TPS zit op het linker gasklephuis ,zwart kastje geborgd met 2 boutjes die verzegeld zijn.
onderaan zit een stekker met 4 draden .
schuif de rubberen bescherming op het contact achteruit en de meest rechtse draad Rood Wit is diegene die je nodig hebt.
steek een paperclip bij in het contact zodanig dat je een goed geleidend meetpunt hebt.
zet het contactslot aan maar laat de motor niet draaien
Nu moet je tussen de massa en de rood witte draad tusen de 370 en 395 mVolt meten
wanneer je nu de gashendel opendraaid zie je de spanning oplopen tot ca 4.5 VOLT
staat de spanning te laag bijongeopende gashendel : draai de 2 geborgde boutjes zachtjes los en verschuif de tps heel voorzichtig totdat de juiste waarde bereikt is.
boutjes terug goed vastzetten en eventueel borgen
in de zekering kast de 5de zekering van links uitnemen en na een minuutje terug plaatsen , dan het gashendel 3 keer van dicht naar vol.open draaien.
Bedenk hierbij dat je de ralenti zal moeten herregelen en eventueel de motor terug synchroniseren.
Al bij al meten is weten.en meten alleen kan nooit kwaad
toch heb ik nog een bedenking bij het feit dat je motor van onderhoud bij de dealer komt .
TPS is uit te lezen aan de computer dus dat moet ze op gevallen zijn
mijn idee is dat de kleppen te strak staan , >>>>opletten vor verbrande kleppen.