'Gekraak' van onder

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
George Michael
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
Locatie: Provincie Utrecht (NL)

'Gekraak' van onder

Bericht door George Michael »

Heb sinds enige weken na een stuk rijden, minimaal half uur, gekraak van onder. Lijkt zo op het eerste gezicht vanuit de cardan of achterveer te komen.
Te weinig olie in cardan? Kan dat zo'n gekraak veroorzaken. Als het de achterveer is, moet ik mij dan druk maken.

Over ongeveer 4.000 km gaat ie voor een 50.000 km beurt.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Heb zoiets met mijn 1150RT ook gehad: gekraak als een oud bed waar de liefde op bedreven wordt... :-P
De eerste conclusie na een bezoek bij de BMW-dokter: kapot achterwiellager. Vervangen... probleem opgelost.
Echter, na een week weer hetzelfde gekraak!
Terug naar de garage: weer het lager kapot! :-?
Er was dus iets meer aan de hand: het in- en uitschuifbare gedeelte van de cardanas zat muurvast door corrosie.
En daar moet je nie blij van worden! :cry:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

moh_fan schreef:Er was dus iets meer aan de hand: het in- en uitschuifbare gedeelte van de cardanas zat muurvast door corrosie.
Ik heb die cardanas al een paar keer in mijn handen gehad, maar ik heb daar nooit een in- en uitschuifbaar gedeelte gezien.....

De 2 stukken zitten aan elkaar vast met een rubberen blok (demping) die in het bovenstuk geperst en gevulkaniseerd is

Raren dealer :twisted:
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Bericht door CeesBmw »

Er zit een spline (soort verbinding) tussen de vaste delen van het cardan en de bewegende.
Als de achtervork op en neer beweegd, zal het cardan van lengte veranderen.
Dit wordt opgevangen door de kruiskoppelingen en de schuifstukken.

Deze moeten eigenlijk iedere 600000 kM gesmeerd worden met fb180 (molykote) of staburags, Niet met br2plus vet ofschoon dat er het zlefde uitziet. Maar dat slingert er af.

Tevens kan het gekraak komen van rubbers van de schokbrekers.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

w schreef:...Raren dealer :twisted:
Raren w! :-P

Het is nl. precies wat CeesBMW beschrijft.
Heb de onderdelen (de schuifstukken) met eigen ogen mogen aanschouwen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
BitKid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 okt 2004, 19:03
Locatie: Vlissingen-NL

Bericht door BitKid »

CeesBmw schreef:
Deze moeten eigenlijk iedere 600000 kM gesmeerd worden met fb180 (molykote) of staburags,
Effe checken...
Zestig of zeshonderd duizend?
Ik ben namelijk aan de 60k beurt toe :)
BitKid R1150GS
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
- Salvador Dali
kurt1973
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 mei 2007, 10:00
Locatie: Somewhere

Bericht door kurt1973 »

Ik heb ze net gehad, en ik ben 370 euro armer... :shock:
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Bericht door CeesBmw »

60Mm
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Bericht door CeesBmw »

Het wordt btw niet genoemd in de service manuals, maar het is me ooit verteld door iemand van BMW NL. Dat het toch wel handig zou zijn.
Maar het is veel werk.
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Heb dat op m'n GS ook gehad dat gekraak,en was inderdaad een lager in cardan!!!
Laten vervangen bij Raf's Motorshop en gekraak was weg!!
Frank :-)
Plaats reactie