Directe afkoeling? Geen probleem???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

JüRgen schreef:Voor alle duidelijkheid...

Oudere BMW's tot de R1150XX waren uitgerust met staal-uitlaatbochten en daarop een laagje chroom.
Warm worden = blauw worden
Oxideren door regen en andere = roestvorming (zoals J-P)

Nieuwere reeksen R1200XX zijn uitgerust met RVS-legering uitlaatbochten, al dan niet met een laagje chroom

Opwarmen = bruin worden, bij de chroom versies "blauw"
Oxideren kan nog wel, maar dan enkel onder invloed van zouten (zoals strooizout).

Soit, tot zover...
Als ze nu bruin worden of roest.....Polieren he mannen,en ze zijn terug als nieuw!!!!
Hier de mijne na 66.000km geen vod of poets gezien te hebben!!!!
Heb er wel effe aan bezig geweest!!!
Afbeelding
En nu mooi blauw/paars gaan vlammen :P :P
Groetjes Frank :)
J
Contacteer:

Bericht door J »

Hoe polier jij dat, is dat met een wollen schijf en pasta? Welke schijf, hoe snel mag dat max draaien en heb je een goed merk van pasta?

Ik heb dat nog niet gedaan, maar aan jouw resultaat te zien zou ik dat wel eens willen doen met iets anders.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Als wij buizen polieren :

Flaptolletjes op binnenslijper

Korrel 80
Korrel 120
Korrel 180
Korrel 240
Korrel 320
Daarna met doek en pasta

Op de flaptol staat de snelheid die de slijper mag draaien.
Steeds veiligheidsbril dragen en stofmasker.

Succes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

J schreef:Hoe polier jij dat, is dat met een wollen schijf en pasta? Welke schijf, hoe snel mag dat max draaien en heb je een goed merk van pasta?

Ik heb dat nog niet gedaan, maar aan jouw resultaat te zien zou ik dat wel eens willen doen met iets anders.

J
Hallo,
Eerst schuur ik dat af met staalwol00 en dan met zo een schuurlapje(rood)die ze in elke doe het zelf zaak verkopen,let wel,ik heb zo een schuurmachientje van" Bosh" met een driehoekig zooltje om voorgesneden schuurpapier op te kleven,wel daarop knip ik in het schuurlapje een driehoek uit,en dat scheelt al een pak in het gemak van het schuren.
Dan heb ik zo een polierset,op elke oldtimerbeurs te koop en bij Wunderlich ook meen ik te weten voor 17€.
Daarbij zijn 2 borstels ruw en zacht,en 2 soorten polierpasta,voorpolier en polier,dan deze bevestigen op een goed boormachien,geen"lichte brol" en vastklemmen in bankvijs(de boormachine) opzetten polierpaste op borstels brengen(niet overdrijven)goed op toeren laten komen en polijsten maar!
Daarna de stukken even afkuisen met White spirit en zelfde handeling herhalen met de zachte polierschijf en daarbijbehorend poliervet!!!
Resultaat,het blinkt als zilverwerk!!!!
Let wel,het resultaat hangt niet zozeer af van de druk die m'n zet maar wel van de toeren die de schijf maakt,draag handschoenen want het werkstuk wordt behoorlijk warm,en"remind"wanneer je gedaan hebt zie je zelf zo zwart alsof je een dubbele shift gedaan hebt in de koolmijn :lol:
Ikzelf zoek in de toekomst een slijpmolentje waarop ik dan die polierschijven kan bevestigen of een motor van een wasmachine,dat werkt nog handiger,want je moet er op letten dat je je boormachine niet kapot maakt met ze te klemmen,ik heb een oude"Metabo"die nog gedeeltelijk in ijzer gemaakt is,maar met die nieuwe spullen,die zijn volledig in plastic!!!
Hier nog een voorbeeld van m'n voorvork die ik gepolijst heb,die stond in blauwe coating die erg te leiden gehad had van steenslag,2 avondjes schuren en polijsten en dit is het resultaat!
Afbeelding
Suc6 Frank :)
J
Contacteer:

Bericht door J »

He Bedankt, ik heb al een kopie gemaakt van de tekst.

Wat een resultaat. :o Ik heb die blauwe voorvorken al eens gezien. Niet te geloven.

Bedankt Djaro en Jürgen.

Knap werk.

J
landloper

Bericht door landloper »

Die [citaat]opgesmukte baanmachine[/citaat] kan blijkbaar heel goed tegen een koude plons water.
...dus eerst was er niks en dat is ook nog ontploft?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

kzou de diene toch niet graag overnemen als tweedhandsfietsje...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Pff, jij bent zowiezo bang van GSsen jij :roll: :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Hier nog een voorbeeld van m'n voorvork die ik gepolijst heb,die stond in blauwe coating die erg te leiden gehad had van steenslag,2 avondjes schuren en polijsten en dit is het resultaat!
.. .Ziet er inderdaad heel mooi uit, maar blijft dit ook zo?? Of heb je een beschermlaag (vernis?) aangebracht? Zonder beschermlaag vrees ik dat het wel eens kan tegenvallen na een ritje in de regen of gewoon enkele dagen buitenlucht (tenzij je de hele behandeling herhaalt natuurlijk?) :? Ik herinner me nog wat een onderneming het was om het (blanke) blok van mijn K100RS in de jaren stillekes in enigszins presentabele toestand te houden.... nooit meer zo'n spierballen gehad 8) (door het telkens opnieuw moeten opblinken (wrijven wrijven wrijven) met Belgom Alu.... )
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

K1200GT schreef:
.. .Ziet er inderdaad heel mooi uit, maar blijft dit ook zo?? Of heb je een beschermlaag (vernis?) aangebracht? Zonder beschermlaag vrees ik dat het wel eens kan tegenvallen na een ritje in de regen of gewoon enkele dagen buitenlucht (tenzij je de hele behandeling herhaalt natuurlijk?) :? Ik herinner me nog wat een onderneming het was om het (blanke) blok van mijn K100RS in de jaren stillekes in enigszins presentabele toestand te houden.... nooit meer zo'n spierballen gehad 8) (door het telkens opnieuw moeten opblinken (wrijven wrijven wrijven) met Belgom Alu.... )
Als je er iedere week eens over gaat met metaalpolish,blijft dit zoals nieuw,ik had vroeger een Norton 850 Commando met een gepolierd motorblok en voorvork en ik ging daar elke week is over met een vodje en metaalpolish en daarna spuit ik het in met WD40,met als resultaat dat het bleef blinken,wij moeten ons toch ook regelmatig wassen hé,om proper te blijven :lol: :lol: Ik zit daar niet mee het poetsen is ook een deel van het motorplezier!!Die blokken van de K100 waren indertijd blank maar niet gepolierd,en door het enigzins ruwere oppervlak werden ze inderdaad zeer snel vuil en kwam er vrij vlug een aanslag op,maar op een gepolierd oppervlak zet vuil zich niet zo snel vast,vernissen is uit den boze,ten éérste geeft dit een geelachtige schijn,en als er dan steenslag opkomt krijg je van die fameuze bloemkoolvlekken,die je er niet kan uitpoetsen.
Ja ik weet waaraan ik begonnen ben,en dit vergt veel onderhoudswerk,maar wie mooi wil zijn moet er iets voor over hebben,en m'n GS verdient dat!!!
Groetjes Frank :)
Frank :)
K1200GT

Bericht door K1200GT »

... vernis...?.... :oops: :oops: ..... sorry, ik bedoelde doorschijnende lak ("klarlack" zoals ze dat in Duitsland noemen)... Maar de gevoeligheid vooor steenslag en dergelijke is natuurlijk dezelfde als bij normale lak...
J
Contacteer:

Bericht door J »

Als je iets vernist, en zoals je beschrijft door slijtage van steenslag, mag je het er na een tijd allemaal afhalen, en dat is geen lachtertje. :cry:

Ik denk dat het inderdaad beter is om het elke week eens op te poetsten, of gewoon zo laten.

J
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Was zondag in Breda, was blijkbaar net een Harley meeting aan de gang, kan dus gene chromé nie meer zien....ne GS mag niet te hard blinken ook nie hé, dan begint het wel heel erg op nen opgesmukte baanmoto te lijken :D
Maar idd ik zou er ook gene vernis of klarlack (is volgens mij het zelfde) opzetten. 1keer per maand met Belgom Alu erover en het blinkt terug. Ik heb da met de spaakvelgen gedaan en da werkte prima. Die blinkende vorkpoten vind ik niet zo mooi, is mooier in het mat of geanodiseerd. Dat anodiseren kan je ook laten doen hé, of spuiten en dan een doorzichte plastick erover, zie je nauwelijks en beschermt lak en vork heel goed. Of een zelfklevende carbon look sticker...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

:oops: je warmt gewoon het water op das alles :lol:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
J
Contacteer:

Bericht door J »

WALTER GSAdventure schreef::oops: je warmt gewoon het water op das alles :lol:
dan uw zijkoffer vol thé, wat gaten inboren en een tas eronder zeker?
:P

Ik stelde de vraag in de hoop hier wat onderzoek over te lezen. Nu heb ik van de meeste voorbeelden gehoord en gezien. Ik kan wel aannemen dat het niet echt kwaad kan, maar ik ga toch verder zoeken.

Ik zal het ook niet laten om door veldwegskes te rijden hoor. :D

Groeten en bedankt allemaal nog eens voor jullie ervaringen en de leuke foto's. Voor al het filmpje van 'landloper'. Deze vraag riep nu wel op ' Wat met de luchtfilter, zuigt die bij dergelijke plons geen water op???' MAAR deze vraag durf ik bijna niet te stellen. Dus jullie moeten ze zeker niet lezen. :wink:

J
Plaats reactie