Garmin Zumo.... bucht imho

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Koen...
Contacteer:

Garmin Zumo.... bucht imho

Bericht door Koen... »

Een aantal weken geleden kocht ik een Garmin Zumo.... wegens aankoop vlak voor ons vertrek op reis nog even snel een route maken in Mapsource van thuis naar Savona, waar we de boot naar Corsica nemen. GPS installeren en weg...

Dag 1: geen noemenswaardige problemen, de gps stuurt ons vrij goed naar onze tussenstop ergens in de Jura. Enkel onderweg even de 3d- kaartweergave veranderen naar bovenaanzicht en 't is menselijk. In de auto heb ik een Tomtom, en daar is de 3D weergave echt wel stukken beter. Ook de kaartweergave gaat schokkerig, maar dit is nog doenbaar...

Dag2: voor een trip van +/-600km geeft hij 17u rijtijd aan????
Wat blijkt : na een kwartiertje stuurt hij ons recht een zandweg op (instellingen 7 keer nagekeken en in alle mogelijke combinaties veranderd... hielp niets)... ok: route gewist en gewoon recht via autosnelweg laten sturen. Soms stuurt hij je wel even van een afrit, een rond puntje meepikken en terug de autosnelweg op in dezelfde richting... het herberekenen werkt ook wel serieus op mijn zenuwen maar kom, we geraken vooruit in de goeie richting.

op Corsica: meerdere keren op een zandweg gestuurd, ok, de eerste keer is er nog wel lol aan te bleleven om met een volledig bepakte R1150R door een rivier te rijden en 5km bospaden te rijden, maar na een paar keer had ik het toch wel bekeken.

Op de weg naar huis: hij kent blijkbaar de afrit die ik zou moeten nemen om thuis te geraken niet en stuurt mij 20km rond????

Als ik de instelling 'autosnelweg vermijden' gebruik trek hij zich daar geen kloten van aan
Wat is in godsnaam een 'autobahn'???
Als ik instel van tolwegen te vermijden trekt hij zich hier ook geen kloten van aan...

Al deze problemen komen voor zowel met routes die met mapsource gemaakt zijn, als met routes die op de gps ingegeven zijn 'navigeer naar...'

Wegen die reeds meer dan 5 jaar afgesloten zijn kan je volgens de zumo nog perfect nemen

sorry, maar als dit de kwaliteit van een hedendaagse garmin-gps is dan kan ik alleen maar zeggen dat dit grote bucht is... zeker in vergelijking met mijn tomtom700 die ik in de auto gebruik!

Misschien zijn er nog mensen met deze ervaring? Misschien zit er een fout in mijn toestel? Misschien doe ik iets verkeerd?
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
Iron Gonzo

Re: Garmin Zumo.... bucht imho

Bericht door Iron Gonzo »

zo ver heb ik nog niet gereden.
vertrek morgen naar saumur in frankrijk
en dus ook 600km
ben eens benieuwd.
wel weet ik dat als je de korste weg vraagt de ZUMO u inderdaad stuurt via de mooiste weggetjes.
terwijl het inderdaad veel korter kan.
voor het rijden van ingeladen routes heb ik nog geen probleem ondervonden had.
de routes toch van 600km is beter te splitsen dan in 1 keer te laden
zo heb ik mijn route naar saumur opgesplitst
kleit lille
lille arras
arras amiens
amiens evreux
evreux le mans
le mans saumur
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

600km is nog te doen in één stuk denk ik... bij mij kon hij ongeveer 900km 'uitrekene' (hoewel het resultaat op de ballen trok :-))

Instelling altijd op snelste route laten staan... ik had geen zin om 5 dagen over 1200km te doen...
op heel mijn trip heb ik toch zeker 10 keer 'slimmer dan de gps' moeten zijn... dat heb ik met mijn tomtom nog nooit voorgehad...

IRON GONZO schreef:zo ver heb ik nog niet gereden.
vertrek morgen naar saumur in frankrijk
en dus ook 600km
ben eens benieuwd.
wel weet ik dat als je de korste weg vraagt de ZUMO u inderdaad stuurt via de mooiste weggetjes.
terwijl het inderdaad veel korter kan.
voor het rijden van ingeladen routes heb ik nog geen probleem ondervonden had.
de routes toch van 600km is beter te splitsen dan in 1 keer te laden
zo heb ik mijn route naar saumur opgesplitst
kleit lille
lille arras
arras amiens
amiens evreux
evreux le mans
le mans saumur
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik ga hier heel voorzichtig op reageren, maar die Zumo lijkt mij niet het allerbeste waar Garmin al ooit is mee naar buiten gekomen. Wat ik daar allemaal al van heb gezien en over gehoord :shock: :shock: :shock:

Lang leve mijn Tommeke (ook een 700 trouwens) :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

BiemeRT schreef:Ik ga hier heel voorzichtig op reageren, maar die Zumo lijkt mij niet het allerbeste waar Garmin al ooit is mee naar buiten gekomen. Wat ik daar allemaal al van heb gezien en over gehoord :shock: :shock: :shock:

Laat het dan een 'gevoelig' onderwerp zijn... ik ben er toch in teleurgesteld...

heb jij je tomttom700 op je moto geïnstalleerd?
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

BiemeRT schreef:Ik ga hier heel voorzichtig op reageren, maar die Zumo lijkt mij niet het allerbeste waar Garmin al ooit is mee naar buiten gekomen. Wat ik daar allemaal al van heb gezien en over gehoord :shock: :shock: :shock:

op sommige punten was mijn SPIII inderdaad ook beter.
nu ja

je moet mee leren werken;
zoals alle nieuwe snufjes die op de markt komen.
en zoals in het krantelartiekel van de trap rijden.
het is een handig hulpmiddel maar gezond verstand moet er ook zijn.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Koen... schreef:heb jij je tomttom700 op je moto geïnstalleerd?
YEP, is hier al dikwijls "in het nieuws" geweest :wink:

Eerst was hij zo gemonteerd met SW-Motech Quicklock systeem op de tank:

Afbeelding

En nu zo met Rammount boven het dash:

Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

p@rick

Bericht door p@rick »

Ik heb met mijn Zumo al verschillende dagritten gereden van tussen de 600 en 700 km, met vele way- en viapunten, maar van niets dat jij hierboven aanhaalde, heb ik tot op heden (en da's al ongeveer anderhalf jaar) met mijn Zumo al last gehad.
Tolwegen kunnen maar vermeden worden als ze als dusdanig in het kaartmateriaal zijn opgenomen, en dat is de verantwoordelijkheid van Navtec, De kaarten die in je Zumo zitten, zijn ook maar een momentopname. Een tweerichtingsstraat kan op het moment dat je je Zumo koopt veranderd zijn in een enkelrichting, of zelfs 'n verkeersvrije straat.
Welke firmware zit er in je Zumo ? Tot een bepaalde firmware kende de Zumo inderdaad geen verschil tussen autowegen en autosnelwegen, maar dat is door een update opgelost. Misschien kan je daar al eens mee beginnen ?
Akkoord dat toestellen uit de 26xx en 28xx-reeks op een aantal vlakken beter scoren en/of meer mogelijkheden bieden, maar de Zumo heeft ook zijn voordelen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Gino GS

Bericht door Gino GS »

Ik herken eigenlijk geen van je problemen. Natuurlijk zal je wel eens een keer voor een weg komen te staan waar je niet door mag, maar dat heb je met TomTom ook, maar op zich komt dit zelden voor. Ik denk dat het probleem vaker bij de gebruiker ligt. Ik heb zelf ook wel eens gekke dingen gezien, maar uiteindelijk waren deze problemen terug te leiden naar een instelling mijner zijde.

Ik vind de Zumo een prima hulpmiddel, met de nadruk op hulpmiddel. Als je weet dat je de snelweg neemt naar een bepaalde locatie toe en je ziet dat hij je van de snelweg af stuurt dan zou ik lekker doorrijden en de route opnieuw laten berekenen. Ik weet altijd zelf goed waar ik naar toe rijd, maar ik ken ook mensen die achteraf op hun pc gaan kijken waar ze geweest zijn.....
F800GS
Jan en Greet

Bericht door Jan en Greet »

Ik denk dat het probleem vaker bij de gebruiker ligt. Ik heb zelf ook wel eens gekke dingen gezien, maar uiteindelijk waren deze problemen terug te leiden naar een instelling mijner zijde.

Ik weet altijd zelf goed waar ik naar toe rijd, maar ik ken ook mensen die achteraf op hun pc gaan kijken waar ze geweest zijn.....
'Nagels met koppen slaan noemt men dat' :!: :razz:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

RT Rider schreef:Als je weet dat je de snelweg neemt naar een bepaalde locatie toe en je ziet dat hij je van de snelweg af stuurt dan zou ik lekker doorrijden en de route opnieuw laten berekenen.
Als jij zélf steeds moet bepalen hoe je ergens naartoe rijdt en het de Zumo is die zich steeds mààr moet aanpassen (herbereken) aan jouw route, wat is dan het nut van een gps :shock: :scratch: :-?

Dat je niet altijd stomweg moet volgen is één ding, maar dit is een brug te ver, hé :roll:

Gino GS

Bericht door Gino GS »

BiemeRT schreef:
RT Rider schreef:Als je weet dat je de snelweg neemt naar een bepaalde locatie toe en je ziet dat hij je van de snelweg af stuurt dan zou ik lekker doorrijden en de route opnieuw laten berekenen.
Als jij zélf steeds moet bepalen hoe je ergens naartoe rijdt en het de Zumo is die zich steeds mààr moet aanpassen (herbereken) aan jouw route, wat is dan het nut van een gps :shock: :scratch: :-?

Dat je niet altijd stomweg moet volgen is één ding, maar dit is een brug te ver, hé :roll:
Ik zeg ook niet dat ik ooit last heb van dit probleem. Ik probeer aan te geven dat je niet domweg moet doen wat het ding aangeeft. Het is en blijft een hulpmiddel.
F800GS
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Tja dan heb ik 'n handicap 8-)
Heb geen zumo, of garmin of tomtom, dus mis ik 'm ook niet.
Wel heb ik op de gsm tommie geladen, en vera verteld me of ik rechts of links moet.
Maar da zie 'k niet, ben bezig met het verkeer en vindt dat belangrijker.
Vera verteld me wel als ik bijna op de plaats van bestemming ben hoe en wat.
Nouja, ut spul is al oud en in de buurt van Roermond rijdt ik dus vaker door d'n akker.

mvg Nico
MG Breva 850
poestexas

Bericht door poestexas »

blijkbaar moet er dan toch iets mis zijn. Wat ik echter wel weet, dat mijn zumo bij "tolwegen vermijden " toch in Oostenrijk mij de autostrade wou doen nemen. Voor zover ik weet heb ik toch wel de laatste up-date.
Verder mag ik niet klagen en zette hij mij vanuit de Dolomieten perfekt voor mijn voordeur af. Mijn broer gebruikte hem vorige week in Thechië en Polen, en die was vrij content.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ik heb een degelijke ervaring met zowel TomTom als Garmin. De zaken die je aanhaalt zijn sterk, maar ik ga ze niet ontkennen. Eerst even iets aanpunten: Routes gemaakt in Mapsource daarmee moet je toch omzichtig omspringen. Ik weet uit ervaring dat van daaruit het al mis kan gaan. Zo belandde ik eerder dit jaar ook in een bos zonder geasfalteerde wegen (met een bepakte RT :mrgreen: ) en heb met (al zwetend) ook uit de slag weten te trekken. De Zumo volgde netjes de ingeladen rit, maar Mapsource had me wel via een bosweg gestuurd. Dus daar kan het probleem ook liggen. Secundo: zeker opletten dat je steeds de laatste firmware hebt, ook daar durft Garmin updates voorzien van eerder vermelde problemen. Ten derde: het kaartmateriaal. Laatste versie is CNNT2008. Ook hier zijn wederom steeds enkele verbeteringen te noteren. Maar inderdaad, Dan nog loopt het soms mis. Een grote en belangrijke zaak die je als routeplanner nooit uit het oog mag verliezen: ZOOM steeds IN tot het maximum als je een punt plaatst, want soms scheelt het een haartje en wordt je inderdaad kilometers omgestuurd, teruggestuurd, enz... gewoon omdat een punt niet aan de juiste kan van de weg is geplaatst.

Wat TomTom betreft: die interface is gewoon eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Er kan door de eenvoud ook minder mislopen want het voordeel is: er is maar één huidige versie, alle kaarten zijn dezelfde, de manier waarop berekend wordt is ook dezelfde uitgezonderd de instellingen (snel, kort, enz...) maar als je steeds snel kiest en ervoor zorgt dat (bv in Tyre) je punten goed staan, zal die route echt dezelfde zijn als op de kaart. En dat weet je bij Garmin dus niet, afwijken kan altijd.

Ikzelf heb al veel genot gehad van de Zumo, staat ook vast op mijn eigen motor. Maar zoals steeds wordt gezegd (en onlangs in Duitsland en Italië met harde leerschool nog eens een keer is gebleken) het is een hulpmiddel geen vervanging of complete oplossing om op je bestemming te geraken ... Een gezond stukske verstand van de piloot blijft nodig. Klakkeloos op een navigatietoestel voortgaan zorgt inderdaad in de meeste gevallen voor ergernis... men zegge het voort.

Even nog een bedenking: kaarten waarmee wij rondrijden zijn meestal één jaar 'oud' en dus niet meer up to date met de reële situatie. Dat komt omdat er heel veel werk in kruipt. De 2008 versies met andere woorden zijn in 2007 al lang klaar en moeten dan commerciëel de markt op. Ondertussen wijzigt er op vele plaatsen een situatie en die kent de GPS dan niet. Hou daar ook steeds rekening mee. En ook nog: ondanks de steeds betere technologie ontvangt een GPS niet altijd een signaal. Trouwens wordt de data maar één keer per seconde ververst. Dit kan (ik zeg wel 'kan') resulteren in een afwijkend effect tijdens het rijden, ZEKER meer met de motor dan met een auto, temeer omdat wij meer bewegelijk en snel zijn. Dus onze positie verschilt meer per seconde dan die van een auto. Een motor nadert een afslag of kruising bijvoorbeeld veel sneller dan de doorsnee auto. Neem het bovenstaande in overweging en je snapt dat de afwijking aan het kritische punt groter 'kan' zijn. En dan loopt het soms mis. Met een motor (als je wat vlotter onderweg bent) mis je daardoor ook gemakkelijk een punt als het apparaat moeilijker kan volgen, en ja, ook met de recente generatie toestellen ...
Gino GS

Bericht door Gino GS »

Ik sluit me bij bovenstaande geheel aan......
F800GS
TonTon

Bericht door TonTon »

voila , ben net terug van de Provence , zij het dan met de blikkendoos :-? , heenreis in 2 dagen , beide uitgestoken op voorhand in Mapsource , éénmaal bijna in de fout gegaan , ik had een "viapunt" op de andere kant van de autostrade gezet met als gevolg dat "Claire" me van de autostrade wou afsturen , gelukkig schatte ik de fout in en bleef gewoon de snelweg volgen.
dit was dus géén fout van de Zumo maar m'n eigen schuld ( ik had de route daar nochtans op gecontroleerd maar ja.... ).
ter plaatse alle mooie plaatsen als waypoint ingesteld ( St-Rémy de Provence , Avignon , Arlès , Nimes enz ) , (alsook ons hotel , zo kon ik steeds makkelijk terug naar het hotel).
hadden we goesting om ergens naar toe te gaan : gewoon waypoint ingeven en volgen maar , geen problemen mee gehad.
ook 2 dagtrips aangemaakt thuis in Mapsource , alles vlot verlopen al heb ik een paar keer de route verlaten wegens té veel drukte/verkeer , laten "herberekenen" , daarbij wou de Zumo me wel soms een aardeweg insturen maar dat bleef ik weigeren en liet maar opnieuw "herberekenen" , geen problemen verder.
terugreis aangemaakt als één route , één keer kleine misleiding en één keer zwaar in de fout gegaan maar was ( deels ) m'n eigen schuld , aanduiding van de Zumo verkeerd geïnterpreteerd :oops: !.
de aanduidingen op het scherm bij de Zumo kunnen volgens mij beter , zèker bij ingewikkelde kruispunten !.

waar ik wel problemen mee heb is het ingeven van namen of zoeken naar iets , vb : we rijden naar Avignon , zien plots in de verte onder een helblauwe hemel de "Mont Ventoux" liggen en omdat we die al 2 x in de mist gedaan hadden besluiten we om de buitenkans niet te laten liggen en die deze keer bij mooi weer te doen.
ik stop langs de weg en dan begint het : Navigeer , adres enz en dan mag ik ingeven wat ik wil : mont ventoux , ventoux , mont-ventoux , mt. ventoux , niks nul noppes :-( .....
dan maar de kaart erbij genomen en laten navigeren naar "Bedouin" dichtbij de Mont Ventoux , vandaar geen problemen meer gehad...

besluit : een GPS is een uitstekende uitvinding maar blijft een "hulpmiddel".
gouden regel : neem naast de GPS een wegenkaart/landkaart/détailkaart mee !.

verder sluit ik me voor de volle 100% aan bij PVDK
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... of naar de gebruiker zelf ?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
ErTe-er

Bericht door ErTe-er »

Als ik de opstartsnelheid van de zumo vergelijk met mijne simpele streetpilot die in de wagen dienst doet dan heeft de zumo er gemakkelijk 2 tot 3x meer tijd voor nodig terwijl het toch om 2 toestellen van dezelfde fabrikant gaat en met hetzelfde kaartmateriaal van Europa.
Is hier een technische uitleg voor , heeft het mischien met de waterdichte behuizing te maken of watte ?

Bucht zou ik de zumo zeker niet noemen maar de mijne is momenteel binnen voor herstelling , domweg laten vallen nadat ik hem effe in mijne helm had gestoken om naar binnen te gaan en direkt vergeten dat hij daar inzat :oops:
Touchscreen gebarsten en nu in bangelijke afwachting of datte nog kan vervangen worden en kwanta kosta he :cry:
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Welwel.. wat een reacties :grin:

Toch even een beetje nuancering en toelichting geven hé...

Momenteel zijn er al een aantal 'problemen' duidelijker geworden
- Door autobahn en tolwegen vermijden in te geven in Frankrijk zou iedere gps het al een beetje moeilijk krijgen. Omdat Autobahn autosnelweg is en autosnelweg een gewone weg was ik hier een beetje de weg kwijt (of dat aan mij ligt of aan het toestel laat ik in het midden).
- De gps is nog geen maand oud, ik ga ervanuit dat het ding up to date is. Ik zal alle versienummers wel eens nakijken, maar hier heb ik mij tot nu toe nog niet mee bezig gehouden.
- Ik weet best wel dat op boswegen gestuurd worden aan het kaartmateriaal ligt, dus iets meer specifiek: het kaartmateriaal is niet echt schitterend te noemen.

Wat ik voor onze reis al wist:
- Routes zeer goed controleren in Mapsource. Dat heb ik dan ook gedaan en geen van mijn voorkomende problemen was een gevolg van een slechte route in Mapsource. Ook de overdracht naar de Zumo is perfect verlopen.
- Ik heb ondertussen wel al de nodige gps-kilometers achter de rug om de kwaliteiten en gebreken van een modern navigatiesysteem te kunnen inschatten (als ik de communicatieprotocollen en werkingsprincipes van het gps-systeem even moet uitleggen is dat ook niet echt een probleem).

Voor de heren en dames die dan al twijfelen aan picnic- en andere dummieproblemen kan ik met grote gemoedsrust zeggen dat ik niet meteen van de trap zal rijden als m'n Zumo dat voorstelt (of ik moet er op die moment wel zin in hebben).

Wat mij vooral opvalt is dat de Zumo-verdedigers meestal een Garmin als eerste gps hadden, terwijl de iets meer relativerende en 'niet-blind-voor-de-zumo-onhebbelijkheden' reacties meestal komen van mensen die ook al eens een Tomtom in handen gehad hebben.

Dus als conclusie:
- De Zumo is geen bucht, ik stel de zaken op een forum nog al eens wat provocerend om de mensen uit hun kot te lokken.
- Je moet een serieuze brok kennis en weet hebben van een aantal 'tips&tricks' om goed met een Zumo te werken. Dat is mijn inziens geen goeie zaak.
- Tomtom is gebruiksvriendelijk
- Correct kaartmateriaal is en blijft een probleem.

Momenteel zal ik gewoon leren werken met de Zumo, en ik ben ervan overtuigd dat ik hier nog veel plezier aan zal beleven.
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Zoals ik al zei:
JH. schreef:... of naar de gebruiker zelf ?

... in feite haal je zelf de oplossing voor 'het probleem' aan..

Goed leren met het toestel werken, en z'n gebreken/gaven leren kennen... daaruit leren en conclusies trekken ... voor in de toekomst de perfecte rit!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Opa

Bericht door Opa »

JH. schreef:Zoals ik al zei:

Goed leren met het toestel werken, en z'n gebreken/gaven leren kennen... daaruit leren en conclusies trekken ... voor in de toekomst de perfecte rit!

Laat hij dan beginnen met RTFM !!
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Opa schreef:
JH. schreef:Zoals ik al zei:

Laat hij dan beginnen met RTFM !!
In het leven zijn er twee soorten mensen:
- Degene die eerst de handleiding lezen en dan iets proberen
- Degene die eerst proberen en als het niet lukt de handleiding lezen

Voor alle duidelijkheid: ik behoor tot categorie 2
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
Opa

Bericht door Opa »

Laat hij dan beginnen met RTFM !![/quote]

In het leven zijn er twee soorten mensen:
- Degene die eerst de handleiding lezen en dan iets proberen
- Degene die eerst proberen en als het niet lukt de handleiding lezen

Voor alle duidelijkheid: ik behoor tot categorie 2[/quote]

Dan is het je eigen schuld dat dingen mislopen op je vakantie. Probeer dan eens objectief te zijn en niet een bedrijf of product af te branden voordat je ermee hebt leren werken. Weer een opruier erbij. Je zal je welkom voelen hier, er zijn er nog meer :mrgreen:
Gino GS

Bericht door Gino GS »

Inderdaad. Ook het aanschaffen van zo een redelijk complex apparaat doe je ook niet net voordat je op vakantie gaat.
F800GS
Plaats reactie