Volgende motor: R 1200 R of R 1200 Gs of geen van beiden?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Wulf

Bericht door Wulf »

Ik heb nog niet gereden met een R1200R, maar ik denk dat de zithouding niet veel verschilt met de K1200R. De K1200R kan uitgerust worden met de zelfde koffers als de K1200S. Je hebt natuurlijk ook de power van de K hé (163pk) en het is een fantastisch ding om mee te rijden. 8-)
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Da was en gevaarlijke link voor de geldbeugel. Zou zo enen gaan bestellen :lol:
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Ik ben er uit (denk ik): Nog een jaartje wachten en dan een 1200GS importeren uit Duitsland. Twee voordelen: 1) Een jaartje uitstel van executie voor mijn portemonnee en 2) nieuwe gs kan voorzien worden van ESA, dus dan enen zoeken met ESA.
Tegen dan weet ik ook wat de nieuwe waard is.
stefke

Bericht door stefke »

Ge kunt natuurlijk ook van het principe cardan afstappen. Zo eindeloos veel meer keuze en er zijn plezantere motoren dan BMW's.... 8-)

heb ik helaas al moeten ondervinden. :-P
lw068236
Contacteer:

Bericht door lw068236 »

Ik rij nu al 10 jaar de winter door met mijn 2e r1100r - r1150r. Fantastische motor om mee te rijden. Windscherm wel aan te bevelen bij autostrade gebruik.
Kou?
Slecht weer bestaat niet; slechte kleren wel.
Genoeg lagen boveneen aandoen en als kers op de taart Gerbing verwarmde handschoenen. Kosten een pak minder dan verwarmde bmw-handvaten, verwarmen je handen 10x beter dan diezelfde handvaten, je kan ze meenemen naar je volgende moto, levenslang garantie op de electrische componenten. Eenmaal je er mee gereden hebt wil je nooit meer anders.
Ik heb geen aandelen bij Gerbing, je kan er ook van Baehr kopen.
Mocht je uit de buurt van Hamme zijn kan je de mijne altijd eens komen proberen alvorens tot een aankoop over te gaan.

Groeten, Luc
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

En wat met de combinatie, als 't niet echt de 1200-modellen moeten zijn, koop dan een mooie R1150R (die gaan toch geen geld 2ehands) en koop er een 11##GS bij, 't kan zijn dat ge zelfs goedkoper uitkomt :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Mijn gedacht, als ge nooit ofte nimmer off-road gaat doen, dan is de Roadster de best sturende, en aangewezen keuze v.d twee, anderzijds...
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Tommeke schreef:K 1200 R: is wel iets prijziger, maar ziet er niet slecht uit en heeft ESA in optie. Hoe is de zit eigenlijk? Als ik de kans heb probeer ik wel eens, maar is die sportiever dan de R? Ik vermoed van wel. En kunnen er gemakkelijk zijkoffers op?
Ga er maar eens mee rijden ... Je zal verkocht zijn :wink: . Ik was alleszins verkocht toen ik er één mee kreeg bij een onderhoud van mijn R1150R. Heb hem nu sinds april en er staan al 12500km op de teller. De looks van die motor zijn ook fantastisch, de enige BMW met een zeer hoog 'Mad Max' gehalte.

Zijkoffers geen probleem, kijk eens de foto's na in de Diegem Connection thread in het Beemer café.

Zelfs offroad rijden lukt me :wink: :lol: !
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
danny cappon

R of GS

Bericht door danny cappon »

Hallo,

Ik ben momenteel 4 jaar rijder van een R 1150 R na een periode van 2 jaar R 850 R. Ik zit met hetzelfde probleem, namelijk het vervangen van mijn moto gezien die fiscaal afgeschreven is. Ik twijfel ook aan de aankoop van een GS of en R. Het moet hoe dan ook een boxer zijn. Momenteel meen ik een R1200GS te kopen, maar aangezien ik niet helemaal overtuigd ben, wil ik een jong occasie kopen om zo een jaar te ervaren wat het is, dat alom geprezen GS-gevoel. Niet dat de R 1150 R of de nieuwe R 1200 R niet goed zou zijn, want ik zal mijn machientje met pijn in het hart wegdoen. Mijn huidige R 1150 R gebruik ik ook voor woon-werkverkeer (15 km enkel), en het mediumscherm (italiaanse makelij) en handvatverwarming zorgen voor een vrij goeie bescherming. Handvatkappen heb ik niet, maar neem ik er nu wel bij want die zijn naar het schijnt heel goed voor warme handen (in combinatie met handvatverwarming. Als je het eens (een jaartje) wil proberen, mijn R 1150 R staat dus te koop, maar dit is niet de reden waarom ik reageer. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Roep gerust indien nog vragen.
Veel plezieRRRRRRRRRR
van Yamaha XV 500 over BMW R850R naar BMW R1150R. Woon- werkrijder
herrdirektor

Bericht door herrdirektor »

Deze dan maar:

Afbeelding

Productieweek 6 (2008). Dus ergens in Februari ophalen. :grin:

Heb hiervoor een BMW F800ST gehad, waarmee ik erg veel plezier heb mogen hebben.
Tommeke

Re: Volgende motor: R 1200 R of R 1200 Gs of geen van beiden?

Bericht door Tommeke »

Gisteren dus een testrit gedaan met beide motoren een R 1200 R en een R 1200 GS. Man man man.
De R rijdt inderdaad fantastisch en ik stapte met een grote glimlach van die motor bij het einde van de rit (die overigens veel te snel gedaan was). Van de R kon ik dan direct vertrekken op de GS en na slechts enkele kilometers wist ik het al: De GS is echt de motor die ik zoek als opvolger. Je had mij moeten zien zitten: Nen smile van hier tot den andere kant van den evenaar, blij als een klein kind met nieuw speelgoed. De opvolger wordt dus zeker een GS (model 2008).

Nu ben ik juist nog aan het twijfelen of ik nu direct ga tekenen bij den dealer en zo kan genieten van 6700 euro overnameprijs voor mijn RT (2001 / 90 000 km / wat valschade), of ik ga proberen om hem zelf te verkopen en dan een GS in te voeren vanuit Duitsland...
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... als je die prijs krijgt van je dealer MET valschade... en jijzelf kan je daarin vinden...dan niet twijfelen.

Voor de meerprijs die je "eventueel' voor ogen hebt bij particuliere verkoop in jou geval heb je jaren wachttijd, gezaag en gezever over de vloer... De schade is er ... en daar zal menig potentiele koper over vallen en hem daarvoor alleen al laten staan voor die prijs... Daarvoor koopt men een perfecte jap in de plaats.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
PHILIP

Bericht door PHILIP »

De overnameprijs is zonder meer goed , maar geldt die zowel voor de GS als voor de R ?
Op een R zou je volgens mij een goede korting kunnen krijgen, op een GS niet wegens de grote vraag.
Informeer eens naar de prijs zonder overname zodat je één en ander kan vergelijken.

succes, philip
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Telt inderdaad voor beiden. Op beide modellen krijg ik van de dealer 5 % (is dit veel of niet, weet ik niet) korting op de prijs. Bij de R is er ergens wel een pakket dat je gratis krijgt, bij de GS is er niets in die zin voorzien. Dus in dat opzicht maakt het niet zo veel uit.
J-P
Contacteer:

Re:

Bericht door J-P »

IRON GONZO schreef:je mag blijven

Yamaha kan niet bieden wat BMW heeft 8-)
dus wij maken ons geen zorgen :razz:
Wat bedoel je precies? Echte maandagochtendmotoren? Een meer dan normale contactfrequentie met je dealer? Het leren herkennen van problemen aan je motor? Volgens mij heeft BMW inderdaad iets bijzonders, ze hebben er de kunst ontdekt door met een blauw wit embleemke mensen te verblinden en ze, zonder dat ze het ooit in de gaten krijgen, te doen geloven dat ze het beste van het beste kopen terwijl dat in feite niet zo is... en dat is best bijzonder. Een beetje in vergelijking met wat Harley doet, met dien verstande dat die kopers weten dat ze een slechte motor kopen maar dat het imago zo sterk is dat ze niet al die kms moeten gaan maken om mensen te laten zien dat ze een harley hebben, het dichtstbijzijnde terras is ver genoeg...

Even antwoordend op de topicstarter: het zijn allebei fijne motoren om mee te rijden. Windbescherming doet de GS(A) beter. Zoek je een motor die goed is, en zo goed als probleemloos, koop je terug een 1150GSA of RT, een stuk degelijker als de hedendaagse playmobiel bmw`s, mijn gedacht.

:wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
spider

Bericht door spider »

Tommeke

Als ik moest kiezen welk model dan zou ik er geen 5 maand over nadenken.
Je komt van een 1150RT die je nog trouwens hebt en die je dagelijks gebruikt voor woon en werkverkeer,
en kwa wind bescherming en veiligheid je heel goed zat .Dan koos ik toch niet voor de GS die je heel wat minder wind bescherming zal geven.
Als ik dan toch mocht kiezen in u plaats dan ging ik voor de GT in plaats voor de GS,waarom het is toch je rechter pols die beslist hoe hard je rijdt of niet voor de gevaarlijke flitsers

groeten Rudy
Tommeke

Bericht door Tommeke »

@ Spider: De GT blijft wel een investering van zo'n 3000 euro meer eh. Dat vind ik toch al redelijk wat. En die windbescherming denk ik niet dat ik erg ga missen. Ik moet maximum zo'n 70 km op de autosnelweg doen per dag (heen en terug). Ik ben op zoek naar een polyvalente motor en ik denk wel dat de GS dat kan bieden. Comfortabel genoeg voor woon-werk verkeer, maar je kan er ook nog deftige reizen mee ondernemen...

@J-P: Welke niet-BMW motor zie jij als concurent voor de GS? Ik denk bijvoorbeeld zelf aan de tiger, maar volgens mij is die beperkter naar bagagemogelijkheden en ook zal de herverkoopwaarde na 3 of 4 jaar niet meer zijn wat die bij een GS zal zijn? Van de Varadero hoor ik altijd maar zeggen dat die heel top-zwaar is en als je van een RT komt wil ik dat echt niet hebben. Zijn die nieuwe GS'en dan zo slecht? Ik zou juist naar een 1200 gaan omdat ik die motor zo soepel draaien vind. Toch zeker in vergelijking met de 1150...
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik heb anders nog een RS te koop moest je echt niet weten wat gedaan :roll:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Dank u voor het aanbod, maar die kan mij niet echt bekoren :)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Tommeke schreef:
@J-P: Welke niet-BMW motor zie jij als concurent voor de GS? Ik denk bijvoorbeeld zelf aan de tiger, maar volgens mij is die beperkter naar bagagemogelijkheden en ook zal de herverkoopwaarde na 3 of 4 jaar niet meer zijn wat die bij een GS zal zijn? Van de Varadero hoor ik altijd maar zeggen dat die heel top-zwaar is en als je van een RT komt wil ik dat echt niet hebben.
Ik denk dat inderdaad zowel de Tiger als de Varadero concurrenten zijn, allebei een zeer potent blok, alleen jammer van de ketting. Ik vind de Vara heel goed rijden en dat top zware valt wel mee (ik heb wat dat betreft m`n postuur toch al niet mee). Overschat de herverkoopwaarde van een GS niet, die is niet dramatisch veel beter dan bij zowel de vara als de Tiger. En bij de Tiger bespaar je al vol in de aankoopprijs, die ligt toch een stuk lager dan bij een GS. .
Zijn die nieuwe GS'en dan zo slecht? Ik zou juist naar een 1200 gaan omdat ik die motor zo soepel draaien vind. Toch zeker in vergelijking met de 1150...
NHou, ik vind het met het stijgen van de km-stand er niet op verbeteren, in het begin was ie soepel maar nu is het blok erg rauw en de onderhoudsinterval van 10K is eigenlijk te ver. Mijn motor krijgt nu volgende vrijdag een groot onderhoud en dat is eigenlijk al zo`n 4000 km te laat. De motor moet dringend afgesteld worden want hij trilt enorm, m`n armen tintelen er extra van. Kan na 30 minuten eigenlijk niet verder rijden, zo storend is het. Dan maar regelmatig stoppen. Bij Zwartepoorte is het ooit gezegd: ze hebben bij BMW iemand aangenomen die cost management ging bekijken en er is zwaar bezuinigd om materiaal en werk. Daar betaalt de klant de wrange vruchten van imho. Want ze zijn nou niet echt goedkoper geworden he...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Pinker

Bericht door Pinker »

En niemand die de KTM 990 adventure in overweging neemt...
Lager in aanschaf, mooie residu, veel plezier en intussen ook met ABS.
En je ziet er geen 13 per dag
OK, 't is geen cardan maar op gebied van rijplezier laat deze de GS toch vlotjes achter zich (heb ik zelf mogen onvervinden)
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
jb

Bericht door jb »

Sta mij toe mij eerst even voor te stellen voor ik reageer op dit topic. na ongeveer 1.5 jaar met een 1150 GS gereden te hebben ben ik dit jaar overgeschakeld,na verschillende proefritten met bmw modellen, naar een nieuwe 1200 st met alle toeters en bellen, wat een motor, ronduit zalig. Ikzelf ben 35 jaar, geniet van het toeren, maar af en toe en indien mogelijk laat ik mijzelf toch eens goed gaan. Dit is volgens mij de meest miskende motor uit het hele BMW gamma, windbescherming beter dan bij gs, wegligging en zithouding perfect, kijkrichting is door de zithouding volgens mij veel beter dan bij gs, bovendien is hij een heel stuk lichter dan de gs, ligt zalig in de bochten kortom voor mij persoonlijk ronduit perfect, elke kilometer is een echt plezier een ronduit zalige motor.
Mijn overstap van gs naar 1200 st daar heb ik tot nu toe nog geen moment spijt van gehad, dus wat mijn advies betreft een een proefrit aanvragen en dan kiezen maar, veel succes.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Heb 't genoegen gehad om vorige zomer in Z-Fr. ff een half uurke met de 990 Adv. van Raketman te mogen sjeezen, dit op de N204 tussen La Brigue en Breil-sur-Roya, en 'k moet zeggen dat op gebied van rijplezier de GS toch m'n favoriet blijft.

Pas op, 't is echt een héél goede moto, en nog meer dan de Tiger (want off-road is deze nu zo goed als nul) en de Vara (want da's gewoon echt niet m'n ding, een lelijk lomp hok imo) is de KTM de grootste concurrent van de GS. Off-road is deze beter, on-road komt hij heel dicht in de geburen, hij is nog altijd een smak goedkoper, je ziet 'm niet overal rijden, maar toch... ik zou de eigenschappen van m'n GS missen, die pure macht laag in de toeren, dat subliem sturen, het algemene reis- en dagdagelijkse comfort...
Ik ben content dat ik met de KTM gereden heb, al was't maar een kort stukje, 't bevestigd m'n vermoeden dat ik indertijd wel degelijk de juiste keuze heb gemaakt toen ik voor de GS koos :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ja, de KTM is wel degelijk een goede concurrent maar qua duurzaamheid heb ik daar nog geen ervaring mee. Ik ken al meerdere Vara`s met 6 cijfers op de teller die niet op 0 staan, bij KTM ken ik die eerlijk gezegd nog niet. Dat gezegd hebbende, als ik nu een motor zou mogen kopen werd het een 990S, wat een fiets, vering hoef je niets meer aan te doen, zit is formitastisch en ubergeil om zien.
J-P

Pinker

Bericht door Pinker »

J-P schreef:Ja, de KTM is wel degelijk een goede concurrent maar qua duurzaamheid heb ik daar nog geen ervaring mee. Ik ken al meerdere Vara`s met 6 cijfers op de teller die niet op 0 staan, bij KTM ken ik die eerlijk gezegd nog niet. Dat gezegd hebbende, als ik nu een motor zou mogen kopen werd het een 990S, wat een fiets, vering hoef je niets meer aan te doen, zit is formitastisch en ubergeil om zien.
Ik ben er bijna uit, mijn volgende wordt een 990 (s), zeker nu mijne GS al een maand stilstaat met een kapotte cardan... da was juist de reden waarom ik indertijd een BMW kocht :cry:
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
boxer68

Bericht door boxer68 »

KTM is inderdaad zéér fijne motor om mee te rijden. Zou hem onmiddellijk willen hebben maar.....
hij verbruikt zékers 2 liter meer dan mijn 1150GSA en is qua onderhoud véél duurder.
Lees er het forum in Duitsland maar eens op na. Echt waar. Eerste onderhoudsbeurt na 1000 km: 350 eurokes.
Basistarief bij elk onderhoud is 350 eurokes dwz zonder de stukken die moeten vervangen worden door slijtage.
Kleppen van deze motor moeten bij elk onderhoud geregeld worden, dus na 7500 km.
Ook het zitcomfort is volgens mij minder dan bij mijn GSA maar die KTM blok die blijft gaaaaaaan......
Offroad is hij ook zeer goed. Blijft zeer stabiel.
Heb hem wel na een week rijden met veeeeel spijt terug aan de dealer (Motocare Diest) gegeven.
Overweeg toch om hem ooit te kopen.
Plaats reactie