Gaby schreef:Nog op een vraag gekomen: hoe doet zo'n R in RT kostuum het mbt tot
warmte voor de piloot in de zomer, in verhouding tot een K75 of K100?
Op die laatste(n) valt dat best mee, maar ik heb geen idee of het ontbreken
van waterkoeling nu helpt of juist niet. Maar ik neem aan dat er hier wel
motorrijders zullen zijn die de "migratie" van K naar R gemaakt hebben

Heb K en R in RT-vorm gehad: de K is gekend voor zijn sauna-kwaliteiten, vooral voor de benen en onderlichaam. De R is op dat vlak gematigder, het bovenlichaam is even goed beschermd, maar de benen krijgen iets meer koeling op een R. Je bent dus in beide gevallen goed beschermd, maar bij de K krijg je de extra warmte van de motor vol op het lijf. Super in de winter, kreeft in de zomer. R scoort hier dus beter.
850? Zeker doen! Het blijft per slot van rekening toch nog altijd een 850 cc, geen scootertje dus. En die zesde versnelling maakt snelweggebruik iets minder hoogtoerig dan de vorige 5-bak series. Maar zelfs dan nog, de 850 kan best hogere toeren aan dan de 1150, wegens kleinere (lichtere) zuigers, minder interne krachten op drijfstangen en krukas. En het motorkarakter is veel minder bokkig dan dat van zijn grote broer.
Prijzen? Nieuw was het prijsverschil zeer klein, daarom dat velen voor die paar extra euro's toch maar voor de dikke gingen, want iedereen droomt ervan om ooit met z'n tweetjes, met pak en zak in de Alpen rond te tuffen. Niet dus. Maar in tweedehands is het prijsverschil vaak groter, omdat de 850 vaak het imago van een "kleintje" heeft. Net zoals een motor zonder ABS of handvatverwarming door potentiële kopers vaak wordt afgedaan als een motor met gebreken, om zo de prijs te drukken.
Samengevat: als hij echt kreukvrij is, relatief weinig km op de teller staan, de prijs een beetje goed zit en je vindt hem nog mooi ook, kopen dan die handel. In het ergste geval haal je dat 850 embleempje eraf, wedden dat niemand dit ooit zal merken. Behalve dat je nooit zal klagen over KFR, en de haarspeldenbochtjes (nog) veel vlotter verteerd worden.