R850RT, doen of laten?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Gaby

R850RT, doen of laten?

Bericht door Gaby »

Zijn er goeie redenen om de "kleine" boxer niet te kopen, 't zou gaan om een
meer recent model met 6 versnellingen, bijvoorbeeld eentje van 2005.
Motor zou hoofdzakelijk voor woon-werk verkeer moeten dienen, solo dus en
geen grote reizen. Ik neem aan dat die modellen de CAN-bus periode niet
hebben meegemaakt waardoor (zelf) onderhouden beter mogelijk blijft. Klopt?
Ik heb wel de indruk dat ze niet zo dik gezaaid zijn en dat de vraagprijzen
niet echt onderdoen voor het grotere model (het zou dan ook nog om een
fiets met weinig kilometers moeten gaan en die "keukelvrij" is :-? )
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Iron Gonzo

Re: R850RT, doen of laten?

Bericht door Iron Gonzo »

Gaby schreef:Zijn er goeie redenen om de "kleine" boxer niet te kopen, 't zou gaan om een
meer recent model met 6 versnellingen, bijvoorbeeld eentje van 2005.
Motor zou hoofdzakelijk voor woon-werk verkeer moeten dienen, solo dus en
geen grote reizen. Ik neem aan dat die modellen de CAN-bus periode niet
hebben meegemaakt inderdaad waardoor (zelf) onderhouden beter mogelijk blijft. Klopt? dit klopt
Ik heb wel de indruk dat ze niet zo dik gezaaid zijn oh jawel, behalve de 850 natuurlijk en dat de vraagprijzen de pan uitreizen, mits wat zoekwerk zijn er toch koopjes te doen
niet echt onderdoen voor het grotere model (het zou dan ook nog om een
fiets met weinig kilometers moeten gaan en die "keukelvrij" is :-? )
veel plezier.
ik heb hier nog een R1100RS kreukelvrij en perfect onderhouden.
tis wel 1tje van 97. en perfect voor alle gebied te gebruiken, zowel woon werk als toeren en reizen
zie het te koop topic voor meer details
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GS1995

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Gaby

Bericht door Gaby »

Voor zover ik kan vinden heeft de 850RT in 2001/2002 een zesde versnelling gekregen en ook de
vernieuwde frontpartij (koplamp, spatbord), maar geen tweede bougie (vanwege niet nodig misschien).
Het remsysteem is blijkbaar ook gelijk aan dat van de grote broer.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Heb er ooit eens eentje enkele dagen als vervangmoto gekregen.
Eerste indruk was positief , draait heel soepel en reageert vinniger als de 1150.
Minpunt was het hoger toerental bij autostrade ritten en bij iets sportiever rijden, het veelvuldige schakelen
al bij al voor iemand die veel in stadsverkeer rijdt ;denk ik dat dit de betere keuze, is vanwege de soepelheid bij lagere toeren .
Het nukkige van de 1150 ,schokkend rijgedrag bij lage toeren, was volledig afwezig.
SVDAB

Bericht door SVDAB »

Hallo,

Ik rij reeds een 8-tal jaar met een GS850 (geen RT). (weliswaar een fiets uit '98 en dus niet zo recent als deze die je zoekt, maar kom...) Ik heb verschillende jaren de motor voor Woon-werk verkeer gebruikt tussen Waregem en Gent. (nu niet meer wegens firmawagen :-? )
Op de secundaire wegen is er nooit een probleem met de 850. Eens je op de snelwegen gaat, is het vet van de soep eens je 140 - 150 km/u op teller rijdt (In realiteit een 10 km/u trager). Je voelt dat het blokje dat niet echt graag heeft.

Al bij al ben ik wel blij en content met de 850 :-) , maar je moet je met enkele beperkingen kunnen verzoenen (zoals je zelf reeds aangeeft: voor (verre) reizen met 2 en bagage zijn er enkele paardjes méér nodig in de stal, hoewel het wel gaat.) Vroeger met de Suzuki RF600 ging je voor de kick in 3de versnelling gemakkelijk tot 170 km/u en méér :mrgreen: ... Dat kan je met deze niet...)

Veel succes met de zoektocht.

PS ik heb wel eens een testrit met een RT1150 gedaan, en moet zeggen dat deze machines echt uitnodigen om te snel te rijden (en waarschijnlijk de boetes aan elkaar te rijgen.) Gewoon schermpje omhoog, en gassen maar... Leuk maar o zo gevaarlijk voor ome agent die op de loer ligt om de hoek.)

Steven
Suz GS450L - Kawa GPX600R - Suz RF600R - BMW R850GS
10.000 km - 20.000 km - 70.000 km - 40.000 and counting (too slowly...)
ErTe-er

Bericht door ErTe-er »

Hallo ,
heb zowel ervaring met een 850 RT als met een 1150 en vind algemeen de 1150 toch de betere keuze , niet alleen voor het veel rustiger rijden op autostrade maar ook in stadsverkeer en bij manouvreren aan lage snelheid helpt het het dikkere koppel je er veel gemakkelijker doorheen .
Snelheid hou je zelf in de hand , reed met de 850 ook 140 op de snelweg , kan dat ook aan in 6de maar hernemingen zijn dan geen vette meer als je ff moet inhouden.
En zoals je zelf zegt voor de prijs moet je het niet laten! :-)

btw ; heb mijn 1150 te koop staan hier :wink:
Gaby

Bericht door Gaby »

Het prijsverschil is inderdaad gering, uw vraagprijs voor een model 2002
komt inderdaad nogal goed overeen met wat men voor een 850 vraagt,
voor een 2005 lijkt dat een kleine 9000€ te zijn, de drie jaren verschil in
leeftijd in acht genomen kan dat ook kloppen. Maar, en dat heeft niks met
de "verkoopbare" waarde van uw motor te maken, een fiets van 2002 is
binnenkort zeven jaar oud, en dan vind ik de vraagprijs (bijna de helft van
een nieuwe, meer dan de helft van wat een nieuwe in 2002 gekost heeft
denk ik) niet weinig.
PS: net uw te koop aanbieding nog gelezen, misschien is het zinvol om de huidige
vraagprijs in het eerste bericht aan te passen, sommige mensen (waronder ik :oops: )
lezen misschien niet verder om te weten welke de gevraagde prijs is.
ErTe-er

Bericht door ErTe-er »

Veel succes met je zoektocht ook een 850 is een fijne motor :wink:
Vergelijk buiten het jaartal natuurlijk ook de Km. stand erbij . Een motor van 6 jaar met 15 DKm. heeft een hogere meerwaarde tegen een van 70 DKm.
Maar wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan al versleten zijn he :grin:
Gaby

Bericht door Gaby »

Wat de kilomerstand betreft zou de voorkeur eerder gaan naar een
getal zoals dat in uw advertentie, minder is in dat geval meer :razz:
Dat de kilometerstand zijn invloed heeft op de waarde is een correcte opmerking,
wat dat betreft is uw aanbod inderdaad heel gunstig.
Gaby

Bericht door Gaby »

Nog op een vraag gekomen: hoe doet zo'n R in RT kostuum het mbt tot
warmte voor de piloot in de zomer, in verhouding tot een K75 of K100?
Op die laatste(n) valt dat best mee, maar ik heb geen idee of het ontbreken
van waterkoeling nu helpt of juist niet. Maar ik neem aan dat er hier wel
motorrijders zullen zijn die de "migratie" van K naar R gemaakt hebben :mrgreen:
MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

Ik heb er 2 gehad, elk met ongeveer 75.000km
dit zegt genoeg zeker :lol: :lol:
enkel met 2 personen erop kan je een beetje vermogen te weinig hebben
De 850 is soepeler dan dan de 1100

Bart
Gaby

Bericht door Gaby »

Gehad schrijft ge, dan toch opgestapt naar een grote, of naar iets
helemaal anders (beetje nieuwschierig, ik weet het :lol: )
Beemerboy09

Bericht door Beemerboy09 »

Ik heb sedert februari 2008 een R 850 RT. Ondertussen 8 K gereden.
Het is mijn eerste BMW motor. Ik ben er erg content van. Het is juist dat de 850 minder vermogen heeft dan de 1150.
Maar ik hou van touren en kick niet echt op snelheden van + 140.
Wil je een 850 kopen om te genieten of wil je echt gaan voor de power ? Volgens mij ligt daar het verschil tussen de 850 en de 1150.
I love my R 850 RT.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Gaby schreef:Nog op een vraag gekomen: hoe doet zo'n R in RT kostuum het mbt tot
warmte voor de piloot in de zomer, in verhouding tot een K75 of K100?
Op die laatste(n) valt dat best mee, maar ik heb geen idee of het ontbreken
van waterkoeling nu helpt of juist niet. Maar ik neem aan dat er hier wel
motorrijders zullen zijn die de "migratie" van K naar R gemaakt hebben :mrgreen:
Heb K en R in RT-vorm gehad: de K is gekend voor zijn sauna-kwaliteiten, vooral voor de benen en onderlichaam. De R is op dat vlak gematigder, het bovenlichaam is even goed beschermd, maar de benen krijgen iets meer koeling op een R. Je bent dus in beide gevallen goed beschermd, maar bij de K krijg je de extra warmte van de motor vol op het lijf. Super in de winter, kreeft in de zomer. R scoort hier dus beter.
850? Zeker doen! Het blijft per slot van rekening toch nog altijd een 850 cc, geen scootertje dus. En die zesde versnelling maakt snelweggebruik iets minder hoogtoerig dan de vorige 5-bak series. Maar zelfs dan nog, de 850 kan best hogere toeren aan dan de 1150, wegens kleinere (lichtere) zuigers, minder interne krachten op drijfstangen en krukas. En het motorkarakter is veel minder bokkig dan dat van zijn grote broer.
Prijzen? Nieuw was het prijsverschil zeer klein, daarom dat velen voor die paar extra euro's toch maar voor de dikke gingen, want iedereen droomt ervan om ooit met z'n tweetjes, met pak en zak in de Alpen rond te tuffen. Niet dus. Maar in tweedehands is het prijsverschil vaak groter, omdat de 850 vaak het imago van een "kleintje" heeft. Net zoals een motor zonder ABS of handvatverwarming door potentiële kopers vaak wordt afgedaan als een motor met gebreken, om zo de prijs te drukken.
Samengevat: als hij echt kreukvrij is, relatief weinig km op de teller staan, de prijs een beetje goed zit en je vindt hem nog mooi ook, kopen dan die handel. In het ergste geval haal je dat 850 embleempje eraf, wedden dat niemand dit ooit zal merken. Behalve dat je nooit zal klagen over KFR, en de haarspeldenbochtjes (nog) veel vlotter verteerd worden.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Heb hier ook nen 850 RT ter beschikking en die moet heus niet onder doen voor dienen grotere. :wink: Sterker nog, die bolt veel beter.
Gaby

Bericht door Gaby »

Klinkt hoe langer hoe beter :lol:
Kan die 850RT de vergelijking met een K ook doorstaan, ook wat
bijvoorbeeld "onderhoudbaarheid" betreft? Ik lees daarover nogal
tegenstrijdige dingen, zo zou volgens sommigen de klepspeling
weinig moeten bijgesteld worden, volgens anderen moet er dan
weer veel bijgeregeld worden (bij zoeken op 't web kom ik vanalles
tegen waardoor het niet echt duidelijker wordt).
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ne K (oud model) moet in principe NOOIT bijgesteld. Heb er eentje bollen van 88 die nog NOOIT hoefde bijgesteld. Van de andere heb ik geen historie maar dat gaat hetzelfde zijn. Een R daarentegen? Die moet wel degelijk af en toe worden gesteld. Maar dat is maar een simpele ingreep die ook snel gedaan kan worden.
fardtie

Bericht door fardtie »

als je hem voor woon werkverkeer gaat gebruike een prima bike
zelf heb ik een rt850 met 6bak en grotere lamp
prima ding,kan zeer rustig mee stadsverkeer rijden ,en gas open en weg ermee
gewicht remmen zithouding alleen maar plus,verbruik ook netjes
comfort vind ik ook zeer goed,juist als je de 6de gaat gebruiken valt hij iets te veel terug in toeren,maar dan zit je al op autopiste en dan ben je snel weer op gang
vind dag van vandaag 140-160 goed voor door te rijden op de E pistes
ewoon doen,de iets meer pks tegen over de 1150 heb je ze echt nodig???
heb ook lang getwijfeld er tussen maar geen seconde spijt van men 850gehad tot nu toe
2dehands met factr van bwm bij en 19.000km op teller heeft natuurlijk ook men keuze rap laten maken,de 1150 zijn er veel maar toch weinig met minder klmtrs erop
meeste al goed hun best gedaan ,waar ze eigelijk voor zijn gemaakt
onderhoud om de 10.000.km de 850,dus als je woon werk gebruikt kan je er wel even tegenaan
succes en als je een hebt,kunne we al een 850clubje van gaan maken .....
greetz marcus
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Vergelijking met K? Er zit wat meer onderhoud in de R, maar zoals John al aangaf, dat is zeer eenvoudig zelf te doen. Je kan dan ook goed overal bij. Andere verschillen: met de R heb je geen koelvloeistof, en dus ook geen kans op lekken aan waterpomp. De K-blokken gaan dan wel gemiddeld dubbel zo lang mee, 300000 km (jaja, vijf nullen) is geen enkel probleem. Weggedrag van een R is dan weer wat vinniger, meer pret tussen de benen. De K is zo oerdegelijk dat hij wat saai wordt, en dat is ook het imago dat hij meedraagt. De prijs is dan ook weer gunstiger, ook al doordat de K's allemaal wat ouder zijn. Moet het degelijk en goedkoop zijn, dan maar de K. Het verbruik ligt bij gelijke rijstijl ook al snel een liter per 100 km lager. Maar als fun and image meespelen, dan is een boxer natuurlijk the real thing. De beste motor die ik tot nu toe had, was een K. De fijnste was een R. :-?
En de factor geluk speelt ook mee: een kapot K blok is duurder in revisie dan een R. En vaak economisch niet meer rendabel. Maar nu ga ik al een stap verder dan jij in je hoofd had.
Gaby

Bericht door Gaby »

Akkerdjie, straks moeten het er twee zijn!Grapje, bedankt voor de respons.
Nu ja, een normale hoeveelheid onderhoud is best aanvaardbaar, het onmogelijke wordt niet gevraagd :-) Alhoewel!!
Als ik het goed begrijp dan is de K zuiniger? Gezien de meer recente technologie een beetje vreemd, of niet?
Al eens rondgekeken her en der, maar de prijzen die de dealers vragen, die zijn niet mis (ik weet het wel, garantie en zo, maar toch).
Maar wie weet wat de Sint nog door de schouw laat vallen (hopelijk wordt zijn paard niet door Fortis gesponsord of 't zal noppes worden).
U spreekt over de funfaktor: buiten "meer leven tussen de benen", rijdt zo'n R ook beter dan een K, dat voorwiel ziet er eigenlijk nogal klein uit om (rechtdoor) echt stabiel te zijn.
BTW: is er begin volgend jaar een motorsalon (komen er misschien wat 850 occasies bij op de markt :-? )
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Ik heb een K100LT vervangen door een R1150RT; weet dus niet wat de prestaties van de 850 inhouden, maar toch dit:
zoals Lomax al schreef, kan het op een K-LT in dezomer broeiend heet worden; ik ben meermaals thuisgekomen met een t-shirt die ik letterlijk kon uitwringen. Op de R-Rt heb ik daar veel minder last van, de hitte van de motor wordt blijkbaar beter afgeleid.
Wat het rijgedrag betreft; de R is veel soepeler in het sturen dan de K. Voor ik de RT kocht heb ik er een proefrit mee gedaan en het leek alsof ik van een logge bakfiets op een BMX-je sprong.
Wat betreft verbruik: mijn K100 verbruikte ietsje meer dan de 1150 RT. Wat een 850 verbruikt kan ik je niet zeggen, maar hier vind je misschien meer info. Ten andere, het verbruik zit voor een groot deel in je rechterhand...
Enne, bij Geert Van Mol staat er nog eentje met niet te veel kilometers.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Gaby

Bericht door Gaby »

Bedankt voor de linken!
Rijgedrag van de R's is dus blijkbaar net als de hitte in de zomer een
pluspunt tov van de K's.
Ik ben Geert Van Mol al wel eens tegengekomen bij het zoeken naar
een recente occasie (er staat er hier op het forum ook nog een te
koop van 2005, maar de vraagprijs is hoger en 't is privé dwz geen
enkele vorm van garantie, als ik me niet vergis telt zo'n waarborg
voor tussen de 1.000 en 1.500€ mee als een dealer zijn prijs berekent)
maar ik heb geen flauw idee waar ik me aan mag verwachten.
Kent iemand Van Mol en/of zijn reputatie?
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Ik ga sinds kort bij Geert Van Mol voor onderhoud en ben daar tot hiertoe tevreden over.
Mijn collega heeft er al verscheidene moto's gekocht (wel Honda) en is zeer te spreken over de service.
Het is overigens op zijn aanraden dat ik er nu ook ben langsgegaan.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Bob

Bericht door Bob »

LOMAX schreef: ...dat je nooit zal klagen over KFR,...
Call me stupid if you want, maar er gaat bij mij geen lichtje branden bij de term KFR. :oops: Je leest het zo af en toe eens op dit forum alsof dit common language is in Boxerland, maar mij zegt het niks. Ik hoop dat daar met jullie hulp snel verandering in komt. Kortom : wat is KFR ? :?:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Plaats reactie