R1200RT op aanhangwagen
Moderator: GVN
R1200RT op aanhangwagen
Er loopt al een topic over hoe een 1200GS vastzetten op een aanhangwagen, nu wil ik graag eenzelfde vraag lanceren maar dan voor de R1200RT.
Ik overweeg immers de aankoop van ofwel een specifieke moto-aanhangwagen (dus 'n chassis met 'n goot erop, laadhoogte +/- 45 cm) ofwel een traditionele multifunctionele aanhangwagen (laadhoogte +/- 55 cm) waarop dan ook de RT vervoerd zou kunnen worden.
Ingeval ik voor de specifieke moto-aanhangwagen zou gaan, zou ik mijn huidig aanhangwagentje behouden voor het gewone vervoer (containerpark enz...), in het andere geval zou ik 'm verkopen en alles doen met die nieuwe, grotere aanhangwagen.
Eerst en vooral : welke zijn de voor- en nadelen van beide soorten aanhangwagens ? Hoger zwaartepunt = minder stabiel rijgedrag ?
En dan, minstens even belangrijk, hoe zet je zo'n R1200RT met sjorbanden veilig vast op een aanhangwagen ? Waar kan je best de sjorbanden aan de moto bevestigen ? Hangen de zijkoffers niet in de weg ? Als er iemand foto's heeft van hoe ie z'n R1200RT vervoert, wil ik die natuurlijk graag zien.
Ik overweeg immers de aankoop van ofwel een specifieke moto-aanhangwagen (dus 'n chassis met 'n goot erop, laadhoogte +/- 45 cm) ofwel een traditionele multifunctionele aanhangwagen (laadhoogte +/- 55 cm) waarop dan ook de RT vervoerd zou kunnen worden.
Ingeval ik voor de specifieke moto-aanhangwagen zou gaan, zou ik mijn huidig aanhangwagentje behouden voor het gewone vervoer (containerpark enz...), in het andere geval zou ik 'm verkopen en alles doen met die nieuwe, grotere aanhangwagen.
Eerst en vooral : welke zijn de voor- en nadelen van beide soorten aanhangwagens ? Hoger zwaartepunt = minder stabiel rijgedrag ?
En dan, minstens even belangrijk, hoe zet je zo'n R1200RT met sjorbanden veilig vast op een aanhangwagen ? Waar kan je best de sjorbanden aan de moto bevestigen ? Hangen de zijkoffers niet in de weg ? Als er iemand foto's heeft van hoe ie z'n R1200RT vervoert, wil ik die natuurlijk graag zien.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
-
bmwfreakske
Re: R1200RT op aanhangwagen
Patrick
mijn RT heb ik de laatste maal getransporteerd met alleen sjorbanden voor het stuur(passen rond de handvatten).
Wiel tegen de voorkant , in de vering trekken en in versnelling,na een rit van 50km had deze totaal niet bewogen .
Gewone aanhangwagen,niet afgeremd,dubbel as.
Verder geen ervaring met andere aanhangwagens.
mijn RT heb ik de laatste maal getransporteerd met alleen sjorbanden voor het stuur(passen rond de handvatten).
Wiel tegen de voorkant , in de vering trekken en in versnelling,na een rit van 50km had deze totaal niet bewogen .
Gewone aanhangwagen,niet afgeremd,dubbel as.
Verder geen ervaring met andere aanhangwagens.
Andalousie 09/2018
Ben net terug van Oostenrijk. Motor (R80RT) op een aanhanger gezet. Voorste wiel in een goot en frontaal tegen een U-profiel. Aan beide kanten een spanriem aan de valbeugel. Ook een spanriem door het achterwiel naar voor getrokken.
Heeft van de ganse reis niet bewogen.
Maakt volgens mij niet uit of je een motoraanhangwagen of een gewone aanhangwagen gebruikt.
Als je een gewone aanhangwagen gebruikt staat deze hoger van de grond en zul je een langere oprijbrug nodig hebben.
Dit om te beletten dat de onderkant van je motorfiets de aanhangwagen raakt bij het oprijden.
Een kennis van mij vervoert zo zijn HD.
In de handel zijn er van die speciale statiefs verkrijgbaar die je op je aanhangwagen kan monteren. Daar rijdt je dan je voorwiel in. De motor blijft sowieso recht staan en je kan hem dan gemakkelijk vastsjorren.
Heb zelf een constructie gemaakt.

Heeft van de ganse reis niet bewogen.
Maakt volgens mij niet uit of je een motoraanhangwagen of een gewone aanhangwagen gebruikt.
Als je een gewone aanhangwagen gebruikt staat deze hoger van de grond en zul je een langere oprijbrug nodig hebben.
Dit om te beletten dat de onderkant van je motorfiets de aanhangwagen raakt bij het oprijden.
Een kennis van mij vervoert zo zijn HD.
In de handel zijn er van die speciale statiefs verkrijgbaar die je op je aanhangwagen kan monteren. Daar rijdt je dan je voorwiel in. De motor blijft sowieso recht staan en je kan hem dan gemakkelijk vastsjorren.
Heb zelf een constructie gemaakt.

Is goed gelukt vindt ik.
Vooral die in't zwart met z'n helm nog op.
Fotootje iets verkleinen zal beter zijn denk ik.
Want volgens mij missen we iets.
Vooral die in't zwart met z'n helm nog op.
Fotootje iets verkleinen zal beter zijn denk ik.
Want volgens mij missen we iets.
' k zou zeggen, huur eens een motoraanhangwagen om te proberen ..... een motor hoeft niet met per sé met allerlei toeters en bellen vastgesjord te worden .... gewoon motor op de aanhanger, vooraan 2 spanriemen zonder de motor te ver in de vering te trekken, achterwiel in de goot vastjorren om " huppelen " te voorkomen, klaar is kees ....
ps : ik verhuur m'n aanhanger per dag, we en week

ps : ik verhuur m'n aanhanger per dag, we en week
Da's nu exact wat ik nu ga doen, ik ga er straks eentje halen om het deze week allemaal eens uit te proberen...leslie schreef:' k zou zeggen, huur eens een motoraanhangwagen om te proberen .....
Misschien dat er ondertussen iemand een paar tips heeft (eventueel gedocumenteerd met een paar foto's) i.v.m. de ideale bevestigingspunten waar ik de sjorbanden aan een 1200RT kan bevestigen ?
@ Leslie : moest ik niet zo ver van St-Truiden wonen, 'k zou inderdaad de jouwe kunnen huren, maar nu wonen we toch wat ver uit elkaar daarvoor...
Greetz,
P@trick
P@trick
-
Wulf
Een boxer vast zetten is simpel.
twee spanbanden vlak boven de telelever naar links voor en rechtsvoor vastzetten
en twee spanbanden ter hoogte van de voetsteunen van de passagier.
tien minuten werk en muurvast.
twee spanbanden vlak boven de telelever naar links voor en rechtsvoor vastzetten
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
De eerste keer duurt 't toch nogal wat langer hoorPatrick HP2 schreef:tien minuten werk en muurvast.
Ben trouwens net terug van een eerste "proefritje" met de 1200RT op de gehuurde aanhangwagen, is in't begin toch maar een raar gevoel hoor.... Je wéét dat ie goed vastgesjord staat, maar toch...
Greetz,
P@trick
P@trick
Om jezelf wat gerust te stellen, na enkele kilometers eens stoppen. Eens nakijken of de spanriemen nog onders panning staan. Eens met je motor schudden zodat je kan vaststellen dat het geheel van motor en aanhanger één geheel vormen.p@rick schreef:Je wéét dat ie goed vastgesjord staat, maar toch...Patrick HP2 schreef:tien minuten werk en muurvast.
Heb hierboven een foto geplaats. Bedoeling was echter dat de aanhangwagen er zou opstaan. Is me niet gelukt.
Bedankt Marc voor het bewerken van de foto.
Motor op de aanhangwagen duwen over een oprijgoot.
Het voorwiel komt in een omklapbaar U-profiel (het voorwiel komt klem te zitten),zodanig dat men de motor kan loslaten om hem verder vast te zetten.
Gaat ideaal als men alleen is.
Spanriem links en rechts aan de valbeugel. Eventueel nog een spanriem achteraan over de motor(om hem in de vering te halen) of door het achterwiel naar voor getrokken.
Staat muurvast.
Motor op de aanhangwagen duwen over een oprijgoot.
Het voorwiel komt in een omklapbaar U-profiel (het voorwiel komt klem te zitten),zodanig dat men de motor kan loslaten om hem verder vast te zetten.
Gaat ideaal als men alleen is.
Spanriem links en rechts aan de valbeugel. Eventueel nog een spanriem achteraan over de motor(om hem in de vering te halen) of door het achterwiel naar voor getrokken.
Staat muurvast.
-
Wulf

2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
Ik ben in augustus met de aanhanger met de ST erop naar Freiburg gereden. Normale multifunctionele aanhanger waar ik twee balkjes heb in vastgeschroefd waar het voorwiel tussen past en ik heb bij Auto5 een oprijplaat gekocht voor 39 euro.
Motor vastgezet met 4 spanbanden, 2 schuin naar voor aan de telelever en 2 schuin naar achteren aan het achterwiel zelf, wel eraan denken dat je de motor in 1ste versnelling zet zodat het achterwiel niet kan draaien en daardoor de spanning van de spanbanden vermindert.
Motor vastgezet met 4 spanbanden, 2 schuin naar voor aan de telelever en 2 schuin naar achteren aan het achterwiel zelf, wel eraan denken dat je de motor in 1ste versnelling zet zodat het achterwiel niet kan draaien en daardoor de spanning van de spanbanden vermindert.
The road goes ever on...
STErik schreef:Ik ben in augustus met de aanhanger met de ST erop naar Freiburg gereden. Normale multifunctionele aanhanger waar ik twee balkjes heb in vastgeschroefd waar het voorwiel tussen past en ik heb bij Auto5 een oprijplaat gekocht voor 39 euro.
Waar heb je spanbanden dan aan je aanhangwagen zelf bevestigd ? Ik weet dat er aan de zijkanten onderaan vaak haken gelast zijn die je daarvoor zou kunnen gebruiken, maar trek je dan de zijpanelen van de aanhanger niet scheef ?
Greetz,
P@trick
P@trick
Patrick HP2 schreef:Een boxer vast zetten is simpel.
Vandaag voor de tweede keer de RT op de gehuurde aanhanger geduwd om 'm te vervoeren naar de dealer (terugroepactie ringantenne).
Normaal gezien zou ik 20 euro moeten betalen voor 'n vervangmoto, maar ik had nu dus voor gekozen om voor 30 euro een week lang die aanhanger te huren.
Het vastzetten op de aanhangwagen en daarna het rijden met dat gevaarte achter de auto viel al veel beter mee dan enkele dagen. Het vastzetten zelf heeft inderdaad maar een goei 10 minuutjes geduurd.
Twee spanbanden vooraan (naar links en naar rechts) en één spanband over de duozit (wel beschermd met een oud kussen)
Greetz,
P@trick
P@trick
Nee scheeftrekken doe je dat niet zo makkelijk omdat die naar de hoeken van de aanhanger voorraan gaan en daar het voorste bord tussen zit,en achteraan had ik het achterbord er af gelaten en de banden zo naar de achterkant van de aanhanger geleid
The road goes ever on...
-
HanzThePanz
Zo ging de mijne mee toen ik panne had in Zuid Frankrijk:

Ik had zelf de achterste banden liever aan de zwarte 'driehoekjes' bij de steps vastgemaakt, maar zo ging het ook goed.
De voorste banden gingen aan het stuur. Later is 'ie nog eens vervoerd van Colmar naar Amersfoort en toen zaten de banden aan de telelever en bij de achterste steps.

Ik had zelf de achterste banden liever aan de zwarte 'driehoekjes' bij de steps vastgemaakt, maar zo ging het ook goed.
De voorste banden gingen aan het stuur. Later is 'ie nog eens vervoerd van Colmar naar Amersfoort en toen zaten de banden aan de telelever en bij de achterste steps.
Gezien op kapaza, denk dat dit systeem meer geschikt is voor een sportief scheurijzer dan een motorfiets met koffers ....
http://www.kapaza.be/Motoren/Motoraanha ... lleen.html
http://www.kapaza.be/Motoren/Motoraanha ... lleen.html
En zo ging de mijne mee toen ik panne had in Duitsland

grtz, kris
grtz, kris
Was m'n eigen schuld, 'k had de gaskabel tussen de riem van die tanktas gesnoerd met alle gevolgen vandien.cooper schreef:Panne ??? BMW ???
greetz,
kris
ik heb een "enig" systeem gemaakt om mijn 1150RT op een gewone aanhangwagen te trekken. Eerst rij ik de moto in een steun waarin het voorwiel klem zit. Het is een steun dat je soms kan zien in een showroom waarin een moto staat opgesteld. Die steun staat dan op zijn beurt op 4 wielen. Daardoor kan de ganse moto op de aanhangwagen getrokken worden. Dit doe ik met een electrische lier op 12 volt. (12 volt uit de koffer van mijn wagen). Alle onderdelen heb ik zelf gemaakt. Het is een zeer goed werkend systeem waarbij je zonder hulp je moto op de aanhangwagen kan zetten en dit zonder schade!! Je hebt ook nog een plaat nodig om op de vloer tot het vloerniveau van de aanhangwagen te geraken. Ik heb daarvoor een aluminium traanplaat aangepast.
groeten
Filip
groeten
Filip
-
pvde
- Contacteer:
Yep,filip10 schreef:ik heb een "enig" systeem gemaakt om mijn 1150RT op een gewone aanhangwagen te trekken. Eerst rij ik de moto in een steun waarin het voorwiel klem zit. Het is een steun dat je soms kan zien in een showroom waarin een moto staat opgesteld. Die steun staat dan op zijn beurt op 4 wielen. Daardoor kan de ganse moto op de aanhangwagen getrokken worden. Dit doe ik met een electrische lier op 12 volt. (12 volt uit de koffer van mijn wagen). Alle onderdelen heb ik zelf gemaakt. Het is een zeer goed werkend systeem waarbij je zonder hulp je moto op de aanhangwagen kan zetten en dit zonder schade!! Je hebt ook nog een plaat nodig om op de vloer tot het vloerniveau van de aanhangwagen te geraken. Ik heb daarvoor een aluminium traanplaat aangepast.
groeten
Filip
Kun je daar eens geen fotoke van plaatsen
Houdoe

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
-
Iron Gonzo
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Fox30
Toen ik mijn R1150RT kocht werd hij aan huis gebracht met een aanhanger waarvan de bodem tot op de grond kon worden laten gezakt.
Dat vond ik nog eens handig.
Je hoefde geen schrik te hebben tijdens het op- of afrijden op een opritplaat. De motor gaat over de goot, maar waar zet je je voeten?
kijk eens op http://www.motortrailers.be/frames_ndl.htm
of
http://www.autozone.be/auto/artikel/twe ... 31326.html
Dat vond ik nog eens handig.
Je hoefde geen schrik te hebben tijdens het op- of afrijden op een opritplaat. De motor gaat over de goot, maar waar zet je je voeten?
kijk eens op http://www.motortrailers.be/frames_ndl.htm
of
http://www.autozone.be/auto/artikel/twe ... 31326.html