'Gekraak' van onder
Moderator: GVN
-
George Michael
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
- Locatie: Provincie Utrecht (NL)
'Gekraak' van onder
Heb sinds enige weken na een stuk rijden, minimaal half uur, gekraak van onder. Lijkt zo op het eerste gezicht vanuit de cardan of achterveer te komen.
Te weinig olie in cardan? Kan dat zo'n gekraak veroorzaken. Als het de achterveer is, moet ik mij dan druk maken.
Over ongeveer 4.000 km gaat ie voor een 50.000 km beurt.
Te weinig olie in cardan? Kan dat zo'n gekraak veroorzaken. Als het de achterveer is, moet ik mij dan druk maken.
Over ongeveer 4.000 km gaat ie voor een 50.000 km beurt.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
-
moh_fan
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Heb zoiets met mijn 1150RT ook gehad: gekraak als een oud bed waar de liefde op bedreven wordt...
De eerste conclusie na een bezoek bij de BMW-dokter: kapot achterwiellager. Vervangen... probleem opgelost.
Echter, na een week weer hetzelfde gekraak!
Terug naar de garage: weer het lager kapot!
Er was dus iets meer aan de hand: het in- en uitschuifbare gedeelte van de cardanas zat muurvast door corrosie.
En daar moet je nie blij van worden!
De eerste conclusie na een bezoek bij de BMW-dokter: kapot achterwiellager. Vervangen... probleem opgelost.
Echter, na een week weer hetzelfde gekraak!
Terug naar de garage: weer het lager kapot!
Er was dus iets meer aan de hand: het in- en uitschuifbare gedeelte van de cardanas zat muurvast door corrosie.
En daar moet je nie blij van worden!
Ik heb die cardanas al een paar keer in mijn handen gehad, maar ik heb daar nooit een in- en uitschuifbaar gedeelte gezien.....moh_fan schreef:Er was dus iets meer aan de hand: het in- en uitschuifbare gedeelte van de cardanas zat muurvast door corrosie.
De 2 stukken zitten aan elkaar vast met een rubberen blok (demping) die in het bovenstuk geperst en gevulkaniseerd is
Raren dealer
Er zit een spline (soort verbinding) tussen de vaste delen van het cardan en de bewegende.
Als de achtervork op en neer beweegd, zal het cardan van lengte veranderen.
Dit wordt opgevangen door de kruiskoppelingen en de schuifstukken.
Deze moeten eigenlijk iedere 600000 kM gesmeerd worden met fb180 (molykote) of staburags, Niet met br2plus vet ofschoon dat er het zlefde uitziet. Maar dat slingert er af.
Tevens kan het gekraak komen van rubbers van de schokbrekers.
Als de achtervork op en neer beweegd, zal het cardan van lengte veranderen.
Dit wordt opgevangen door de kruiskoppelingen en de schuifstukken.
Deze moeten eigenlijk iedere 600000 kM gesmeerd worden met fb180 (molykote) of staburags, Niet met br2plus vet ofschoon dat er het zlefde uitziet. Maar dat slingert er af.
Tevens kan het gekraak komen van rubbers van de schokbrekers.
-
DJAIRO


