aankoop R850R

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
mark hustinx

aankoop R850R

Bericht door mark hustinx »

Na 17 jaar treuzelen en uitstellen heb ik twee weken geleden dan toch de stap gezet, ben ondertussen al 36 jaar. Ik ben mijn theoretisch examen gaan doen en heb mij ook maar ingeschreven voor de verplichtte 6 uur rijschool. Ik heb deze week ook al een geschikte motor gevonden en gekocht, een R850R van '99 met 27000km, vrijdag ga ik er voor het eerst mee toeren :D .
Heeft iemand nog hints en tips voor een nieuwe motorrijder(zowel voor gebruik als over de motor zelf)?
Kun je nadien ook nog handvat en zadelverwarming installeren?

THX,
mark
sprint

Bericht door sprint »

Mark, welkom op de beemerkermis :wink:

En een goede raad, nu vrijdag iedereen thuis blijven, Mark gaat voor de eerste keer toeren :lol:
Marnix.

Afbeelding
Frank K

Bericht door Frank K »

Welkom Mark op het forum.
De R850R is een zeer goede en toffe moto. (mijn eerste BMW)
Handvatverwarming plaatsen is mogelijk, doch zadelverwarming????
Handkappen plaatsen (GS) is een goedkopere oplossing en zeker zo efficient. Het is vooral de wind die er voor zorgt dat je koude handen krijgt. Een goedkope, doch degelijke oplossing vind je bij HG.
Veel rijplezier!!!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Mark van harte welkom en menig R fanaten hier aanwezig.
Waarom niet gekeken naar een 2de hands met handvatverwarming? Achetraf wordt wat prutsen denk ik doch als je techneut bent geen overkomelijk probleem. Zadelverwarming daarentegen kan je een verwarmd Corbin oevrwegen. HIER meer uitleg daarover.
Afbeelding
Jan B

Bericht door Jan B »

Dag Mark,

Even een aanmoediging van iemand die al 7 jaar op een R850R zit. Niet twijfelen. Een prima motor. Ikzelf ga er één maal per jaar mee op reis. Vind het een perfect compromis tussen lekker rijden op kleine baantjes en toch comfortabel lange afstanden afmalen. Voor dat laatste zal de 1100 wellicht iets beter zijn maar geef mij toch maar de 850. Bagagemogelijkheid is met 2 koffers softcase en tanktas behoorlijk. Handvatverwarming zou ik niet graag missen. Achteraf monteren is wel een beetje aan de dure kant vrees ik. Je zegt niks over een abs. Bij mij zit die erop en dat geeft vooral bij regen toch een lekker gevoel. Scherm? Ik heb al zonder en met gereden. Kan zonder maar voor autostrade toch liever met. Verbruik 6 liter/100km. Vaak zelfs iets minder. Net 20000 km gereden met voor en achterband. Ik sta er zelf stom van. Soms, heel soms wou ik een 20 tal PK extra. Maar dat kan voor een beginner geen enkel probleem zijn.
Doen dus zou ik zeggen.

Jan.
R850R
PabloElFlamenco

Bericht door PabloElFlamenco »

Dag Mark, welkom hier...

Ikzelf (57) kocht in januari een R850R (nov/2000) met 6000 km, dat zijn er nu reeds 7300+ geworden. Goede motor, wel vind ik hem met zijn 235+ kilo een zwaar stuk, zeker bij stilstand of wanneer ik hem (achterwaarts) lichtjes bergop de garage probeer in te duwen. Ook is de vernellingsbak ongewoon lomp (de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit evenzeer te wijten is aan mijn voet zelf, ¿en slechte schakelvaardigheid wegens ouwe pee heupproblemen, beenlengte en voethoek -eendepoten heb ik- op de pedalen?)

Ik "herbegon" met motorrijden na 30 jaar met een zetel gemonteerd op vier wielen onder mijn (edele) kont gereden te hebben. Het motorrijden is -thans- véél moeilijker dan ik -toen- dacht (ik mocht dus ook rijden zonder één seconde opleiding, een foute beslissing van de wetgever).

Vooral het stoppen (zonder de motor op zijn zij te parkeren) zorgde nogal voor problemen. Maar het gaat al beter.

De enige tip die ik je wil geven is volg met aandacht alle cursussen die je aan kan, luister met respect naar de andere rijders, hang niet de "fafoel" uit (maar wie spreekt er hier, hé??!). Ogen ver open houden! Defensief rijden!

Voor de rest komen wij elkaar hopelijk in de bocht tegen, en met mijn groeten

Pablo
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
naftje

Bericht door naftje »

Welkom op de kermis, Mark.
Naar wat ik op 't forum lees, een heel goed machien, dus dat zit goed.
Veel plezierige en VEILIGE kilometers :wink: .
Greetz, J-P
Boogieman

Bericht door Boogieman »

WELKOM

Je gaat vast enorm genieten van je nieuwe fiets!

Dat ie wat zwaar is dat went op den duur, tenminste bij mij (R1100R) iig. En ben met mn 1,73 toch niet bepaalt de grootste.

PS: En vergeet niet ver vooruit te kijken in het verkeer...
Dyslectie, hoeschrijfjedatookalweer?
- R1100R -
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Goede keuze, je gaat er lol aan beleven. Is niet alleen een goede beginners-boxer, maar ook geschikt voor jarenlang gevorderden-plezier.
Handkappen zijn inderdaad een goed alternatief voor verwarming, en zelfs de originele kappen van BMW zijn best betaalbaar. Ik gebruik de handvatverwarming haast nooit, enkel om eens te testen of ze nog werkt :wink:
Zadelverwarming? :shock: Met de juiste (onder)kledij heb je dat al helemaal niet nodig. Is voor softies :P
jakke

Bericht door jakke »

Hé Mark,

Welkom bij de Beemeraars !!

Op het gebied van handelbaarheid heb je als beginneling de perfecte keuze gemaakt, volgens mij.
Anderhalf jaar geleden heb ik mij ( ook als beginneling ) een R1100R van '99 gekocht.

Het gewicht schrok mij ook wat af in het begin, maar heb ik op nog geen enkel moment als moeilijk ervaren.

het zijn supertoffe bakken om mee te rijden, ook op lange afstand.
Echter, met het zadel op de hoogste stand vind ik mezelf een beetje te laag zitten als ik met duo onderweg ben. Ikzelf meet 1.80 m.
Als ik alleen onderweg ben heb ik minder last omdat ik dan een klein beetje meer naar achteren kan zitten en bijgevolg iets hoger zit.

Maar laat dat je vooral niet afschrikken !

Binnenkort ga ik eens met de R 1200RT van mijn broer rijden, dan kan ik het verschil eens ervaren. :D

Alvast super veel suc6 gewenst met uw machien. 8)

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Hanzy_S

Bericht door Hanzy_S »

Proficiat en welkom. Mijnen eersten was ook een roadster. Fantastisch machien
[ s ]R1100R[ /s ]
R1200S
Afbeelding
Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Proficiat ! Goede keuze als opstapmotor ... ik had een R1150R
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RBee

Bericht door RBee »

jakke schreef:
Binnenkort ga ik eens met de R 1200RT van mijn broer rijden, dan kan ik het verschil eens ervaren. :D)

Velly dangelous.

Gevolg------> R1100R van '99 te koop.(eventueel gratis visjes) :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
fast

Bericht door fast »

een wereld motor een r850r.
mijn vrouw heeft er een, en die mag ik graag van haar stelen.
gooit en smijt nog ff makkelijker dan mijn rt.
prima motor :P
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
jakke

Bericht door jakke »

RB-RT schreef:
jakke schreef: Binnenkort ga ik eens met de R 1200RT van mijn broer rijden, dan kan ik het verschil eens ervaren. :D)
Velly dangelous.
Gevolg------> R1100R van '99 te koop.(eventueel gratis visjes) :lol:
Kweet nie !!

Ik ben bang dat ik te veel uit de wind zal zitten. Iets dat mij op de roadster wel kan bekoren.

Het is op dit moment gesloten tijd !! ik heb nu geen visjes. :roll:

:D :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Mark,

Gefeliciteerd met uw aankoop.
Dat je AL 36 jaar bent, wil ik nuanceren en stellen dat je nog maar 36 jaar bent. M.a.w. nog een zee van tijd om heel veel te genieten van het motorrijden (en ook af en toe motorpoetsen).
Ik denk dat een van de beste tips die we je kunnen geven is : rij veel, rij veel, rij heel veel. Als het kan elke dag. Laat u niet tegenhouden door een bui, een grijze lucht, of een termometerstand onder nul. Elke dag dat je niet hebt gereden is een verloren dag!
Cursussen zijn ook niet te onderschatten en bevatten gouden tips, maar het meest/best leer je door ervaring op te doen; en ervaring doe je op door te rijden.
I.v.m. die handvat- en zadelverwarming : ik heb handvatverwarming, maar heb ze nog nooit gebruikt. Af en toe test ik of ze nog werkt, maar er mee rijden, no way.
Ik rij zelfs in putteke winter, met sneeuw en vriesweer, maar kou heb ik raar of zelden. En in vergelijking met collega's, vrienden of mijn vrouw, draag ik ook nooit van dat speciaal winterondergoed en toestanden. Ik geef toe dat dit waarschijnlijk een erfelijk gen is dat je hebt of niet, en waar je zelf niet om kan kiezen.
Nogmaals gefeliciteerd en heel veel veilige km'ters.

een verslaafde .... motard
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Plaats reactie