw reactie ivm de mistlampen is me niet duidelijk: ik maakte melding van
het feit dat het om een mistlamp vooraan ging terwijl ik denk dat een
mistlamp achteraan zinvoller zou zijn (als er mist is voel ik me in ieder
geval onveiliger in de zin van langs achter aangereden te worden). Uw
antwoord "niet goed opgelet"...., dat ontgaat me ietwat
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
xantingo
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Uitrusting R850 versus R1150
Hij bedoelt wellicht dat je het over een mistlamp hebt terwijl het er twee zijnGaby schreef:Uw reactie ivm de mistlampen is me niet duidelijk: ik maakte melding van
het feit dat het om een mistlamp vooraan ging terwijl ik denk dat een
mistlamp achteraan zinvoller zou zijn (als er mist is voel ik me in ieder
geval onveiliger in de zin van langs achter aangereden te worden). Uw
antwoord "niet goed opgelet"...., dat ontgaat me ietwat
Voor de rest volg ik je opmerking: ik vind het achterlicht van een 1150 RT bijzonder zielig. Bij mist vertrouw ik het ook niet altijd even erg dat achterliggers me zullen zien. Je moet bijna met een kaars gaan kijken of het brandt.
Dan is de 1200 RT toch beter voorzien...
...R1200RT... Re: Uitrusting R850 versus R1150
Je hebt idd. dubbele miststralers vooraan en die doen het super.
Maar achteraan hebben ze idd. wel een klein steekje laten vallen voor een motor van dat kaliber.
Heb in de donkere dagen dan ook altijd wel gebruik gemaakt van een fluo hesje met reflecterende striping voor dat iets sneller opvallen .
Extra verlichting , reflecterende bestikkering van de koffers enz. kan alleen maar de veiligheid ten goede komen natuurlijk.
Maar achteraan hebben ze idd. wel een klein steekje laten vallen voor een motor van dat kaliber.
Heb in de donkere dagen dan ook altijd wel gebruik gemaakt van een fluo hesje met reflecterende striping voor dat iets sneller opvallen .
Extra verlichting , reflecterende bestikkering van de koffers enz. kan alleen maar de veiligheid ten goede komen natuurlijk.
Re: Uitrusting R850 versus R1150
Bedankt voor de verduidelijking. Wellicht is het ook voor een stuk 't idee,
dat je achteraan slechter gezien wordt omdat je er minder tegen kan doen,
op iets wat voor je gebeurt kan je tenminste nog anticiperen.
Wat de werking van de mistlampen vooraaan betreft: ik heb altijd
gemeend dat mistlampen heel laag bij de grond worden opgesteld (zoals
onder de bumper bij een auto). Dat kan bij een motor toch niet zo goed
lukken denk ik dan (toch niet in de koplampunit). Als ze dan vanuit ongeveer
hetzelfde punt schijnen als de gewone koplamp, hoe komt het dan dat ze
de zichtbaarheid verhogen?
dat je achteraan slechter gezien wordt omdat je er minder tegen kan doen,
op iets wat voor je gebeurt kan je tenminste nog anticiperen.
Wat de werking van de mistlampen vooraaan betreft: ik heb altijd
gemeend dat mistlampen heel laag bij de grond worden opgesteld (zoals
onder de bumper bij een auto). Dat kan bij een motor toch niet zo goed
lukken denk ik dan (toch niet in de koplampunit). Als ze dan vanuit ongeveer
hetzelfde punt schijnen als de gewone koplamp, hoe komt het dan dat ze
de zichtbaarheid verhogen?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
xantingo
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Uitrusting R850 versus R1150
Ze stralen een breed licht, waar het dimlicht meer gecentreerd schijnt. Het grootlicht schijnt volledig in een punt.
Op donkere en/of natte wegen hebben de mistlichten van een 1150 RT zeker een meerwaarde.
Op donkere en/of natte wegen hebben de mistlichten van een 1150 RT zeker een meerwaarde.
...R1200RT... Re: Uitrusting R850 versus R1150
En het zijn er wel degelijk 2? Ik vraag dat omdat ik in de wegcode enkel
verwijzing vindt naar "het mistlicht" (ik heb altijd gedacht dat een
motor vooraan slecht één "groot" licht tegelijk mag voeren) en ook in
de handleiding van een R wordt in het enkelvoud gesproken (alhoewel
uit de tekening voor het vervangen van de lamp kan men opmaken
dat het mistlicht aan de zijkant zit. Links en rechts zou dus kunnen.
verwijzing vindt naar "het mistlicht" (ik heb altijd gedacht dat een
motor vooraan slecht één "groot" licht tegelijk mag voeren) en ook in
de handleiding van een R wordt in het enkelvoud gesproken (alhoewel
uit de tekening voor het vervangen van de lamp kan men opmaken
dat het mistlicht aan de zijkant zit. Links en rechts zou dus kunnen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: Uitrusting R850 versus R1150
YesGaby schreef:En het zijn er wel degelijk 2?
Ge hebt het beet.Ik vraag dat omdat ik in de wegcode enkel
verwijzing vindt naar "het mistlicht" (ik heb altijd gedacht dat een
motor vooraan slecht één "groot" licht tegelijk mag voeren) en ook in
de handleiding van een R wordt in het enkelvoud gesproken (alhoewel
uit de tekening voor het vervangen van de lamp kan men opmaken
dat het mistlicht aan de zijkant zit. Links en rechts zou dus kunnen
Er zijn zelfs veel motoren gehomologeerd die 2 afzonderlijke koplampunits bezitten zoals vb.stx1300 met zowel stads als grootlicht dubbel .
Denk dat je het als één lichtgeheel moet zien als je een motor op je ziet afkomen en niet volgens de letter van de wet..
