remschijven scheefgetrokken?
Moderator: GVN
Om dit te meten zetten ze je wiel in een beugel en zetten er een comperator tegen om te afwijking te testen. Chatter kan al heel sterk aanwezig zijn als je bijna nog geen afwijking ziet op de schijven. Als je van een rechte lijn naar een chicane gaat kan ik je zweren dat hevige chatter geen fijn gevoel is. Nieuwe schijven moeten steken is trouwens ook geen fijn gevoel ( voor je portemonee ). 

Epica rocks my world

- 
				boxer short

Het fenomeen doet zich nog steeds voor, maar is niet echt hinderlijk. Ik heb het alleen bij vrij hevig doorremmen. Het is niet alleen voelbaar, maar je kan het ook zien! Als je in het donker met licht rijdt: dan zie je de lichtbundel op de weg "bewegen" als je krachtig in de remhendel knijpt. Mijn moto is wel al uit garantie, en er is mij ook al verteld dat er véél 1200 RT's onderhevig zijn aan die slijtage. Eens kijken wat de dealer zegt, toch... In elk geval, dat zou niet mogen, vind ik.

Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT

salut, dezelste als ik ,op 7000km schokken alsof remmen schijven niet aan raken
op16000km terug,dan wiel vervangen en schijven, op25500 km terug,nu 35000km keer ik terug om schijven te vervangen en op garantie
in antwerpen zijn ze op het hoogte en zoeken ze een oplossing
ondertussen heb ik een papier van bmw dat ik men schijven mag vervangen zolang er geen oplossing is
er zijn enkele r1200rt en gs in belgie
houd mij op het hoogte
tot later

op16000km terug,dan wiel vervangen en schijven, op25500 km terug,nu 35000km keer ik terug om schijven te vervangen en op garantie
in antwerpen zijn ze op het hoogte en zoeken ze een oplossing
ondertussen heb ik een papier van bmw dat ik men schijven mag vervangen zolang er geen oplossing is
er zijn enkele r1200rt en gs in belgie
houd mij op het hoogte
tot later
zelfs met zijn défaut's is hij de beste,r1200rt

- 
				boxer short

Ik zal het ook eens luid zeggen: hij schudt in de LENGTERICHTING, is dat niet wat beter uitgedrukt? Dus niet van links naar rechts, maar vibraties voor - achter, zoals jullie dat dan noemen. Sorry, maar door de vele reacties en het zelf druk bezig zijn heb ik dat dan niet meer vermeld.

- 
				frederik

Re: remschijven scheefgetrokken?
ga eens een babbel doen met uwen bandenboer. vervang uw voorband, en als het opgelost is, ja dan weet je dat de voorband een slechts produktie was. uit ervaring weet ik dat in principe de motorbanden door de producent dan onder waarborg terug genomen wordt, met één ambetante bandenproducent en dat is nu juist uwen michelin producent.boxer short schreef:Kan iemand mij raad geven? Mijn 1200 RT heeft 18.000 km, ik rem zeer weinig (gebruik altijd motorrem). Maar de laatste tijd ondervind ik dat bij het (vrij hevig) remmen, (moest dat onlangs doen om nog net niet door het rood licht te gaan), mijne moto met zijne kop begint te schudden. Er zitten dus trillingen op... Ik heb een paar honderd km geleden mijn voorband laten vervangen (is nu een Michelin Pilot Road II), en ik heb de indruk dat het toen begonnen is, daarvoor met BT020 is me dat nooit opgevallen. In de bandentests in allerlei tijdschriften vind ik dat de Michelin vrij onderhevig zou zijn aan shimmy, maar dat is dan toch weer een ander verschijnsel, daar heb ik geen last van. Bij normaal rijden heb ik niks geen trillingen. Maar kromgetrokken remschijven op 18.000 km, heeft er daar iemand "ervaring" mee? Dat is verdorie toch wel héél vroeg? Of zou het aan het uitbalanceren van de band liggen, of aan de aard van de band zelf? Of beeld ik mij iets in, of is het normaal dat bij hevig remmen de zaak begint te trillen?
frederik
Als ie van voor naar achter schud, dan kunnen normaal gezien het niet de remschijven zelf zijn... Scheve remschijven veroorzaken schokken van links raar rechts.boxer short schreef: hij schudt in de LENGTERICHTING
Je wiel draait rond en wordt door een scheve remschijf van links naar rechts geschud.
Wanneer je een schudding hebt in de lengterichting is de oorzaak je motor die afgeremd wordt en hierbij van boven naar onder gegooid wordt op zijn scharnier punt...
Vergelijk het met zo'n fiets aan de kust waarin lange en korte spaken zitten... maw... waarbij de naaf van het wiel niet in het midden steekt. De vork gaat hierbij op en neer en je zit te schudden op je fiets van boven naar onder.
Schudden van voor naar achter heeft normaliter zijn oorzaak in het balhoofd/stuurinrichting, of met de naaf van het wiel.
					Laatst gewijzigd door JH. op 17 okt 2007, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

- 
				boxer short

De verdeler heeft me verzekerd dat het het balhoofd niet kan zijn, want dat zit er eigenlijk niet meer op bij een 1200 RT, beweert hij (!/?). Dat komt door het telelever systeem. Het is inderdaad zo dat de voorvork anders aan het frame bevestigd is dan bij een traditionele constructie. Toch denk ik nog steeds in de richting van de band hoor, een constructiefout, of een heel lichte onbalans. Maar zoals al eerder gezegd, het probleem is minimaal. Er heeft ook een technieker mee gereden, en die zei dat alles ok was, dat het het pulseren van het abs was dat ik voelde... Raar: dat je het abs voelt, ook als het niet ingrijpt, dus die theorie geloof ik niet. Ik hou jullie op de hoogte van het verdere -intrigerende- verhaal.

- 
				John
 - Contacteer:

Hoe ben je zo zeker dat bij stevig remmen het ABS niet zou werken? Het pulseren van het ABS is héél wat sneller dan bij de eerste generaties. Dus dat trillen zou toch wel dat ABS kunnen zijn, zoals ik trouwens van in het begin heb gezegd. Maar, het is allemaal maar gissen van achter mijn PCtje hé!boxer short schreef:Er heeft ook een technieker mee gereden, en die zei dat alles ok was, dat het het pulseren van het abs was dat ik voelde... Raar: dat je het abs voelt, ook als het niet ingrijpt, dus die theorie geloof ik niet. Ik hou jullie op de hoogte van het verdere -intrigerende- verhaal.
dealer wist me te vertellen dat ik inderdaad niet de eerste ben met het probleem, dat hij der al behoorlijk veel gehad heeft.  De legering van de nieuwe schijven zou op de nieuwe schijven anders zijn en het probleem zou daarmee opgelost zijn. Hij ging zich bevragen of Bmw het alsnog (buiten de garantie) voor zijn rekening zou nemen. Ik verwacht elke dag zijn antwoord. 
kostprijs per schijf 250€

kostprijs per schijf 250€
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)

- 
				boxer short

john, je zou kunnen gelijk hebben natuurlijk. De technieker die ermee gereden heeft beweerde inderdaad ook dat het het pulseren door de sensoren van het abs was. Zijn uitleg: van zodra je iets harder gaat remmen grijpt het abs nog niet in, maar begin je wel te voelen dat de sensoren de rempomp pulserend aansturen. Ik vertrouw die uitleg nog niet volledig, maar feit is dat ik inderdaad veel frequenter harder rem dan vroeger (het rijden gaat erop vooruit hé, een mens draait de kraan al eens meer open...). Hij beweerde ook dat er motoren waren waarop men meestal één remschijf moest vervangen, er zou inderdaad sprake zijn van een materiaalfout, maar hij voelde daar niets van op mijn moto, beweerde hij. Amai, grijpt dat abs dan echt zo vroeg in? Ik zal eens naar Merelbeke moeten komen op een vrijdagavond voor de deskundige mening van één van jullie gasten, je kunt er dan eens mee rijden en je opine geven. Het is dan niet meer van achter je peeseeke, ok? Alleszins bedankt om dit topic in de gaten te blijven houden.

boxer short schreef:Zijn uitleg: van zodra je iets harder gaat remmen grijpt het abs nog niet in, maar begin je wel te voelen dat de sensoren de rempomp pulserend aansturen.
De sensoren sturen juist niks aan zolang het ABS niet in werking treedt.
Die dienen enkel om een verschil in draaisnelheid te detecteren tussen voor-en achterwiel, waarna het ABS kan gaan ingrijpen.
Je mag dan nog een forse rijstijl hebben, maar eer een ABS constant aanslaat ben je het zwaar aan het uithangen of is er technisch iets grondig fout...
Kan je dat niet uitsluiten door het ABS bvb ff uit te schakelen, of kan dat bij een 1200RT niet ? Bij een GS kan het wel.
Nil volentibus arduum

remmen
als ge de abs telken in gang trek hoe remt ge dan zeg
neen mijn schijven staan krom ,en opgemeten op een specifiek mat.
al 3 keer verwisselt en onder garantie,bmw weet er van en zoeken het probleem op
al drie banden vervangen ,1 wiel,3paar schijven,en toch tussen 7500en9000 km komt het terug

neen mijn schijven staan krom ,en opgemeten op een specifiek mat.
al 3 keer verwisselt en onder garantie,bmw weet er van en zoeken het probleem op
al drie banden vervangen ,1 wiel,3paar schijven,en toch tussen 7500en9000 km komt het terug
zelfs met zijn défaut's is hij de beste,r1200rt

lijkt wel op de versn bakken van voor '97 bij de 4kleps boxers 
  was ik ook de enige mee zei bmw toen 
 de hufters 

Toch nie normaal dat je elke 9dzd km nw schijven moet monteren bij zo'n dure en nieuwe brommert: dat ze dan maar ander merk remschijven monteren en de rekening daarvan erges stoppen waar bij de dealer het licht niet komt

Toch nie normaal dat je elke 9dzd km nw schijven moet monteren bij zo'n dure en nieuwe brommert: dat ze dan maar ander merk remschijven monteren en de rekening daarvan erges stoppen waar bij de dealer het licht niet komt
I am not a complete idiot, some parts are missing

hallo,
De remschijven werden zonder discutie kosteloos vervangen alhoewel de garantie reeds verlopen was. Het probleem is dus wel degelijk gekend bij bmw. De nieuwe schijven zijn van een andere legering zodat het probleem nu opgelost zou zijn.
Toch wel een serieuze geste van bmw

De remschijven werden zonder discutie kosteloos vervangen alhoewel de garantie reeds verlopen was. Het probleem is dus wel degelijk gekend bij bmw. De nieuwe schijven zijn van een andere legering zodat het probleem nu opgelost zou zijn.
Toch wel een serieuze geste van bmw
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)