eerste 10.000Km beurt R1200RT
Moderator: GVN
eerste 10.000Km beurt R1200RT
Hoi,
Ik heb mijn 1200RT in April gekocht, en hij is nu toe aan zijn eerste 10000 beurt.
Weet iemand wat de te verwachten kosten zijn. (in Nederland)
Ik hoor uiteenlopende verhalen en bedragen, varierend van 250euro tot 400euro. (er vanuit gaande dat er niets geks gevonden wordt)
Ben benieuwd naar reacties.
Marco
Ik heb mijn 1200RT in April gekocht, en hij is nu toe aan zijn eerste 10000 beurt.
Weet iemand wat de te verwachten kosten zijn. (in Nederland)
Ik hoor uiteenlopende verhalen en bedragen, varierend van 250euro tot 400euro. (er vanuit gaande dat er niets geks gevonden wordt)
Ben benieuwd naar reacties.
Marco
Honda Shadow 1100 / Ducati 750SS / Ducati ST2 / BMW R1200RT.
Zo zie je maar, uiteindelijk krijgt iedereen een helder moment.
-
p.raaymakers1
Ehhhh.....ik weet de prijs niet, maar 400 euro en dan niets bijzonders, gaat volgens mij behoorlijk in de richting van het absurde!
Je hebt het dan wel over 880 ouderwetse guldentjes. (in frankskes weet ik het ff niet
)
Maar volgens mij werkt BMW met eenheden en voor elke beurt staat een hoeveelheid eenheden. En je dealer moet je de prijs per eenheid kunnen vertellen.
Ik meen dat het bij mijn dealer 4,70 euro per eenheid is. Maar dat weet ik niet zeker.
Je hebt het dan wel over 880 ouderwetse guldentjes. (in frankskes weet ik het ff niet
Maar volgens mij werkt BMW met eenheden en voor elke beurt staat een hoeveelheid eenheden. En je dealer moet je de prijs per eenheid kunnen vertellen.
Ik meen dat het bij mijn dealer 4,70 euro per eenheid is. Maar dat weet ik niet zeker.
-
hla
- Contacteer:
1000 Km: 160 €
5000 Km: 50 €
Motul min 15W40-koperen joint-smeermiddelen-milieubijdrage-oliefilter
10000 Km: 160€
Oliefilter-dichting binnen-motul 7100 10W40-koperen Joint-
smeermiddelen-milieubijdrage-BMW inspectie 1
15000 Km: 185€
Oliefilter-koperen joint-smeermiddel-motul 7100 10w40-milieu: persoonlijke aanpassen aan 105€ + lamp aan 13€
En overal werk natuurlijk.
1000 en 10000 Km zijn normale onderhoudsbeurten, de rest kleine aanpassing en tegelijk ook maar eens alles tussentijds controleren.
Motul min 15W40-koperen joint-smeermiddelen-milieubijdrage-oliefilter
Oliefilter-koperen joint-smeermiddel-motul 7100 10w40-milieu: persoonlijke aanpassen aan 105€ + lamp aan 13€
En overal werk natuurlijk.
1000 en 10000 Km zijn normale onderhoudsbeurten, de rest kleine aanpassing en tegelijk ook maar eens alles tussentijds controleren.
Laatst gewijzigd door hla op 03 dec 2007, 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
Hoi Moh_fan,
Ik heb zelden iemand meegemaakt die zo nauwkeurig bij heeft gehouden wat de kosten zijn van/voor de motor.
Erg zonde van de RT die schade, maar het is dus weer gerepareerd begreep ik.
Ik heb van mijn dealer te horen gekregen dat ik bij mijn dealer €275,- kwijt ben voor de 10.000 beurt.
Heb nog even gebeld met Breeman in Rotterdam, en daar kreeg ik te horen dat ik daar nu €355,- moet betalen voor een beurt !!
Dus Donderdag maar even naar mijn eigen dealer (Mofra in Rijen) voor een beurt.
Allen bedankt voor de reactie's, en ik laat wel even weten (voor de liefhebbers) wat de daadwerkelijke "schade" was.
Marco
Ik heb zelden iemand meegemaakt die zo nauwkeurig bij heeft gehouden wat de kosten zijn van/voor de motor.
Erg zonde van de RT die schade, maar het is dus weer gerepareerd begreep ik.
Ik heb van mijn dealer te horen gekregen dat ik bij mijn dealer €275,- kwijt ben voor de 10.000 beurt.
Heb nog even gebeld met Breeman in Rotterdam, en daar kreeg ik te horen dat ik daar nu €355,- moet betalen voor een beurt !!
Dus Donderdag maar even naar mijn eigen dealer (Mofra in Rijen) voor een beurt.
Allen bedankt voor de reactie's, en ik laat wel even weten (voor de liefhebbers) wat de daadwerkelijke "schade" was.
Marco
komt goed,
Als het goed gaat staat het vrijdag op het forum.
9 motoren da's een hoop. Ik rij nu 10 jaar, en de RT is m'n 4e.
Wel is zeker dat als er een nieuwe/andere komt. dat het dan wel weer een BMW wordt. Voorlopig ben ik erg tevreden met mijn RT
Zeker nu ik er een vervang ruit op heb gezet. Het verschil met de orginele is echt overweldigend. http://www.ztechnik.com/products/index.html
Ik had ook al een keer gereden met het scherm van Wunderlich, maar dat kan in de verste verte niet tippen aan dit scherm.
Marco
Als het goed gaat staat het vrijdag op het forum.
9 motoren da's een hoop. Ik rij nu 10 jaar, en de RT is m'n 4e.
Wel is zeker dat als er een nieuwe/andere komt. dat het dan wel weer een BMW wordt. Voorlopig ben ik erg tevreden met mijn RT
Zeker nu ik er een vervang ruit op heb gezet. Het verschil met de orginele is echt overweldigend. http://www.ztechnik.com/products/index.html
Ik had ook al een keer gereden met het scherm van Wunderlich, maar dat kan in de verste verte niet tippen aan dit scherm.
Marco
-
Werner Von C.
- Contacteer:
En wat mocht dat kosten om een idee te hebben ?Zeker nu ik er een vervang ruit op heb gezet. Het verschil met de orginele is echt overweldigend. http://www.ztechnik.com/products/index.html
Marco
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
p.raaymakers1
@ moh_fan
Toch nog een pittige rekening als ik het eerlijk mag zeggen!
Ik betaal bij mijn dealer voor castrol 20w50 6 euro per liter.
Scheelt toch weer ruim 3 euro per liter.
Enne....25 euro voor huurmotor? Bij mijn dealer kost een leen motor niets, behalve de benzine.
Eigenlijk een schandalige zaak dat als je een dure merkmotor rijd, die je door de officiële dealer laat onderhouden, dat je dan voor de leenmotor bij een beurt ook nog eens moet betalen
In mijn optiek had die rekening dus nog 37 euro goedkoper kunnen zijn.
Toch nog een pittige rekening als ik het eerlijk mag zeggen!
Ik betaal bij mijn dealer voor castrol 20w50 6 euro per liter.
Scheelt toch weer ruim 3 euro per liter.
Enne....25 euro voor huurmotor? Bij mijn dealer kost een leen motor niets, behalve de benzine.
Eigenlijk een schandalige zaak dat als je een dure merkmotor rijd, die je door de officiële dealer laat onderhouden, dat je dan voor de leenmotor bij een beurt ook nog eens moet betalen
In mijn optiek had die rekening dus nog 37 euro goedkoper kunnen zijn.
Hallo Campi,
Ik heb even gekeken, en je kunt ze tegenwoordig ook bestellen bij MDI.
http://www.mdi-online.nl/webshop/artike ... 7499b7348c
Daar kosten ze 189,- plus dan nog wel de verzendkosten.
Ik heb die man even aan de lijn gehad, en die vertelde dat ze nog niet binnen zijn, maar dat ze wel al verstuurd zijn.
Een andere optie is om te kijken of Hans Leemans van het nederlandse forum er nog een heeft. Die vraagt 215euro.
http://forum.bmwclubnederland.nl/viewtopic.php?t=4327
Als hij er nog een heeft, dan kan ik die evt wel voor je ophalen.
Ik werk in Rijen vlak bij de belgische grens, dus dan kunnen we wel evt iets afspreken.
Ik hoor het wel.
Marco
Ik heb even gekeken, en je kunt ze tegenwoordig ook bestellen bij MDI.
http://www.mdi-online.nl/webshop/artike ... 7499b7348c
Daar kosten ze 189,- plus dan nog wel de verzendkosten.
Ik heb die man even aan de lijn gehad, en die vertelde dat ze nog niet binnen zijn, maar dat ze wel al verstuurd zijn.
Een andere optie is om te kijken of Hans Leemans van het nederlandse forum er nog een heeft. Die vraagt 215euro.
http://forum.bmwclubnederland.nl/viewtopic.php?t=4327
Als hij er nog een heeft, dan kan ik die evt wel voor je ophalen.
Ik werk in Rijen vlak bij de belgische grens, dus dan kunnen we wel evt iets afspreken.
Ik hoor het wel.
Marco
-
moh_fan
- Contacteer:
Ook ik krijg elke keer weer de kriebels als ik die €25,-- op mijn factuur zie staan. Tis dus ook mijn gedacht.p.raaymakers1 schreef:... Enne....25 euro voor huurmotor? Bij mijn dealer kost een leen motor niets, behalve de benzine.
Eigenlijk een schandalige zaak dat als je een dure merkmotor rijd, die je door de officiële dealer laat onderhouden, dat je dan voor de leenmotor bij een beurt ook nog eens moet betalen...
En tja... die olie... je moet voor de gein eens aan een mechanieker hier vragen wat voor een marge er op oliën en onderdelen zit.
50 tot 70% is niet ongewoon in de autowereld. Het zal in de motorgarage niet anders zijn.
En wil je echt goedkoop... dan lekker zelf doen!
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Net even gekeken op mijn factuur, de 1000-km beurt heeft mij 204 euro gekost.hla schreef:1000 Km: 160 €
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
HanzThePanz
Een 10.000 beurt kostte me in Amersfoort € 311,53
Dit kreeg ik er voor:
34,96 4 ltr Belray semi-synthetische olie 20W-50
3,60 2x pakking
10,54 oliefilter
63,69 setje remblokken achter
2,50 klein materiaal
2,50 milieuheffing
9,60 proefrit/eindcontrole
134,40 arbeidsloon - motor CO/syncho en stationair afgesteld, kleppen stellen
49,74 BTW
En dan krijg ik ook altijd een leenmotor mee (een RT of een GT)
Dit kreeg ik er voor:
34,96 4 ltr Belray semi-synthetische olie 20W-50
3,60 2x pakking
10,54 oliefilter
63,69 setje remblokken achter
2,50 klein materiaal
2,50 milieuheffing
9,60 proefrit/eindcontrole
134,40 arbeidsloon - motor CO/syncho en stationair afgesteld, kleppen stellen
49,74 BTW
En dan krijg ik ook altijd een leenmotor mee (een RT of een GT)
Don't fix it if it ain't broken...
-
HanzThePanz
Errug goedkoop hoor, bij die kwispel! Ik vraag me dan alleen af waarom die man geen officieel BMW dealer is...
En laten we geen appels met peren vergelijken, 116 euro is een 'kale' prijs, dus zonder remblokken, olie, filters, pakkingen enz. enz.
Een 'kale' beurt kost in Amersfoort bijvoorbeeld 134 euro. Dat zijn er nog altijd 18 euro meer dan bij quispel, maar ja
Al die 'losse' bedragen zeggen me bijzonder weinig, misschien is het zinvoller als er ook bij wordt vermeld wat er voor dat bedrag is gedaan?!
En laten we geen appels met peren vergelijken, 116 euro is een 'kale' prijs, dus zonder remblokken, olie, filters, pakkingen enz. enz.
Een 'kale' beurt kost in Amersfoort bijvoorbeeld 134 euro. Dat zijn er nog altijd 18 euro meer dan bij quispel, maar ja
Al die 'losse' bedragen zeggen me bijzonder weinig, misschien is het zinvoller als er ook bij wordt vermeld wat er voor dat bedrag is gedaan?!
Don't fix it if it ain't broken...
Nou daar ben ik dan weer,
Vanmorgen motor bij de dealer gebracht. (3minuten lopen bij mijn werk vandaan, dus geen motor meegenomen)
De rekening was €209,15
*Arbeid (BMW inspectielijst aflopen)
*oliefilterset
*pakkingsring
*olie
Toen ik hem ging ophalen vroeg ik nog even naar de prijs van een grote topkoffer. Hij had er een tweedehands staan. Totaal onbeschadigd, als nieuw.
Inclusief een passende cilinder kreeg ik hem mee voor €325,-
Dat was dus even mazzel hebben.
Dus hij kan weer 10000Km. mee.
Heb ondertussen al wel eens gebeld met Quispel motoren.
Misschien daar maar eens een bakkie doen.
Bedankt voor alle reacties.
Marco
Vanmorgen motor bij de dealer gebracht. (3minuten lopen bij mijn werk vandaan, dus geen motor meegenomen)
De rekening was €209,15
*Arbeid (BMW inspectielijst aflopen)
*oliefilterset
*pakkingsring
*olie
Toen ik hem ging ophalen vroeg ik nog even naar de prijs van een grote topkoffer. Hij had er een tweedehands staan. Totaal onbeschadigd, als nieuw.
Inclusief een passende cilinder kreeg ik hem mee voor €325,-
Dat was dus even mazzel hebben.
Dus hij kan weer 10000Km. mee.
Heb ondertussen al wel eens gebeld met Quispel motoren.
Misschien daar maar eens een bakkie doen.
Bedankt voor alle reacties.
Marco
-
frederik
De onderhoudsbeurten bij bmw zijn om de 10,000 km. Wat in godsnaam heb jij je rt in onderhoud laten doen aan 15.000 km. En dan nog 185 euro voor een oliesmering mét oliefilter !? Dat moest maar aan 20.000 km. (als je woning werk doet kleine afstanden, zelf gewoon olie aflaten en bijvullen, kost ? 10-15 euro ? Wil ik u wel eens tonen zulle, 't is niet ver hé.hla schreef:...
...
frederik
-
frederik
Nog dit :
Ik begon te rekenen in tijd, hoeveel tijd mij een bezoek aan de dealer en terug koste én terug naar de dealer de brommer gaan ophalen én terug naar huis, waardoor ik tot de vaststelling kwam, dat in tijd alleen, ik het onderhoud beter zelf kon doen. En dan hebben we het nog niet over de uitgespaarde euros welke ik liever hang aan accessoires dan aan dealers. Alhoewel ik heden ten dage mijn accessoires koop bij mijnen dealer. Hoelang dat nog zal duren, is ook al de vraag. (nu ik sta te lonken naar een Oostenrijks merk)
Frederik
Ik begon te rekenen in tijd, hoeveel tijd mij een bezoek aan de dealer en terug koste én terug naar de dealer de brommer gaan ophalen én terug naar huis, waardoor ik tot de vaststelling kwam, dat in tijd alleen, ik het onderhoud beter zelf kon doen. En dan hebben we het nog niet over de uitgespaarde euros welke ik liever hang aan accessoires dan aan dealers. Alhoewel ik heden ten dage mijn accessoires koop bij mijnen dealer. Hoelang dat nog zal duren, is ook al de vraag. (nu ik sta te lonken naar een Oostenrijks merk)
Frederik
-
hla
- Contacteer:
Frederik,
Ik begrijp Uw reaktie.
MAAR....
Ik heb mijn vorige prijslijst aangepast.
Onderaan stond reeds dat er enkele persoonlijke aanpassingen gebeurt zijn EN tegelijk een onderhoud.
Ik heb daar nu de prijs bij gezet zodat het wat duidelijker is.
Van de 185€ zijn er dus bijna 120€ voor een aanpassing die ik heb laten uitvoeren, en daar was wel wat werk aan. Er is dus slechts 65€ over voor een volledig onderhoud.
En dan: waarom onderhoud op 15000 Km.
Omdat ik weinig Km per jaar doe, en ik vind dat één onderhoud per jaar toch wel mag gebeuren.
Daarenboven heb je maar garantie indien de moto effectief één maar per jaar voor onderhoud binnen gaat.
Ik weet wel dat velen zelf onderhoud doen, en indien ze daarnaast jaarlijks toch nog een binnen geraken, dan is er zeker geen probleem.
Wanneer je echter hierdoor slechts om de 1.5 à 2 jaar binnen geraakt bij de dealer, en er treden problemen op, dan kun je achter garantie fluiten.
Of je moet veel geluk hebben
Er zullen er nu natuurlijk veel gaan schrijven dat dit geen probleem is.
Wel, dan ken ik persoonlijk iemand die daardoor gewoon achter die garantie kon fluiten en alle kosten zelf heeft mogen betalen.
En neen, hij heeft niets verkeerd gedaan en is geen zot op de moto, hij heeft zelfs zelf GEEN onderhoud gedaan, want dat gebeurde bij de dealer.
Zijn enigste fout is: te weinig Km per jaar en daardoor maar om de 2 jaar een onderhoudsbeurt bij de dealer.
En daarom ga ik dus minstens één maar per jaar binnen, ook al moet het volgens de Km stand nog niet.
Ik begrijp Uw reaktie.
MAAR....
Ik heb mijn vorige prijslijst aangepast.
Onderaan stond reeds dat er enkele persoonlijke aanpassingen gebeurt zijn EN tegelijk een onderhoud.
Ik heb daar nu de prijs bij gezet zodat het wat duidelijker is.
Van de 185€ zijn er dus bijna 120€ voor een aanpassing die ik heb laten uitvoeren, en daar was wel wat werk aan. Er is dus slechts 65€ over voor een volledig onderhoud.
En dan: waarom onderhoud op 15000 Km.
Omdat ik weinig Km per jaar doe, en ik vind dat één onderhoud per jaar toch wel mag gebeuren.
Daarenboven heb je maar garantie indien de moto effectief één maar per jaar voor onderhoud binnen gaat.
Ik weet wel dat velen zelf onderhoud doen, en indien ze daarnaast jaarlijks toch nog een binnen geraken, dan is er zeker geen probleem.
Wanneer je echter hierdoor slechts om de 1.5 à 2 jaar binnen geraakt bij de dealer, en er treden problemen op, dan kun je achter garantie fluiten.
Of je moet veel geluk hebben
Er zullen er nu natuurlijk veel gaan schrijven dat dit geen probleem is.
Wel, dan ken ik persoonlijk iemand die daardoor gewoon achter die garantie kon fluiten en alle kosten zelf heeft mogen betalen.
En neen, hij heeft niets verkeerd gedaan en is geen zot op de moto, hij heeft zelfs zelf GEEN onderhoud gedaan, want dat gebeurde bij de dealer.
Zijn enigste fout is: te weinig Km per jaar en daardoor maar om de 2 jaar een onderhoudsbeurt bij de dealer.
En daarom ga ik dus minstens één maar per jaar binnen, ook al moet het volgens de Km stand nog niet.
R1200RT
R1200RT
-
hla
- Contacteer:
En vooraleer je gaat vragen wat die aanpassing wel was.
Zoals je weet is mijn moto verlaagd.
Hierdoor kon ik nooit de middenstandaard gebruiken. De moto lager met dezelfde standaard is dus VEEL meer sleuren, en dat lukte mij, en ook anderen, dus niet.
Daarom heb ik die ook laten aanpassen, zodat dit nu toch lukt.
Maar aangezien hij NOG niet naar mijn gedacht was, heb ik hem daarna zelf nog eens gedemonteerd en nog anders aangepast.
En nu lukt het wel allemaal perfect
Jammer van mijn geld natuurlijk, maar je moet het eerst zo doen om te zien of het resultaat goed is of niet naar mijn gedacht. En dat was dus niet de fout van de dealer.
Zoals je weet is mijn moto verlaagd.
Hierdoor kon ik nooit de middenstandaard gebruiken. De moto lager met dezelfde standaard is dus VEEL meer sleuren, en dat lukte mij, en ook anderen, dus niet.
Daarom heb ik die ook laten aanpassen, zodat dit nu toch lukt.
Maar aangezien hij NOG niet naar mijn gedacht was, heb ik hem daarna zelf nog eens gedemonteerd en nog anders aangepast.
En nu lukt het wel allemaal perfect
Jammer van mijn geld natuurlijk, maar je moet het eerst zo doen om te zien of het resultaat goed is of niet naar mijn gedacht. En dat was dus niet de fout van de dealer.
R1200RT
R1200RT
-
frederik
Soms heb ik de indruk dat forum lezers en schrijvers, strenger zijn dan hun dealers. Ik heb steeds goede verstandhoudingen gehad met de bmw dealers. En ik heb al geen te best karakter (ken uzelf), dus daar ligt het niet aan. Ik koop wel om de twee - drie jaar een andere brommer. Misschien ligt het daaraan.
En ik blijf steeds openstaan voor andere merken. Neen mijn 1200rt blijft hier staan, maar ik kijk wel héél véél naar KTM's. Als ik lees hoe de invoerder zijn klanten in de watte legt, ja ... daar kan bmw nog iets van leren. (vooral de invoerder). Maar dat is een ander verhaal.
Frederik
ps mijn aanbod voor helpende hand qua oliewissel blijft gelden hé.
En ik blijf steeds openstaan voor andere merken. Neen mijn 1200rt blijft hier staan, maar ik kijk wel héél véél naar KTM's. Als ik lees hoe de invoerder zijn klanten in de watte legt, ja ... daar kan bmw nog iets van leren. (vooral de invoerder). Maar dat is een ander verhaal.
Frederik
ps mijn aanbod voor helpende hand qua oliewissel blijft gelden hé.