vraagje aan automechaniekers/ juristen
Moderator: GVN
vraagje aan automechaniekers/ juristen
weet niet of dit kan of dit forum; off topic; maar kan het maar vragen:
zijn er hier ook automechaniekrs op dit forum?
Probleem( tje) met mijn citroën C8 ( 2005: 2.0HDI motor)
Is nog in garantie , dus probleem zal opgelost worden door garage: maar als het over auto of motortechniek gaat, informeer
ik me zoveel mogelijk om min of meer te weten waarover ik praat .
Bij koudstart sinds een dag of twee; reutelend geluid: alsof hij op 3 cylinders loopt
na een minuutje ( bij warm worden) niets meer te merken
Ook brandt lampje van voorgloeien helemaal niet (ook niet in de contact 1ste positie stand waarbij dit lapmje normaal moet branden) dus heeft niets met omgevingstemeratuur te maken.
eerste diagnose: één gloeikaars kapot
( wat ik echter niet goed snap is waarom voorgloei lampje helemaal NIET brandt ( gloeikaarsen krijgen toch stroom vanuit één relais) ..dus ik zou verwachten dat het net langer gaat branden??
zijn er hier ook automechaniekrs op dit forum?
Probleem( tje) met mijn citroën C8 ( 2005: 2.0HDI motor)
Is nog in garantie , dus probleem zal opgelost worden door garage: maar als het over auto of motortechniek gaat, informeer
ik me zoveel mogelijk om min of meer te weten waarover ik praat .
Bij koudstart sinds een dag of twee; reutelend geluid: alsof hij op 3 cylinders loopt
na een minuutje ( bij warm worden) niets meer te merken
Ook brandt lampje van voorgloeien helemaal niet (ook niet in de contact 1ste positie stand waarbij dit lapmje normaal moet branden) dus heeft niets met omgevingstemeratuur te maken.
eerste diagnose: één gloeikaars kapot
( wat ik echter niet goed snap is waarom voorgloei lampje helemaal NIET brandt ( gloeikaarsen krijgen toch stroom vanuit één relais) ..dus ik zou verwachten dat het net langer gaat branden??
Laatst gewijzigd door amedee op 11 jul 2008, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Re: vraagje aan automechaniekers
Op vraag 1 : niet echt gediplomeerd 
Op vraag 2 lijkt het me logisch dat er een zeker min. stroomverbruik door al de gloeibougies met zijn om een normale werking te krijgen van je dashboard kontrolelamje. Zo geeft dat aan wanneer er iets mis is met 1 of meerdere van je gloeibougies.
Op vraag 2 lijkt het me logisch dat er een zeker min. stroomverbruik door al de gloeibougies met zijn om een normale werking te krijgen van je dashboard kontrolelamje. Zo geeft dat aan wanneer er iets mis is met 1 of meerdere van je gloeibougies.
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: vraagje aan automechaniekers
lampje en gloeikaarsen staan in serie geschakeld, wanneer de kring onderbroken wordt ,in dit geval door een defecte gloeikaars , zal het lichtje niet branden.
Wanneer het wat kouder weer wordt , zal je helemaal niet meer kunnen starten.
Wanneer het wat kouder weer wordt , zal je helemaal niet meer kunnen starten.
-
mecapuet
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: vraagje aan automechaniekers
Er zal een gloeier kapot zijn, is normaal dat dan het lampje niet meer brand.
Met één gloeier stuk kan je normaal nog wel starten bij koud weer, weliswaar draait hij dan in het begin percies op drie cylinders....Best dat je er 4 nieuwe kaarsen in steekt, ben je terug jaren gerust.
Gr, meca.
Met één gloeier stuk kan je normaal nog wel starten bij koud weer, weliswaar draait hij dan in het begin percies op drie cylinders....Best dat je er 4 nieuwe kaarsen in steekt, ben je terug jaren gerust.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
xantingo
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: vraagje aan automechaniekers
Een HDI heeft bij dit weer geen gloeikaarsen nodig om te kunnen starten.
Gloeikaarsen zijn nodig bij een indirect ingespoten dieselmotor, de meeste recente diesels zijn direct ingespoten (TDI, HDI, CDI, TDCI, TDVI,...).
Bij een direct ingespoten diesel dienen ze vooral om de motor bij en net na het starten soepeler te laten ronddraaien.
Bij mijn wagen (Volvo V70) verschijnt enkel in de koudere periodes van het jaar (net boven het vriespunt) even de tekst "voorgloeien" op de boordcomputer, maar zelfs dan zou ik nog onmiddellijk kunnen starten. De motor gaat dan alleen wat ruwer aanslaan en draaien.
In het geval van jouw Citroën zou ik eerder durven denken aan een verstuiver die verstopt is, en dus even wat minder diesel inspuit dan de andere 3 tot er meer druk opgebouwd is in de inspuitleidingen of tot de temperatuur iets opgelopen is.
Gloeikaarsen zijn nodig bij een indirect ingespoten dieselmotor, de meeste recente diesels zijn direct ingespoten (TDI, HDI, CDI, TDCI, TDVI,...).
Bij een direct ingespoten diesel dienen ze vooral om de motor bij en net na het starten soepeler te laten ronddraaien.
Bij mijn wagen (Volvo V70) verschijnt enkel in de koudere periodes van het jaar (net boven het vriespunt) even de tekst "voorgloeien" op de boordcomputer, maar zelfs dan zou ik nog onmiddellijk kunnen starten. De motor gaat dan alleen wat ruwer aanslaan en draaien.
In het geval van jouw Citroën zou ik eerder durven denken aan een verstuiver die verstopt is, en dus even wat minder diesel inspuit dan de andere 3 tot er meer druk opgebouwd is in de inspuitleidingen of tot de temperatuur iets opgelopen is.
...R1200RT... Re: vraagje aan automechaniekers
Bedankt voor deze info
Hoe zou je dan verklaren dat voorgloeilampje niet meer brandt ( dus ook niet in de stand 1: contact aan wanneer het zelfs bij zeer warm weer moet branden)
Zou een verstopte verstuiver en het drukverschil tengevolge hiervan niet gedetecteerd worden door één of andere sensor
en een motormanagement fout geven?
Ik ondervind inderdaad geen enkel probleem bij starten..motor draait alleen maximaal een minuutje iets minder soepel
Hoe zou je dan verklaren dat voorgloeilampje niet meer brandt ( dus ook niet in de stand 1: contact aan wanneer het zelfs bij zeer warm weer moet branden)
Zou een verstopte verstuiver en het drukverschil tengevolge hiervan niet gedetecteerd worden door één of andere sensor
en een motormanagement fout geven?
Ik ondervind inderdaad geen enkel probleem bij starten..motor draait alleen maximaal een minuutje iets minder soepel
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Re: vraagje aan automechaniekers
Dag sprint
..zou ook kunnen
Morgen hangen ze hem aan de Lexia uitleesapparatuur: zal het snel te weten komen
Ben benieuwd
morgen naar citroën garage, zaterdag nieuw gasklephuis op de RS
..zo blijft ne mens bezig !
( gelukkig beide onder garantie)
..zou ook kunnen
Morgen hangen ze hem aan de Lexia uitleesapparatuur: zal het snel te weten komen
Ben benieuwd
morgen naar citroën garage, zaterdag nieuw gasklephuis op de RS
..zo blijft ne mens bezig !
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
-
mecapuet
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: vraagje aan automechaniekers
Ja, ...TDI, HDI, CDI, TDCI, TDVI,....In de tijd dat ik nog in de garage werkte stond "dat" niet vanachter op de auto's te pronken.
Ik ben duidelijk niet meer mee...
Geef mij dan maar een mercedes van 20 jaar oud, kan ik nog aan werken. Dus schrap mijn gedachtengang maar.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
xantingo
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: vraagje aan automechaniekers
Dat kan ik niet verklaren, in de werkplaats zullen ze dat wel kunnen uitlezen.amedee schreef:Hoe zou je dan verklaren dat voorgloeilampje niet meer brandt ( dus ook niet in de stand 1: contact aan wanneer het zelfs bij zeer warm weer moet branden)
Het drukverschil komt nadat de brandstof door de verstuiver gegaan is. Voor de verstuiver geeft de pomp aan elke cilinder evenveel druk en is er dus niets aan de hand.amedee schreef:Zou een verstopte verstuiver en het drukverschil tengevolge hiervan niet gedetecteerd worden door één of andere sensor
en een motormanagement fout geven?
Maar: ik ben geen automechanieker... en zeg dus niet dat dit zeker de oorzaak is.
Kijk maar even naar de commentaar op een Saab 9.3 2.2 TiD uit 1998:
Als we de sleutel omdraaien, zoeken we vergeefs naar het symbool van het gloeispiraaltje op het instrumentenpaneel. Ah, deze direct ingespoten diesel hoeft dus nooit te worden voorgegloeid. Hij komt wel luidruchtig tot leven en dat is even een rare gewaarwording in een Saab, maar wel een beetje eigen aan zo’n directe diesel. Het duurt eventjes voordat de boel op temperatuur is, maar dan hoor je niet zo veel meer van de diesel.
Alleszins, amedee, laat het ons weten, ik ben nieuwsgierig naar het resultaat...
...R1200RT... Re: vraagje aan automechaniekers
Och ja, al onze BMW's zijn sterk genoeg om die opgang te sleuren.
Tis maar net waar we die kabel aan moeten bevestigen
mvg
Tis maar net waar we die kabel aan moeten bevestigen
mvg
MG Breva 850
Re: vraagje aan automechaniekers
Net terug van garage; en 10 minuten later al telefoon van hen:
Ze hebben hem aan de Lexia ( diagnose software van Citroën) gehangen...
geen enkele foutmelding
( is defecte gloeikaars eigenlijk wel uit te lezen ??)
...ze zoeken verder....
wordt vervolgd...
Ze hebben hem aan de Lexia ( diagnose software van Citroën) gehangen...
geen enkele foutmelding
...ze zoeken verder....
wordt vervolgd...
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
-
tweecilinderke
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: vraagje aan automechaniekers
niet dat ik weet ,bougie uitdraaien en spanning opsteken dan kijken of hij gloeit!is defecte gloeikaars eigenlijk wel uit te lezen
Zo deden wij dat toch tenminste de technieken zullen wel al veranderd zijn vermoed ik
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: vraagje aan automechaniekers
...is niet zo eenvoudig bij C8:
Om aan de gloeikaarsen te geraken moet je heel wat demonteren opdat ze bereikbaar zijn:
..je ziet ze zelfs niet zitten,..laat staan dat ze bereikbaar zijn om er een sleutel op te zetten!
Om aan de gloeikaarsen te geraken moet je heel wat demonteren opdat ze bereikbaar zijn:
..je ziet ze zelfs niet zitten,..laat staan dat ze bereikbaar zijn om er een sleutel op te zetten!
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Re: vraagje aan automechaniekers
En afbreken doen ze ook al als je er nog maar naar kijktamedee schreef:...is niet zo eenvoudig bij C8:
Om aan de gloeikaarsen te geraken moet je heel wat demonteren opdat ze bereikbaar zijn:
..je ziet ze zelfs niet zitten,..laat staan dat ze bereikbaar zijn om er een sleutel op te zetten!
Snok en de keet af !!!!!
Re: vraagje aan automechaniekers
vervolg van het verhaal:
1/Het blijken de pakking(en) van de injectoren te zijn die lekken.
2/Het feit dat het voorgloeilampje helemaal niet brandt ( dus ook niet in teststand lampje) is iets waar ik me volgens dealer:
" geen zorgen hoef rond te maken"
1/ goed dat ze dit vastgesteld hebben en in garantie gaan vervangen!
2/ ..heb ik toch een raar gevoel over; KANDA ?
1/Het blijken de pakking(en) van de injectoren te zijn die lekken.
2/Het feit dat het voorgloeilampje helemaal niet brandt ( dus ook niet in teststand lampje) is iets waar ik me volgens dealer:
" geen zorgen hoef rond te maken"
1/ goed dat ze dit vastgesteld hebben en in garantie gaan vervangen!
2/ ..heb ik toch een raar gevoel over; KANDA ?
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
...verder vervolg
Zijn er hier ook juristen op het forum?:
Enige toelichting:
1/C8 gekocht bij gekende tweedehandsverkoper met groot onderhoud en jaar garantie
2/ bovenstaande problemen aan hem gemeld: mocht naar citroen garage gaan: factuur is voor de tweedehandsverkoper .
3/ nu blijkt dat het niet om de gloeikaars gaat maar om de dichting op verstuiver van cylinder 4 gaat verkoper zelf herstelling
onder garantie uitvoeren ( 16 euro dichtingen en 4 uur werk; dus niets ernstig)
MAAR/ WAT BLIJKT NU:
Op de Lexia ( uitleesapparatuur is aangetoond dat de KM teller ongeveer 75000 Km is terug gedraaid)
dit is aantoonbaar en zwart op wit bewijsbaar.
Wat zijn mijn opties;
Ik meld deze feiten aan de verkoper en:
1/ eis mijn geld terug en geef de wagen terug ( raadt de citroen dealer me aan); DEZE OPTIE PREFEREER IKZELF
..en zeg aan verkoper dat ik dit vervelend voorval wis uit mijn geheugen
..indien niet akkoord ; meedelen van deze feiten op alle websites waar verkoper adverteert en artikeltje in de locale gazet
2/ eis een schadevergoeding ( wat de eigenlijke wettelijke regeling is in geval van kilometerteller-fraude zegt de Citroen dealer)
..en zeg dat ik het verder vergeet; DEZE OPTIE OVERWEEG IK ECHTER NIET
Art. 2. De bedragen die bij wijze van minnelijke schikking in de zin van artikel 11 van dezelfde
wet ter betaling worden voorgesteld aan de overtreder, mogen niet lager zijn dan 50 euro, en
niet hoger dan 7.500 euro.
3/ Ik laat PV opstellen, en zet er mijn advocaat op ..en zie wat er gebeurt?
Zijn er hier ook juristen op het forum?:
Enige toelichting:
1/C8 gekocht bij gekende tweedehandsverkoper met groot onderhoud en jaar garantie
2/ bovenstaande problemen aan hem gemeld: mocht naar citroen garage gaan: factuur is voor de tweedehandsverkoper .
3/ nu blijkt dat het niet om de gloeikaars gaat maar om de dichting op verstuiver van cylinder 4 gaat verkoper zelf herstelling
onder garantie uitvoeren ( 16 euro dichtingen en 4 uur werk; dus niets ernstig)
MAAR/ WAT BLIJKT NU:
Op de Lexia ( uitleesapparatuur is aangetoond dat de KM teller ongeveer 75000 Km is terug gedraaid)
dit is aantoonbaar en zwart op wit bewijsbaar.
Wat zijn mijn opties;
Ik meld deze feiten aan de verkoper en:
1/ eis mijn geld terug en geef de wagen terug ( raadt de citroen dealer me aan); DEZE OPTIE PREFEREER IKZELF
..en zeg aan verkoper dat ik dit vervelend voorval wis uit mijn geheugen
..indien niet akkoord ; meedelen van deze feiten op alle websites waar verkoper adverteert en artikeltje in de locale gazet
2/ eis een schadevergoeding ( wat de eigenlijke wettelijke regeling is in geval van kilometerteller-fraude zegt de Citroen dealer)
..en zeg dat ik het verder vergeet; DEZE OPTIE OVERWEEG IK ECHTER NIET
Art. 2. De bedragen die bij wijze van minnelijke schikking in de zin van artikel 11 van dezelfde
wet ter betaling worden voorgesteld aan de overtreder, mogen niet lager zijn dan 50 euro, en
niet hoger dan 7.500 euro.
3/ Ik laat PV opstellen, en zet er mijn advocaat op ..en zie wat er gebeurt?
Laatst gewijzigd door amedee op 11 jul 2008, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
Kzou mijn geld terugvragen. Je kan niet bewijzen dat de verkoper de teller heeft teruggedraaid, wel dat je een auto met verborgen gebreken hebt gekocht.
Op de keuring controleren ze sinds een paar jaar ook de tellers en dan komt dit ook uit, dus is het wel stom vd verkoper als hij dit zou doen.
Heb ooit een VIto verkocht met 145k, 2 jaar later telefoon van de Gentse politie, of ik nog wist hoeveel km erop stonden toen ik hem verkocht. Ik had het zelfs op de factuur vermeld... WAs op de TK aangeboden door een handelaar voor keuring met minder dan 100.000km...
Op de keuring controleren ze sinds een paar jaar ook de tellers en dan komt dit ook uit, dus is het wel stom vd verkoper als hij dit zou doen.
Heb ooit een VIto verkocht met 145k, 2 jaar later telefoon van de Gentse politie, of ik nog wist hoeveel km erop stonden toen ik hem verkocht. Ik had het zelfs op de factuur vermeld... WAs op de TK aangeboden door een handelaar voor keuring met minder dan 100.000km...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
Dag Dirk
De wet zegt dat een geregistreerd handelaar burgerlijk aansprakelijk is voor de km stand indien deze vermeld wordt op
de verkoopsfactuur ( raar maar waar)..dus de bewijslast ligt niet bij mij maar bij de verkoper:
"koninklijk besluit van 30 september 2004 betreffende de inwerkingtreding van de wet van 11 juni 2004 tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen en betreffende de documenten opgemaakt door een vakman naar aanleiding van werken aan een voertuig (B.S. 18/10/2004);"
De keuring controleert inderdaad de km stand adhv carr pass maar aangezien mijn wagen minder dan 4 jaar oud was..en dus voor de eerste maal naar de keuring ging,,,kunnen ze hem mooi terug draaien tot de laatst geregistreerde stand inde carr pass database...
De wet zegt dat een geregistreerd handelaar burgerlijk aansprakelijk is voor de km stand indien deze vermeld wordt op
de verkoopsfactuur ( raar maar waar)..dus de bewijslast ligt niet bij mij maar bij de verkoper:
"koninklijk besluit van 30 september 2004 betreffende de inwerkingtreding van de wet van 11 juni 2004 tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen en betreffende de documenten opgemaakt door een vakman naar aanleiding van werken aan een voertuig (B.S. 18/10/2004);"
De keuring controleert inderdaad de km stand adhv carr pass maar aangezien mijn wagen minder dan 4 jaar oud was..en dus voor de eerste maal naar de keuring ging,,,kunnen ze hem mooi terug draaien tot de laatst geregistreerde stand inde carr pass database...
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
-
xantingo
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
Blijkbaar dan toch een probleem met de inspuiting...
Hoeveel kilometers zou de wagen effectief gereden hebben (huidige kilometerstand + 75.000)?
Een 2.0 HDI motor van Citroën kan héél veel kilometers aan. Als de verkoper zijn verantwoordelijkheid neemt en de wagen onder garantie hersteld zou ik niet te veel problemen zoeken.
Je kan eventueel met hem wel eens onderhandelen over een (bescheiden) korting, dat hij je een creditnota schrijft van een redelijk bedrag; tenslotte heb je dan een wagen voor een iets reëlere prijs.
Je zal ook moelijk kunnen bewijzen wie de kilometerteller heeft teruggedraaid... een tweedehandsverdeler heeft meestal niet de apparatuur om een digitale teller terug te zetten.
Het zou dus net zo goed gebeurd kunnen zijn bij de (Citroën)dealer waar de wagen oorspronkelijk in onderhoud was. De persoon die jou de wagen verkocht heeft is misschien wel te goeder trouw en heeft de wagen misschien zelf aangekocht met de kilometerstand waarmee hij hem aan jou verkocht heeft.
In dat geval zal hij dit ook kunnen staven met zijn aankoopfacturen en sta je zelf nergens wanneer je hem gaat aanklagen.
De aankoop van een tweedehandse wagen is altijd een klein risico, maar wanneer de verkoper zijn best doet om eventuele ongemakken op een redelijke manier op te lossen, en de wagen is voor de rest in goede staat, zou ik geen problemen zoeken en de wagen verder oprijden.
Hoeveel kilometers zou de wagen effectief gereden hebben (huidige kilometerstand + 75.000)?
Een 2.0 HDI motor van Citroën kan héél veel kilometers aan. Als de verkoper zijn verantwoordelijkheid neemt en de wagen onder garantie hersteld zou ik niet te veel problemen zoeken.
Je kan eventueel met hem wel eens onderhandelen over een (bescheiden) korting, dat hij je een creditnota schrijft van een redelijk bedrag; tenslotte heb je dan een wagen voor een iets reëlere prijs.
Je zal ook moelijk kunnen bewijzen wie de kilometerteller heeft teruggedraaid... een tweedehandsverdeler heeft meestal niet de apparatuur om een digitale teller terug te zetten.
Het zou dus net zo goed gebeurd kunnen zijn bij de (Citroën)dealer waar de wagen oorspronkelijk in onderhoud was. De persoon die jou de wagen verkocht heeft is misschien wel te goeder trouw en heeft de wagen misschien zelf aangekocht met de kilometerstand waarmee hij hem aan jou verkocht heeft.
In dat geval zal hij dit ook kunnen staven met zijn aankoopfacturen en sta je zelf nergens wanneer je hem gaat aanklagen.
De aankoop van een tweedehandse wagen is altijd een klein risico, maar wanneer de verkoper zijn best doet om eventuele ongemakken op een redelijke manier op te lossen, en de wagen is voor de rest in goede staat, zou ik geen problemen zoeken en de wagen verder oprijden.
Klopt wel, maar wanneer de verkoper de wagen onder garantie herstelt, kun je weinig inbrengen. Tenslotte is dit geen verborgen gebrek dat na herstelling de betrouwbaarheid verder in het gedrang brengt.Dirk Pauwels schreef:Kzou mijn geld terugvragen. Je kan niet bewijzen dat de verkoper de teller heeft teruggedraaid, wel dat je een auto met verborgen gebreken hebt gekocht.
...R1200RT... Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
Een 2.0 HDI blok kan makkelijk 500.000 kM aan, ik heb zelf een peugeot partner met zo'n blok er in.
Het gloeilampje brand slechts 3 seconden, met deze temp.
Echter mbt. de teruggedraaide km stand, het kan zo zijn dat de verkoper deze niet heeft terug gedraaid maar de leverancier die de auto aan hem heeft verkocht. Ik dacht dat het BW in NL en Belgie bijna het zelfde zijn.
De verkoper heeft niet geleverd wat er geleverd zou worden namelijk een auto met een bepaalde km stand.
Dit is reden voor ontbinding van de verkoop, met aftrek van kosten voor het genot/gebruik van het product.
Het gloeilampje brand slechts 3 seconden, met deze temp.
Echter mbt. de teruggedraaide km stand, het kan zo zijn dat de verkoper deze niet heeft terug gedraaid maar de leverancier die de auto aan hem heeft verkocht. Ik dacht dat het BW in NL en Belgie bijna het zelfde zijn.
De verkoper heeft niet geleverd wat er geleverd zou worden namelijk een auto met een bepaalde km stand.
Dit is reden voor ontbinding van de verkoop, met aftrek van kosten voor het genot/gebruik van het product.
Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
Hejj,
Auto heeft dus 75000 km meer gereden als wat u dacht bij aankoop.
Dat de motor het makkelijk aankan =ok!
Maar met de werkelijke kilometerstand tijdens de aankoop zou de auto aanmerkelijk goedkoper (minder waard) zijn geweest.
Lijkt mij dat de garage waar u hem gekocht heeft minimaal dit verschil in waarde aan u terugbetaald.
Als de garage weigert u tegenmoet te komen zou ik ook "aktie" ondernemen zoals u zelf al beschrven heeft.
Of met een groot bord om uw nek met tekst "teruggedraaide kilometerstanden" voor zijn ingang gaan zitten!
Ik zou die klootzak ook "pakken". Ook al hij ook ter goeder trouw, hij moet het oplossen!!
succes
Cees
Auto heeft dus 75000 km meer gereden als wat u dacht bij aankoop.
Dat de motor het makkelijk aankan =ok!
Maar met de werkelijke kilometerstand tijdens de aankoop zou de auto aanmerkelijk goedkoper (minder waard) zijn geweest.
Lijkt mij dat de garage waar u hem gekocht heeft minimaal dit verschil in waarde aan u terugbetaald.
Als de garage weigert u tegenmoet te komen zou ik ook "aktie" ondernemen zoals u zelf al beschrven heeft.
Of met een groot bord om uw nek met tekst "teruggedraaide kilometerstanden" voor zijn ingang gaan zitten!
Ik zou die klootzak ook "pakken". Ook al hij ook ter goeder trouw, hij moet het oplossen!!
succes
Cees
-
tweecilinderke
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
Ik zou testaankoop raadplegen, er gebeurd al genoeg fraude omtrend km tellers.
Als de verkoper recht in zijn schoenen staat zal hem niets kunnen verweten worden wel de persoon waar hij destijds de auto van heeft aankocht.
Dit is een auto waar het uiteindelijk de fraude naar boven is gekomen er rijden er nog veel rond waar het nooit zal van geweten zijn.
Als de verkoper recht in zijn schoenen staat zal hem niets kunnen verweten worden wel de persoon waar hij destijds de auto van heeft aankocht.
Dit is een auto waar het uiteindelijk de fraude naar boven is gekomen er rijden er nog veel rond waar het nooit zal van geweten zijn.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
C8 is van 02/2005 en had zogezegd 111900 km bij aankoop:Lijkt mij dat de garage waar u hem gekocht heeft minimaal dit verschil in waarde aan u terugbetaald.
dit bleken er dus 194000 te zijn: ongeveer 15000 euro voor betaald
Iemand enig idee wat het waardeverschil zou zijn zodat ik een " redelijk" voorstel kan formuleren
in geval van credit nota ?
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Re: vraagje aan automechaniekers/ juristen
Waardeverschil? Je betaalt 15000 euro voor een wagen van een nonneke, die er twee keer per week haar zieke moeder ging mee bezoeken in Blankenberge, tegen 110 per uur, altijd rechtdoor. Deed ongeveer 35000 km per jaar, vandaar de 112000 km.
Hoeveel minder zou je geven voor een lease-bak die meer dan 75000 km per jaar deed, waarschijnlijk als luchthaventaxi dienst deed, en in zijn hoedanigheid nauwelijks onderhoud heeft gekregen. Nog maar te zwijgen over de distributieriem, waarvan je niet weet of die nu net vervangen is, of op 100000 echte km is vervangen, en dus volgende week alweer zou moeten vervangen worden (daarom dat veel tweedehandshandelaren als 'zogezegde extra service' bij verkoop steeds een nieuwe riem steken, of toch zeggen dat ze dat gaan doen).
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, het verschil in prijs dus ook
Je betaalt 15000, met de mogelijkheid nog 10 jaar met de wagen te rijden, aan 30000 km per jaar. Een equivalent van 1500 euro per jaar dus. Je gaat er theoretisch twee jaar minder lang mee kunnen rijden dan gepland/gehoopt. Is dus 3000 euro verschil. Maar de afschrijving de laatste twee jaren is dus minder dan in het begin, want tegen dan is ie al wat op leeftijd, neem dus de helft, 1500 euro. Doe daar nog een nieuwe distributieriem bovenop (tenzij dat ding een ketting heeft natuurlijk) en je bent er. Tenzij je nu al weet dat je 10 jaar gaat rijden met een slecht gevoel, wat er dik in zit. Dan zou ik hem gewoon teruggeven. Met aftrek van een overeen te komen som voor de tijd dat je de auto in gebruik had. Gewoon morgen gaan voorstellen, indien niet akkoord onmiddelijk aangetekend schrijven met voorstel verzenden, alle gegevens bijeenzoeken van de veronderstelde fraude, zoals printouts van de Lexia, en laten dagvaarden voor vredegerecht. Kost niks, haalt meestal ook niks uit, maar je moet ergens beginnen. En daarna rechtszaak aanspannen, zal wel haast zoveel kosten als het opbrengt, maar met een beetje geluk moet de verkoper dan ook uw advokaatkosten betalen. Neem dus maar meteen een goeie
Hoe ze die dingen terugdraaien? Er lopen genoeg mobiele fixers rond, laptopke op de achterbank, komen voor 100 tot 150 euro gewoon aan huis. Adverteren zelfs openlijk, maar dan onder het voorwendsel dat ze na een defect de nieuwe kilometerteller (met 0 km) terug in de oorspronkelijke stand kunnen zetten. Waar is de tijd dat ik met een klein schroevendraaierke aan de tandwielekes van een kreng van een Golfje zat te prutsen, tien minuten werk, 500 frank drinkgeld, klaar
Hoeveel minder zou je geven voor een lease-bak die meer dan 75000 km per jaar deed, waarschijnlijk als luchthaventaxi dienst deed, en in zijn hoedanigheid nauwelijks onderhoud heeft gekregen. Nog maar te zwijgen over de distributieriem, waarvan je niet weet of die nu net vervangen is, of op 100000 echte km is vervangen, en dus volgende week alweer zou moeten vervangen worden (daarom dat veel tweedehandshandelaren als 'zogezegde extra service' bij verkoop steeds een nieuwe riem steken, of toch zeggen dat ze dat gaan doen).
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, het verschil in prijs dus ook
Je betaalt 15000, met de mogelijkheid nog 10 jaar met de wagen te rijden, aan 30000 km per jaar. Een equivalent van 1500 euro per jaar dus. Je gaat er theoretisch twee jaar minder lang mee kunnen rijden dan gepland/gehoopt. Is dus 3000 euro verschil. Maar de afschrijving de laatste twee jaren is dus minder dan in het begin, want tegen dan is ie al wat op leeftijd, neem dus de helft, 1500 euro. Doe daar nog een nieuwe distributieriem bovenop (tenzij dat ding een ketting heeft natuurlijk) en je bent er. Tenzij je nu al weet dat je 10 jaar gaat rijden met een slecht gevoel, wat er dik in zit. Dan zou ik hem gewoon teruggeven. Met aftrek van een overeen te komen som voor de tijd dat je de auto in gebruik had. Gewoon morgen gaan voorstellen, indien niet akkoord onmiddelijk aangetekend schrijven met voorstel verzenden, alle gegevens bijeenzoeken van de veronderstelde fraude, zoals printouts van de Lexia, en laten dagvaarden voor vredegerecht. Kost niks, haalt meestal ook niks uit, maar je moet ergens beginnen. En daarna rechtszaak aanspannen, zal wel haast zoveel kosten als het opbrengt, maar met een beetje geluk moet de verkoper dan ook uw advokaatkosten betalen. Neem dus maar meteen een goeie
Hoe ze die dingen terugdraaien? Er lopen genoeg mobiele fixers rond, laptopke op de achterbank, komen voor 100 tot 150 euro gewoon aan huis. Adverteren zelfs openlijk, maar dan onder het voorwendsel dat ze na een defect de nieuwe kilometerteller (met 0 km) terug in de oorspronkelijke stand kunnen zetten. Waar is de tijd dat ik met een klein schroevendraaierke aan de tandwielekes van een kreng van een Golfje zat te prutsen, tien minuten werk, 500 frank drinkgeld, klaar
