Motorolie voor K1200R

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Vic
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2004, 13:48
Locatie: Tienen

Motorolie voor K1200R

Bericht door Vic »

Ik had al zoeiets gelezen in mijn instructieboekje maar dacht dat het een drukfout was.. daar men voorschrijft om minerale olie te gebruiken, maar nu heeft een vriend van mikj een mekanieker van BMW tegen het lijf gelopen, en die zegde toch ook van steeds minerale olie te gebruiken.Vind dat een beetje bizar in deze tijd van high tech olieen, maar voor de prijs niet gelaten.Iemand hier ervaring mee?
Z.M.V.V.
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

A) Minerale olie:
verkregen door raffinage van aardolie. Ondanks de kwaliteitsverbeteringen door de jaren heen blijft minerale olie een mengsel van koolwaterstoffen, waarin zich enkele van het onverzadigde type bevinden (daar was je al bang voor). Door thermische belasting kunnen er ongewenste reacties ontstaan.
Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
paraffinische
aromatische
nafteenbasische en
mixed base olie.
De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.
B) Half-synthetische olie:
deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

C) Synthetische olie:
deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

Voordelen van synthetische olie zijn:
de olie veroudert minder snel door gebruik
de lagere vluchtigheid waardoor bijvullen minder vaak nodig is
het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat
door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %)
en het belangrijkste voordeel:
de slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
ferre10
Berichten: 626
Lid geworden op: 30 mei 2005, 10:18
Locatie: Berlaar (bij Lier)

Bericht door ferre10 »

JH,
welke olie raad je aan om frieten te bakken :D :D :D
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
Vic
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2004, 13:48
Locatie: Tienen

Bericht door Vic »

JH. schreef:A) Minerale olie:
verkregen door raffinage van aardolie. Ondanks de kwaliteitsverbeteringen door de jaren heen blijft minerale olie een mengsel van koolwaterstoffen, waarin zich enkele van het onverzadigde type bevinden (daar was je al bang voor). Door thermische belasting kunnen er ongewenste reacties ontstaan.
Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
paraffinische
aromatische
nafteenbasische en
mixed base olie.
De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.
B) Half-synthetische olie:
deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

C) Synthetische olie:
deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

Voordelen van synthetische olie zijn:
de olie veroudert minder snel door gebruik
de lagere vluchtigheid waardoor bijvullen minder vaak nodig is
het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat
door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %)
en het belangrijkste voordeel:
de slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop.
Vic
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2004, 13:48
Locatie: Tienen

Olie volgens Instructieboekje van K1200R

Bericht door Vic »

[blz. 136
minerale olie met de API class.SF,SG ocf SH SAE 15W40
Synthetische motorolie mag alleen worden gebruikt indien goedgekeurd door BMW Motorad en goedgekeurd is voor deze motorfiets...
Wat moeten we daarvan denken?
Z.M.V.V.
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: Olie volgens Instructieboekje van K1200R

Bericht door AdventureQ »

Vic schreef:[minerale olie met de API class.SF,SG ocf SH SAE 15W40
Synthetische motorolie mag alleen worden gebruikt indien goedgekeurd door BMW Motorad en goedgekeurd is voor deze motorfiets...
Wat moeten we daarvan denken?
ik denk da ge de verkeerde (dure volsynthetische) olie gekocht hed... :lol:
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Plaats reactie