Starter maakt soms raar geluid..
Moderator: GVN
Starter maakt soms raar geluid..
Hi all,
De laatste weken hoor ik mijn starter een ander soort 'dzjing' maken, soms slaat de motor aan met een heel ongezond klinkende 'krak' of 'klang' erbij.
Na een wasbeurt was 't zelfs een paar keer gewoon een lange 'dzjiiiiieng' en nikske aanslaan..
Aankomend onheil?
De laatste weken hoor ik mijn starter een ander soort 'dzjing' maken, soms slaat de motor aan met een heel ongezond klinkende 'krak' of 'klang' erbij.
Na een wasbeurt was 't zelfs een paar keer gewoon een lange 'dzjiiiiieng' en nikske aanslaan..
Aankomend onheil?
Laatst gewijzigd door Wingman X op 11 mar 2017, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Motard de l'Allier
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
- Woonplaats: Auvergne (Fr.)
- Locatie: Auvergne (Fr.)
- Contacteer:
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
en als dat niet helpt moet je hem toch eens eruit halen en reinigenMotard de l'Allier schreef:Denk dat den bendix niet altijd aangetrokken wordt?
Eens de electrische bedrading losmaken die toekomt op je startmotor, reinigen en wat conact-cleaner opspuiten.
Hopelijk is het hiermee opgelost, je hebt een kans?
Mvg Motard de l'Allier
de beweegbare onderdeeltjes terug wat vers vet geven
en eens testen voor je hem terug monteerd
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
hakkekanniekakke
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 13:27
- Locatie: plopsaland
-
Werner Von C.
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
-
Motard de l'Allier
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
- Woonplaats: Auvergne (Fr.)
- Locatie: Auvergne (Fr.)
- Contacteer:
Xavier ,pas net hetzelfde probleem gehad ,dealer zei vermoedelijke oorzaak door gebruik hogedrukreiniger.
Daarom ff gedemonteerd,vrij eenvoudig zelf te doen :
- alu look plastic kapje startmotor verwijderen.
- min klem aan batterij losmaken
- aansluiting achterop startmotor van startrelais losdraaien ( koperen bout)
- stekkertje losnemen dat accesoires van stroom voorziet ( indien aanwezig )
- twee inbusbouten losdraaien ( boven en onder ) onderste wel moeilijk bereikbaar
startmotor naar achteren wegnemen
____________
- startmotor voorste deksel wegnemen ( 3 vijsjes )
- je zal zien dat ziet er allemaal ongeloofelijk vuil uit ( zwart stof ) verwijderen door in te spuiten met remreiniger )
as,koperen busje vooraan en startkrans voorzien van laagje nieuw vet .
Terug monteren ,probleem opgelost ,enne dat van die hoge drukreiniger is zever hoor ,je zal zien daar komt geen water ontrent,oorzaakis gewoon vuil stof .
Allé su6.
Daarom ff gedemonteerd,vrij eenvoudig zelf te doen :
- alu look plastic kapje startmotor verwijderen.
- min klem aan batterij losmaken
- aansluiting achterop startmotor van startrelais losdraaien ( koperen bout)
- stekkertje losnemen dat accesoires van stroom voorziet ( indien aanwezig )
- twee inbusbouten losdraaien ( boven en onder ) onderste wel moeilijk bereikbaar
startmotor naar achteren wegnemen
____________
- startmotor voorste deksel wegnemen ( 3 vijsjes )
- je zal zien dat ziet er allemaal ongeloofelijk vuil uit ( zwart stof ) verwijderen door in te spuiten met remreiniger )
as,koperen busje vooraan en startkrans voorzien van laagje nieuw vet .
Terug monteren ,probleem opgelost ,enne dat van die hoge drukreiniger is zever hoor ,je zal zien daar komt geen water ontrent,oorzaakis gewoon vuil stof .
Allé su6.
ne moto veu me te rein en ene veu oan te prutse.
-
de Ron
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
- Woonplaats: Wuustwezel
- Locatie: Antwerpen - Wuustwezel
Bij me'n RT 1150 hoor ik soms bij koudstart dat de bendix blijkbaar even te lang blijft hangen. Lijkt me aangewezen de as wat te smeren, alleen weet ik niet juist waar de starter juist te vinden is, kan iemand dit even meedelen ?
Dank bij voorbaat voor de info !
Dank bij voorbaat voor de info !
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
hi all
thanks voor de info, denk dat het tijd is voor
starter overhaul
@ Ron
Starter zit links onder tegen de achterkant van het blok. Ter hoogte van de schakelpedaal.
thanks voor de info, denk dat het tijd is voor
starter overhaul
@ Ron
Starter zit links onder tegen de achterkant van het blok. Ter hoogte van de schakelpedaal.
Hi all,
Heb deze namiddag eens de starter (een Valeo) afgenomen en uit elkaar gehaald, mij baserend op bovenstaande Duitse beschrijving.
In principe is 't eenvoudig. De linker schetsplaat op de RT vraag wel wat geduld. Batterij eerst afkoppelen want de polen op de bendix zitten erg dicht bij elkaar. Met je sleutel (13) wil je liever geen contact maken.
Heb de starter uiteengevezen, en de losse delen goed gekuist met white spirit en daarna mooi geolied. Voor het tandwielmechanisme heb ik een staaltje Molybdeen-grafietvet genuttigd van Valeo. Ik kreeg 't vanmorgen gratis mee van mijn autodelen leverancier.
Daarna alles mooi weer gemonteerd met kopervet aan de polen. Ondertussen ook 't schakelmechanisme van de schakelpedaal gesmeerd.
Schetsplaat vastzetten lukte enkel als de moto op de zijpikkel stond. Dan stonden de gaatjes mooi boven elkaar. Je moet niet vragen welke krachten er zitten op 'n frame.
Ik was in elk geval verbaasd over de grote hoeveelheid viezigheid en stof. Het verborgen deel van de uitlaat was ook een vieze bedoening. Fotos post ik wel op mijn smugmug.
Reken op 2à3h om de complete klus goed uit te voeren. Motor slaat opnieuw snel aan, zoals 'n nieuwe voor 'n proefrit.
Aangezien ik veel lange trajecten doe moet 't bij boxers met lagere kilometerstanden minstens even erg zijn. Ik durf aan te bevelen om de starter om de 40.000 eens af te nemen voor inspectie, zeker als ke veel korte ritten doet, zoals de politie-RT's.
Heb deze namiddag eens de starter (een Valeo) afgenomen en uit elkaar gehaald, mij baserend op bovenstaande Duitse beschrijving.
In principe is 't eenvoudig. De linker schetsplaat op de RT vraag wel wat geduld. Batterij eerst afkoppelen want de polen op de bendix zitten erg dicht bij elkaar. Met je sleutel (13) wil je liever geen contact maken.
Heb de starter uiteengevezen, en de losse delen goed gekuist met white spirit en daarna mooi geolied. Voor het tandwielmechanisme heb ik een staaltje Molybdeen-grafietvet genuttigd van Valeo. Ik kreeg 't vanmorgen gratis mee van mijn autodelen leverancier.
Daarna alles mooi weer gemonteerd met kopervet aan de polen. Ondertussen ook 't schakelmechanisme van de schakelpedaal gesmeerd.
Schetsplaat vastzetten lukte enkel als de moto op de zijpikkel stond. Dan stonden de gaatjes mooi boven elkaar. Je moet niet vragen welke krachten er zitten op 'n frame.
Reken op 2à3h om de complete klus goed uit te voeren. Motor slaat opnieuw snel aan, zoals 'n nieuwe voor 'n proefrit.
-
Werner Von C.
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:

