Koppeling slipt na groot onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Eclipser
Contacteer:

Koppeling slipt na groot onderhoud

Bericht door Eclipser »

Toen ik onlangs mijn R 1150 GS Adventure ging halen bij de dealer
na een grote verwenbeurt op 60.000 km merkte ik direct op dat er plasje dikke zwarte olie onder lag :shock:
Omdat ik van mijn werk moest komen was het dicht tegen de sluitingstijd
van de dealer.
Ik vertelde dit aan de dealer en hij zei dat die olie van een overloop afkomstig was en dat dit compleet normaal was. Na het bijhalen van een technieker bleek die het eens te zijn en de volgende dag zou ik er al
niets meer van merken.

Ik had echter al zoiets van, is dat hoe men tegenwoordig je BMW aflevert
nadat je er 60.000 km zorg voor hebt gedragen: met een olievlek eronder :?: :?:

De volgende morgen wil ik op mijn moto stappen en hup weer een nieuwe olievlek eronder! Het kwam blijkbaar noch steeds vanuit dat zwart tubeke/overloop.

2 dagen daarna, bij het optrekken merk ik dat de koppeling doorslipt, soms in 4de, altijd in 5de en zonder moeite in 6de versnelling!

Ik bel daarvoor en de dealer zegt uiteraard dat het onderhoud niets te maken heeft met mijn koppelingsproblemen. Ze raden mij aan hem terug binnen te brengen voor een nazicht. Dit kon ten vroegste een maand later!

Na 1 maand elke dag voorzichtig te bollen met een koppelingsprobleem,
breng ik hem binnen en krijg ik nadien een rekeningetje van +/-500 euro te betalen. Een groot onderhoud bij BMW kost natuurlijk ook al poen genoeg. Byebye vakantiegeld. :x

Nu is mijn vraag: is dit echt toeval? Voor de eerste keer in 60.000km een olievlek en 2 dagen erna een slippende koppeling?
Every day above ground is a good day
John
Contacteer:

Bericht door John »

Heb je zelf je olie pijl gekontroleerd? Voor de herstelling uiteraard. Dit ruikt naar een foutje van de dealer als je het mij vraagt.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Enheuu, tussen ons gezegd en gezwegen....Je bent een OEN als je dat een maand hebt laten aanslepen. Je had direct terug moeten gaan. Die gasten zijn niet heilig zenne!
landloper

Bericht door landloper »

Nee, de olielekkage en slippende koppeling hebben zeer waarschijnlijk met juist elkaar te maken. Vraag is natuurlijk wat de oorzaak is van de olielekkage. Toevallig juist nu de pakking lek? Slordigheidje monteur?

Je had er zeker niet zo lang mee moeten wachten!
...dus eerst was er niks en dat is ook nog ontploft?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Sommige mensen zoeken toch echt zelf problemen.

Dat je pas een nieuwe afspraak krijgt een maand later, gaat er bij mij nog half in... maar dat je dan ook effectief een maand wacht om je dealer met de feiten te confronteren (lees: je motor gaan tonen) dat gaat mijn petje te boven....

Het probleem zal zich inderdaad wel voorgedaan hebben door toedoen van de onderhoudsbeurt, daar twijfel ik niet aan... maar zo lang wachten en de brave burger uithangen is goed fout.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Ik ben benieuwd. Welke ingreep tijdens het onderhoud van de 60.000 kan ervoor zorgen dat de koppeling begint te slippen ?

Ik zou het met de slechtste wil niet kunnen...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Wat stond er allemaal op de laatste twee facturen? En een plasje zwarte dikke olie, net na een onderhoud, dat zou toch niet mogen. Tenzij het natuurlijk een overdosis verse motorolie was, die door de keerring naar buiten is geduwd, richting koppelingshuis, waar de olie door het aanwezege stof eerst zwart is geworden.
Het komt ook wel vaker voor dat deze types versnellingsbakolie lekken via de keerringen, en zo de koppelingsschijf vettig maken. Maar meestal begint dit met kleine beetjes, en niet met plassen tegelijk. Kan toeval zijn dat dit gebeurt op de dag van het onderhoud, maar dan gaat de uitleg van de dealer niet op. Hij noemt het verschijnsel volkomen normaal, en spreekt van een overloop voor de olie :shock: Welke overloop?
En wil je de tip van de maand? Stel dit soort vragen hier meteen als je de vaststelling doet, en niet als het kalf verdronken is. Ik weet het, vijgen na pasen, maar toch. En ik vind dat je niet verlegen moet zijn, maar meteen ook de naam van de dealer mag vermelden.
Laatst gewijzigd door LOMAX op 31 mei 2007, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Eclipser
Contacteer:

Bericht door Eclipser »

Als ik erover nadenk kan ik niet anders dan jullie gelijk geven.
Ben inderdaad een oen en 'k had wat meer op mijn strepen moeten staan :oops:

Nobodies perfect, dus ook niet die monteur die het onderhoud heeft uitgevoerd. Na het herstellen van de koppeling moest ik er trouwens
ook weer op wijzen dat bijvoorbeeld de plastiek clip die de 2 remleidingen op afstand houd en ervoor zorgt dat ze minder bewegingsruimte hebben niet goed was bevestigd en dat de overloop buisjes (4 zwarte en 1 doorschijnend) nergens aan waren vastgestript. Het zijn misschien kleine
dingen maar het zegt iets hoe die mensen met je gerief omgaan. Ik weet
in ieder geval hoe ik zelf ben qua afwerking.

En euh, ben wel een oen maar geen ezel dus voor mijn volgende onderhoudsbeurt/moto ga ik naar een andere dealer.

Vraag me af wat ze van plan zijn op de A12 boomsesteenweg. Daar zijn
ze blijkbaar een groot BMW gebouw aan het neerpoten.
Eclipser
Contacteer:

Bericht door Eclipser »

Het komt ook wel vaker voor dat deze types versnellingsbakolie lekken via de keerringen, en zo de koppelingsschijf vettig maken. Maar meestal begint dit met kleine beetjes, en niet met plassen tegelijk.
Het was ook telkens een kleine hoeveelheid van niet meer dan 4 cm doorsnee.
En ik vind dat je niet verlegen moet zijn, maar meteen ook de naam van de dealer mag vermelden.
Motorrad Latem.

zonder dank.
Fox30

Bericht door Fox30 »

Eclipser schreef:Vraag me af wat ze van plan zijn op de A12 boomsesteenweg. Daar zijn
ze blijkbaar een groot BMW gebouw aan het neerpoten.
BMW Auto- en Motordealer van een kilometertje verderop gaan samen worden gebracht in 1 groot nieuw gebouw.
noek

Bericht door noek »

[

Vraag me af wat ze van plan zijn op de A12 boomsesteenweg. Daar zijn
ze blijkbaar een groot BMW gebouw aan het neerpoten.[/quote]

Vroeger motor dealer "Bavarian motorsport"....nu overgenomen door "Jorssen auto dealer...motor afdeling heet nu "Jorssen motorsport"
Op het moment nog op twee locatie's..maar verhuist binnenkort naar super locatie op de A12.Ging vroeger reeds op onderhoud bij Bavarian en nu bij Jorssen(personeel bavarian mee overgenomen)Tot hier toe tevreden van de service....hopelijk blijft het zo op hun nieuwe werkstek :wink:
Plaats reactie