Onregelmatige slijtage remblokken

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
marcort

Onregelmatige slijtage remblokken

Bericht door marcort »

Hallo,

Ik zit met het volgende "probleem".
Een aantal weken geleden constateerde een vriend van me dat mijn remschoenen onregelmatig slijten.

Afgelopen week stond hij (onderandere) hiervoor bij de dealer, en die vertelde me dat er niets aan de hand is.

Vandaag eens de remklauwen verwijderd, en de dikte van de blokken opgemeten. Met een digitale schuifmaat van het werk. (geijkt). Gezien vanuit de zitpositie van de berijder is de dikte alsvolgt.

remblok linksbuiten 3.512mm
remblok linksbinnen 3.001mm

remblok rechtsbuiten 3.532mm
remblok rechtsbinnen 2.001mm

Hieronder de foto van de rechter buiten (de dikke) en binnen (de dunne) remschoen.

Afbeelding

Het zijn de remblokken van een 2007 1200RT met 7400Km op de teller.

Wie kan mij vertellen of ik me zorgen moet gaan maken of niet.

Alvast bedankt,

Marco
Honda Shadow 1100 / Ducati 750SS / Ducati ST2 / BMW R1200RT.
Zo zie je maar, uiteindelijk krijgt iedereen een helder moment.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Normaal mag je dat NIET noemen. Afwijking in dikte van een gebruikt remblokje ( en geen schoen want dan praten we over een trommelrem :-? ) is meestal wel wat verschillend. Dit komt door wat vuil dat zich aanhecht aan het cylindertje of toch nog een luchtbelletje dat zich achter het cylindertje bevind. Waardoor de druk ongelijk verdeeld wordt. Of één van de blokjes wat sleept, wat ook voor meer slijtage zorgt. Als je op 2mm zit kijk je best weekelijks dat ding na. Of beter, vervang je blokjes en kuis het boeltje.
Eens exstra ontuchten kan zeker ook geen kwaad.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

zo een slijtage kan te wijten zijn aan een remklauw die stroef meebeweegd

normaal gezien bewegen uw remklauwen mee om uw blokken centraal te houden en een gelijkmatige slijtage te doen ontstaan

enig verschil is er altijd wel een beetje

dus eens de boel demonteren (onder garantie = laten demonteren) kuisen en opnieuw vetten van de glijassen der remklauw
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
stefke

Bericht door stefke »

volgens mij volstrekt normaal. nieuwe remblokken worden zefs asymmetrisch geleverd om dit probleem op te vangen. 8-)

Afbeelding
Alianalan

Bericht door Alianalan »

Hallo,
Ter opvolging had ik hier nog een enkele foto's van in m'n cameraatje.
Afbeelding
Afbeelding
Remblokken zijn ook ongelijk afgesleten maar mag niet zeggen dat de remklauw in goede staat is.
De rem doet het "goed" maar heeft wel tet meegemaakt.
Gezien de aard van de beschadigingen aan velg en cardan (en klauw dus) vermoed ik dat de beemer van zen centrale standaard is geduwd met gedemonteerde achterklauw (dat moet zeer gedaan hebben :shock: :-( :evil: ).
Toegegeven, hier zijn we dus geen stap mee verder maar toch het volgende:
Xa4
aawel se ... ik zen verschoten van tkan niemeer !
Ik had dus in duitsland deze zomer nieuw remblokken gestoken. Had toen 41.000km met de originele BMW blokskes.
Doordat niet overal alles in voorraad was heb ik de achterste set bij Louis gekocht en de voorste bij HG.
De voorste zijn (voorlopig) nog ok. De achterste ... hoewel ook sintermetaal en al wa ge wilt, zo versleten als wat ! Dus die hebben exact 11.000 km meegegaan. Ze waren 1/3 van de prijs van de BMW blokjes, maar ze gaan dus ook maar 1/4 van de tijd mee ... triestig
stefke
volgens mij volstrekt normaal. nieuwe remblokken worden zefs asymmetrisch geleverd om dit probleem op te vangen.
Stefke, soort remblok en remgedrag zal wel verschil maken aangaande slijtage maar je zegt "zelfs", dus dit zijn geen standaard blokken of?

Het is me niet duidelijk aan welke kant de slijtage zit in de verschillende gevallen. Verkrijgbaar "in spiegelbeeld"?
Laatst gewijzigd door Alianalan op 06 aug 2007, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Alianalan
R 1100 RS - 1995
11rt

Bericht door 11rt »

Achter:
Onder andere op de 1100RT ,zijn de achterblokken assymetrisch.Dus de foto(origineel) van Stefke is OK.ttz dat moet zo.Achter wel te verstaan.
Voor:
Ik "durf" ,bij groot onderhoud of indien nodig ,de blokken vooraan links en rechts te verwissellen ,om ongelijkmatige slijtage te vermijden.Ik weet niet of dit kan op de 1200 ?Ik heb ongelijke slijtage ook nog niet vastgesteld op mijn 1100RT.En ik zie dus geen reden waarom het plots op een 1200 normaal zou zijn.
Toedel

Bericht door Toedel »

Hello, ik heb hetzelfde op m'n R12GS. De éne zijde versleten, de andere nog met groeven.
Ik vind het nogal lastig, want de levensduur van de blokken wordt zo beperkt.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Plaats reactie