WAYPOINTS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
TonTon

WAYPOINTS

Bericht door TonTon »

Ik heb een "standaard.gdb" bestand aangemaakt met waypoints die er altijd moeten opstaan als ik een route rij ( enkele privé adressen ) en
daarbij zitten ook 276 waypoints van flitspalen.
ik kopieer telkens een ( bestaande )route naar dit bestand , geef het zijn nwe naam en gebruik deze dan om na te rijden...
maar hoe komt het dat ik die waypoints wel zie op m'n scherm als we aan het rijden zijn en de kaart is uitgezoomd maar ik geen waarschuwing krijg dat ik zo'n waypoint nader ?
moet ik ergens iets instellen bij ofwel de 2610 zelf of bij de route eigenschappen in Mapsource ?

nu staat m'n 2610 zo ingesteld bij "menu" , "kaartinstelling" , "Punten" :

Waypoint text "MID" , Max zoom AUTO
Afrit text "MID" , Max zoom AUTO
POI text "MID" , Max zoom AUTO

en ( sry :oops: ) wat is het verschil tussen een "Waypoint" en een "POI" , ik dacht ik geen POI kon inladen voor de 2610 ?
indien dit toch kan hoe haal ik zo'n POI binnen in Mapsource , hoe upload ik die naar het toestel , hoe maak ik een POI ? kan ik van een Waypoint een POI maken ? en hoe laat ik een POI zien op m'n scherm..
véél vragen hé ik weet het :oops:

ben er gisterenavond lang mee bezig geweest en nu weeral de ganse voormiddag maar geraak er niet uit :?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

een poi, ofte point of interest is een soort markering van een of ander element in de omgeving. Bijvoorbeeld restaurant, benzinestation, monument. Je gps toont je hierbij dat je in de buurt bent van zo een point indien ingesteld als weer te geven.

Je route laat je hier niet passeren in die zin dat je er moet voorbijrijden.

Met een waypoint is dit anders. Dit houdt een plaats in waar je route effectief passeert, en je gps leidt je dan ook naar die plaats toe.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Er zijn 3 soorten punten voor gebruik op de 2610 (dat was toch zo).
1. point of interest: wordt door garmin togevoegd in het kaartenmateriaal. Het zit dus in je Map Source en in de kaarten op je gps. Je kan hieraan in princiepe geen veranderingen aanbrengen. Je kan op een POI wel een way- of viapoint maken
2. waypoints: zijn voor jou belangrijke punten waar de route moet doorlopen. Je wil ook dat deze punten vermeld worden. Je bepaalt zelf waar die punten liggen.
3. viapoints: zijn punten waarlangs de route moet lopen. Ze dienen eigenlijk om de sofware te dwingen de route een bepaald traject te laten volgen. Je bepaalt zelf waar die punten liggen. Persoonlijk wil ik NIET dat die punten aangekondigd worden of dat de gps erop gaat inzoomen. Dit gebeurt sinds kort wel :evil:

Ik had vernomen dat het verschil tussen way- en viapoints op de nieuwere systemen vervaagd was maar ik heb tot mijn spijt onlangs vastgesteld dat dit nu ook het geval is op de 2610.
De instellingen op mijn gps

Waypoint text "MID" , Max zoom AUTO
Afrit text "MID" , Max zoom AUTO
POI text "MID" , Max zoom 120
Ik denk niet dat je hier moet zoeken. Eerder bij instellingen maar daar vind ik niets.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
scheurneus
Contacteer:

Bericht door scheurneus »

Wat is POI http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=6431

Geen POI op 2610 http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=124 ... t=2610+poi

Wat niet wil zeggen dat er geen POI's in jou 2610 zitten, elk tankstation of hotel of restaurant in je 2610 is wel degelijk een POI, maar die zitten in het kaartmateriaal. Je kunt dus geen losse POI's laden zoals de latere toestellen dat wel kunnen.

Dan blijft alleen over om waypoints te misbruiken als POI, maar daar heb je wel de beperking dat je maar een max 500? waypoints kwijt kunt.

Maar er is een truuk met transparante mappen. voor flitspalen is dit het draadje: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=574 ... t=2610+poi Helaas alleen geen nabijheidsmelding. Dit werkte prima op me Streetpilot III waarbij ik dan de POI zichtbaarheid op 500m zetten.
Marco

BMW R1150GS Adventure '2005 (on)weiss aluminium
Ducati MH900evolutione '2002 rood/grijs/zwart #1668
TonTon

Bericht door TonTon »

bedankt allemaal , ondertussen is er een mail vertrokken i.v.m. die transparante mappen zoals Marco hierboven aangeeft , dus afwachten maar...
scheurneus
Contacteer:

Voor ik het vergeet, deze is ook handig (in nederland):

http://www.elsinga.net/map_flitsservice.html
Marco

TonTon

Bericht door TonTon »

ik ben gisteravond nog op iets heel anders gebotst , zie onderstaande link , doorscrollen naar de topic van “TwanV” , en het onderste programma binnenhalen (Setup_GPSMappy_Flits.exe ).

Link : http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... 6dece8f4ad

Je laat het programma installeren en dan ga je in de installatie map een map “Flits” zien staan , dit mapje kan je dan plaatsen waar je wil en het programma terug verwijderen want dit heb je niet meer nodig.( ik heb dit mapje geplaatst in mijn map met updates en routes van Garmin maar je bent daar vrij in ).

In dat mapje staat een uitleg (Readme.doc ) van hoe je verder te werk moet gaan.

Toch even een waarschuwing : als je geen ervaring genoeg hebt met pc en operating systems zou ik toch oppassen met het “register” te gaan aanpassen , één fout en mogelijkst start je pc niet meer op.

Ik heb zo’n 30 jaar ervaring met pc’s en Windows en heb dus alles gedaan volgens die uitleg en heb nu alle flitspalen van Europa op mijn 2610 staan.

Als je alles uitgevoerd hebt zoals in de handleiding dan moet je in Mapsource linksboven het Flitspalen kaartmateriaal kiezen en deze via de “kaartknop” tool selecteren ( best eerst uitzoomen naar 300 km , zijn enkele grote vakken ), daarna alle kaarten ( ook de CN kaarten ! ) terug naar je 2610 toestel sturen , als je dan in het “kaart” menu op je 2610 kijkt dan zal je 2 kaarten zien , één met uw CN materiaal en één met Flitspalen Europa materiaal.

enkele screenshots ter verduidelijking :

http://users.telenet.be/bmwman/Flits1.gif
http://users.telenet.be/bmwman/Flits2.gif
http://users.telenet.be/bmwman/Flits3.gif

veel succes ermee :wink:
scheurneus
Contacteer:

Das mooi, maar GPSMappy is oud. Wat ik op de website en forum zie, hebben de laatste updates van palen plaatsgevonden in december 2005.
Marco

Eelco

Bericht door Eelco »

scheurneus schreef:.. GPSMappy is oud...
dat mag inderdaad zo zijn, maar als mijn herinnering me niet in de steek laat heb ik [Setup_GPSMappy_Flits.exe] gebruikt om het bestand van flitspaal.nl als overlay map op onze SP3+ en 2610 te krijgen (omdat de POI-Loader daarop niet werkt).
Ofwel GPSMappy heeft ons een of andere "WS tool" gestuurd, maar die ben ik ook kwijt - na dezelfde PC-crash.
Dus bovenstaande verwijzing biedt me de mogelijkheid het flitspalenbestand eens bij te werken en naar onze OF (= Old Fashioned) Garmin te laden .

dus Arnold: bedankt :!:
groeten
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
TonTon

Bericht door TonTon »

Eelco schreef: maar als mijn herinnering me niet in de steek laat heb ik [Setup_GPSMappy_Flits.exe] gebruikt om het bestand van flitspaal.nl als overlay map op onze SP3+ en 2610 te krijgen (omdat de POI-Loader daarop niet werkt).

Dus bovenstaande verwijzing biedt me de mogelijkheid het flitspalenbestand eens bij te werken en naar onze OF (= Old Fashioned) Garmin te laden .

dus Arnold: bedankt :!:
kun Je eens wat meer uitleg geven omtrent bovenstaande Eelco ? ( desnoods via pm ?
TonTon

Bericht door TonTon »

bon , ik heb mij geregistreerd ( en 9.95 € betaald ) op : http://www.scdb.info/nl/ , flitspalen van Benelux,Frankrijk en Duitsland binnengehaald en ben er na veel zwoegen,proberen,uittesten,vloeken :? met een bepaald programmaatje , in geslaagd om deze om te zetten naar waypoints voor m'n 2610.
nu is mijn vraag of er iemand zo vriendelijk zou willen zijn om mij de waypoints symbols ( rode cirkel met daaarin cijfers , bv "30" ) van volgende flitspalen te mailen : 30 km , 50 , 60 , 70 , 80 , 90 , 100 , 110 , 120 , 130.
zo kan ik aan iedere categorie van flitspalen hun eigen waypoint symbool toewijzen :wink:
indien dit niet mogelijk is dan graag de werkwijze hoe ik "custom symbols" in "mapsource" en mijn 2610 krijg :wink:
Fox30

Bericht door Fox30 »

Arnold schreef:.....
indien dit niet mogelijk is dan graag de werkwijze hoe ik "custom symbols" in "mapsource" en mijn 2610 krijg :wink:
Voor Mapsource kan ik je helpen
Je plaatst de bmp's in dezelfde folder waar nu al de standaard symbolen staan.
Bij mij is dat : "D:\My Documents\Mijn Garmin\Custom Waypoint Symbols"
Er staan normaal al enkel files die noemen:
000.BMP, 001.BMP, en zo voort.
Zoek even naar de folder "Custom Waypoint Symbols"
Ik heb er zo eentje geopend, aangepast en opnieuw bewaard onder de naam 016.BMP
Let er op dat de file uit slechts 16 bij 16 pixels mag bestaan.
Als je wil stuur ik je wel eens enkele bitmapjes op.

Met de 2610, vrees ik dat we geen symbolen kunnen toevoegen.
Erik

symbolen op 2610 toevoegen

Bericht door Erik »

Fox30 schreef:Met de 2610, vrees ik dat we geen symbolen kunnen toevoegen
zoissut
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
TonTon

Bericht door TonTon »

Fox30 schreef: Er staan normaal al enkel files die noemen:
000.BMP, 001.BMP, en zo voort.
opgelost : die 8 "custom symbols" waren voor mij niet relevant dus heb ik die vervangen door de bmp's met de snelheids beperkingen ( 30 , 50 , 70 enz).
nu nog iedere categorie van flitspaal waypoints hun gepast symbool geven , in een "standaard.gdb" integreren , en bij een route de overtollige te verwijderen ( wat makkelijk gaat met de tip die ik hier op het forum heb gekregen ) en klaar is kees :)
bedankt aan allen voor de hulp en info :wink:
fluppie
Contacteer:

Bericht door fluppie »

@ Patrick,

je uitleg over het verschil tussen via-punt, waypooint, en POI is correct en duidelijk.
Eén toevoeging: sinds de komst van de 2720 (en alle toestellen die er op volgden) is het mogelijk zelf ook POI's aan te maken. Dat kan in verschillende bestandsformaten (bv excell, gpx,..)
De eindgebruiker of de dealer is in de mogelijkheid om op die manier zijn eigen poi-database te maken. Voordeel: deze is veel groter dan de ruimte voor waypoints en je kan er alarmering aan verbinden.
Op dit ogenblik zitten we bij ons aan het downloaden van 33000 POI's in een GPS en hij geeft nog steeds geen krimp.

fluppie
Plaats reactie