Waarom is er bij motoren weinig interesse voor de oliën van Shell ?
Ik ben daar met de wagen (na Castrol) zeer tevreden van... dus waarom zou dat dan niet goed zijn voor de motor... ?
Ik hoor iedereen hier praten over Motul, Castrol, ...
Jullie opinie of ervaringen ?
100% Synthetisch 10W40
Semi-synthetisch 10W40
Kwaliteits Mineraal olie 15W40
Prijzen zijn me onbekend, misschien is dat ook een argument ?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Shell olie wordt wel degelijk vaak gebruikt voor motorfietsen. Elk motormerk heeft zo zijn eigen voorkeur voor motorolien. Soms verandert dat wel eens, maar dat zal afhangen van de contracten die ze onderling afsluiten. Voor ik BMW reed heb ik 17 jaar op Yamaha's rondgereden en mijn (officiele Yamaha-) dealer van toen (Motorhuis Felix & Jos te Beringen) gebruikte steeds Shell olie. Dit werd 'aangeraden' door Yamaha. Yamaha zal dus maw een contract hebben met Shell. Indien je nu absoluut een ander merk erin wil (zoals sommigen Castrol) zal dat ook geen probleem geven, maar hun 'huis-olie' hoort bij hun merk van motorfietsen en doorgaans houden ook hun klanten zich daaraan. Kwestie van vertrouwen in de dealer en hun merk zou ik zo zeggen. Persoonlijk heb ik ook nooit van enig probleem geweten of gehoord over Shell olieen.
M'n Suzuki (een GSX400 tweecilinder) loopt al sinds het begin op Shell 10W-40.
Dat is nu dus al 20 jaar. Ondanks véél te lange periodes tussen de oliewissels in de periodes dat ik weinig kon rijden ziet het blok er van binnen nog steeds mooi uit, is het olie verbruik maar heel gering.
Shell olie wordt wel degelijk vaak gebruikt voor motorfietsen. Elk motormerk heeft zo zijn eigen voorkeur voor motorolien. Soms verandert dat wel eens, maar dat zal afhangen van de contracten die ze onderling afsluiten. Voor ik BMW reed heb ik 17 jaar op Yamaha's rondgereden en mijn (officiele Yamaha-) dealer van toen (Motorhuis Felix & Jos te Beringen) gebruikte steeds Shell olie. Dit werd 'aangeraden' door Yamaha. Yamaha zal dus maw een contract hebben met Shell. Indien je nu absoluut een ander merk erin wil (zoals sommigen Castrol) zal dat ook geen probleem geven, maar hun 'huis-olie' hoort bij hun merk van motorfietsen en doorgaans houden ook hun klanten zich daaraan. Kwestie van vertrouwen in de dealer en hun merk zou ik zo zeggen. Persoonlijk heb ik ook nooit van enig probleem geweten of gehoord over Shell olieen.
Huis-oliën zijn niet altijd de beste oliën die men gebruikt......het zijn dikwijls deze waar de dealers het meeste profijt aan hebben, kwestie van afgesloten contracten na te leven. Ik ben alvast niet naïef genoeg om alles te geloven wat ze vertellen.
BMW recommends Castrol, zo staat het in alle officiele info, echter de dealers zelf mogen bepalen welke olie ze verkopen in hun 'winkel', heel dikwijls is dit afhankelijk van de prijs die ze bepalen met hun olieleverancier. Zo gebruiken wij in onze 'winkel' (autogarage) ook Shell olie, maar voor sommige motoren hebben wij ook Castrol in huis, omdat andere merken niet voldoen aan de specifieke eisen die BMW aan deze motoren stelt.
Ga eens langs bij jou dealer, zij hebben een lijst met alle oliemerken en kwalifikaties die voor jou motorfiets van toepassing zijn.
De juiste olie is heel belangrijk voor de levensduur van je motor !!!
Het merk van de olie is slechts een kwestie van voorkeur(al dan niet financieel) !
scorpio69 schreef:
Het merk van de olie is slechts een kwestie van voorkeur(al dan niet financieel) !
Onzin. Dan zou je ook aldi olie kunnen nemen als die aan de specificaties voldoet.
Merken verschillen onderling. De één voldoet nét aan de eisen, de ander ruim en ook nog wel na een kilometer of 10000. En de samenstelling verschilt ook.
Een kwalitatief goede olie die aan de eisen voor een bepaald type motorfiets voldoet zal natuurlijk altijd je motorblok beschermen, maar ik ervaren dat verschillende merken ook wel invloed hebben op het olieverbruik, een al dan niet klevende koppeling, dat soort dingen. En dan ging het om de juiste olie van de juiste kwaliteit van twee merken (valvoline en shell) in een Suzuki gsx400e.
wat dealers voorgeschreven krijgen van de fabrikant heeft puur met contractuele overeenkomsten, sponsoring te maken meer niet, BMW zweert nu bij Castrol ervoor was het wintershall daarvoor Castrol en als morgen den Aldi er mee in zee gaat dan adviseren wij U Aldi.
een norm is een norm en als die gehaald wordt dan is dat voldoende...
't is als een student met 75% of 93% ze zijn allebei geslaagd en welke olie die 75 haalt en de welke de 93 daar zou je vaak nog wel eens aardig van kunnen opkijken, 't labeltje met fel gekleurd merk zegt niet alles
Klopt. Daarom kun je eigenlijk maar een ding doen en dat is een olie kopen met de juiste specificaties en kijken of die bevalt.
Ik ben in ieder geval op BelRay overgestapt. Een motorblad heeft een fiks aantal jaren geleden een test gedaan en dit merk was toen de enige die de test (een as die in door massa belaste lagerschalen draaide) tot het maximale gewicht kon doorlopen.
Toegegeven, een flink aantal jaren terug en de fabrikanten hebben ook niet stil gezeten natuurlijk, maar tot op heden loopt ie wat stiller en lijkt het olieverbruik (1:8000 op Shell) afgenomen.
De lijst van goedgekeurde olieen, die je bij de dealer kan verkrijgen, heeft niets met het financieele te maken, dit is een lijst met alle geteste en goedgekeurde !!! olieen, in deze lijst staan wel 20verschillende merken.
En die van 'den ALDI' staat daar niet tussen !
De goedkeuring heeft ook te maken met de additieven die de fabrikant aan zijn olie toevoegd, en het zijn deze die de kwaliteit van de olie beinvloeden.
Sommigen merken gaan zelfs zo ver, dat ze de aditieven van hun olie afstemmen op de aditieven van hun brandstof, zodat dit nog een betere combinatie oplevert.
Ik weet 1 ding zeker, olie van 'Den ALDI' komt er in mijn machientje niet in, net zomin ik niet zal tanken aan de'witte pompen'.
Met mijn 15 jaar ervaring in de automobiel, heb ik al genoeg pannes gezien die hieruit voortvloeien.
Op lange temijn bespaart het je zeker geld, door te kiezen voor goede kwaliteit, zowel van olie, als brandstof en onderdelen.
Uiteraard verkoopt de dealer zijn 'eigen' merk, maar als je achter die lijst vraagt, om eventueel op lange ritten de juiste bijvulolie te kunnen kopen, zal hij deze zeker laten zien.
een specificatie is een specificate voor mij en als een olie een norm haalt is dat voldoende... allerhande additieven waarvan niemand 't fijne mag weten want ze geven't niet vrij ...hmmm raar
M&T deed zo eens een grote test van allehande additieven en liet dat in labo's onderzoeken, 't resultaat was lachwekkend...
ik koop ook een deftige olie hoor, alleszins dat hoop ik toch want 't plakkerke is evenveel waard als den uitleg die erop staat...
wat benzine aangaat, een test van een Duits motormagazine enkele jaren terug wees uit dat de benzine in Belgie aan gelijk welke pomp ondermaats was... The UK scoorde 't slechtst van allemaal(EU) enkel in Duitsland zelf kreeg je waar voor je geld en dan was nog maar enkel 't octaan gehalte in acht genomen...weerom zouden er allerhande additieven inzitten die topgeheim zijn...hmmm weerom raar voor mij
enkele voorbeelden uit de praktijk :
(let wel, ik heb enkel ervaring in de automobiel, maar wat olie en brandstof betreft, maakt dit geen verschil)
-benzinemotor tankt jaren bij merk X, resultaat : na+-100000km is de opvoerpomp defekt, wagens die bij ander merk tanken gaat die pomp 200000km of langer mee
-motors die met niet voorgeschreven olie rijden hebben op langere termijn last van ingelopen nokkenassen en tikkende kleppen, vanaf+-120000km, soms met vroegtijdig gebroken distributieriemen t.g.v. verhoogde wrijving. Met goede olie halen ze zonder problemen 300000km of meer.
-Diesels met common-rail : op vakantie in spanje, tanken op de terugweg in spanje of frankrijk : resultaat : bij de dealer afgeleverd met takelwagen(pomp kapot door te weinig smering, injectors en leidingen verstropt door de metaalspaanders van de pomp(+-6000€)
Ook weer dit jaar zal dit zorgen voor een verhoogde omzet in de werkplaats !
Ik vermoed dat dit fenomeen zich ook wel bij de motoren voordoet, dus als je lang plezier van je machine wil hebben, kan je beter goed geinformeerd zijn.
Ik doe ook mijn onderhoud en herstellingen zelf, maar ik bespaar niet op de kwaliteit van de produkten en onderdelen, wat dit heeft zijn weerslag op lange termijn !
Danny schreef:wat dealers voorgeschreven krijgen van de fabrikant heeft puur met contractuele overeenkomsten, sponsoring te maken meer niet, BMW zweert nu bij Castrol ervoor was het wintershall daarvoor Castrol en als morgen den Aldi er mee in zee gaat dan adviseren wij U Aldi.
een norm is een norm en als die gehaald wordt dan is dat voldoende...
't is als een student met 75% of 93% ze zijn allebei geslaagd en welke olie die 75 haalt en de welke de 93 daar zou je vaak nog wel eens aardig van kunnen opkijken, 't labeltje met fel gekleurd merk zegt niet alles
Wat de diesel betreft kan ik scorpio zijn uitleg beamen,ik had zelf een commonraildiesel,de pomp naar de foeter op 70.000km door slechte diesel....en nochtans bij een merk met toch vrij veel bekendheid......achteraf bleek dat de uitbater foefelde bij de aankoop van zijn diesel
6000€ is wel wat overdreven.....kostprijs bij mij was 920€ maar heb een garantiegevalleken kunnen regelen
injectors en leidingen verstropt door de metaalspaanders van de pomp(+-6000€)"
Ik dacht dat er toch ergens een (reuze) mazoutfilter tussenzat ??
ja maar de pomp zit na de filter...
aha, ik dacht dat de metaaldelen mee binnengekomen waren met de mazout uit het tankstation; maar de slechte mazout gaf de pomp te weinig smering, deze ging stuk, maakte spaanders en deze verstopten de hoge-druk leidingen en de injectors.........ja, dat kan ook....
Dit topic begon met de vraag of Shell motorfietsolie maakt en of die goed is.
2x ja.
Maar er is veel meer goede olie te koop. Alle grote merken en verschillende huismerken.
Koop gewoon goede olie, kijk niet op een paar centen; het spul zit er een jaar in.
De laatste jaren zijn de kwaliteiten verbeterd.
Test van diesel een paar jaar geleden. Aan het water wordt vaak diesel verkocht die de kwaliteit van autodiesel niet haalt.
Diesel is toch mazout?
Groet Jan Hill
Wel, op dit moment gebruik ik op aanraden van de dealers zowel bij de auto als de motor Castrol (wegens contracten met BMW denk ik...) ben daar wel tevreden van, maar vroeger deed ik altijd Shell olie op m'n wagen. Vandaar de vraag.
Aangezien Shell toch wel mijn favoriet is voor brandstof en ik tevreden ben van hun kwaliteit vroeg ik me af of er dus iemand ervaring mee had.
Mijn conclusie is dus dat het ook goed is, Amen
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum