Meest recente pannes (R1200GS van juni 05) :
Mrt 07 33500 km: batterij geeft de geest. Ik heb de moeite niet meer genomen om naar BMW te gaan, batterij was onbetrouwbaar, en heb een Hawker Odyssey geplaatst. Verschil zeer merkbaar, ik hoef me niet meer af te vragen 'start ie wel, of start ie niet?'. En geen knipperend ABSlampje meer.
Mrt 07 35.000 km : linker knipperlichtschakelaar kapot, was op vakantie in Wales, één reisdag om zeep (rechter was eerder al kapot; zie verder).
Apr 07 39.000 km : motor valt tijdens rit uit. PANNE. Eerst komt Touring Wegenhulp, die er niets aan kan doen, vervolgens wegslepen. Halve dag kwijt, vergaderingen moeten missen, enz. Bleek aan transistor te liggen aan benzinepomp.
Wat daaraan voorafging :
Juni 05 Motor afgeleverd; wielen niet uitgebalanceerd.
Aug 05 Ringantenne herkent chip in sleutel niet; PANNE, reis om zeep.
Sept 05 Gashandle blijft geblokkeerd in zelfde positie staan.
Okt 05 BMW acculader kan batterij niet laden.
Feb 06 Koplamp gesprongen op 13000km; te betalen
20.000 Onderhoud : software update : contactdozen buiten werking
Sept 06 Corrosie aan distributiedeksel.
Nov 06 Rechter knipperlichtschakelaar kapot.
Nov 06 Sensor achteras kapot; geen snelheidsindicatie/ABS.
Nov 06 Sensor versnellingsbak kapot.
(cowboytactieken van de dealer laat ik achterwege)
Na 16 problemen op 22 maand : de kwaliteit van BMW ?
La-me-nie-lachen, want ik moet ervan huilen.
De R1200GS is de meest onbetrouwbare machine die ik in mijn leven heb gehad. Tot nu toe dacht ik : allez, 't zal de laatste keer wel zijn. Maar nu geloof ik niet meer dat ik geen pannes meer ga hebben, en zorg ervoor dat ik m'n gsm ALTIJD bij heb. 't Is maar goed dat ge een servicekaart hebt, want ge hebt 'em verd-mme nodig.
Commentaar van de dealer (die de bui ondertussen wel ziet hangen) : dat hebt ge met andere merken ook. Ik heb eens meewarig gelachen.
Ge denkt het er uwe van, ik ga niet in discussie, ben het hele gedoe zo ook al beu.