Hallo;
Weet er iemand hoe je zelf de abs van een R1150RT (bj.2002) kan resetten?
ABS-lampjes blijven aan dubbele snelheid pinken + rembekrachtiging werkt niet.
MVG; Chris.
Resetten ABS.
Moderator: GVN
Kijk eerst eens of er geen contact blijft hangen. Het kan soms zijn dat een contact blijft hangen en bij het starten kan de check-procedure niet voltooid worden? Soms kan het helpen om na het starten eens beide remhendels los te duwen (dus voetrem omhoog trekken en handrem naar voor te duwen)
Lukt dit niet, dan zal je inderdaad naar de werkplaats moeten voor verder nazicht.
Lukt dit niet, dan zal je inderdaad naar de werkplaats moeten voor verder nazicht.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Ik heb anders ooit met een flikkerend ABS licht een reset gedaan en daarna werkte alles perfect. Ik weet dat ik in de middelste opening van de diagnosestekker ( blauw ding onder het zadel) een draad gestopt heb en daarmee contact met aarding heb gemaakt ( ttz mijn middenbok) en daarna denk ik dat ik de absknop enkele seconden moets ingedrukt houden. Ik weet niet meer precies of het zo ging maar ik had eerst gegoogeld " abs resetten" en daar de gebruiksaanwijzing gevonden. In 5 minuten was alles weer normaal.
Toch eens proberen. Maar wel eens op internet dubbelchecken. Ik wil geen ongelukken op mijn geweten.
Jan.
Toch eens proberen. Maar wel eens op internet dubbelchecken. Ik wil geen ongelukken op mijn geweten.
Jan.
R850R
voila gevonden
Locate the diagnostic connector on the right frame rail, under the seat. Remove it from the blanking plug.
Insert one end of 20 cm wire into the middle socket of this connector.
Ground the other end firmly to a metal bolt in the area (and keep grounded).
Hold the ABS button down as you turn the ignition on. You should see the lights flash together as normal.
Keep holding the ABS button down for about 8 seconds. The ABS light will stay on solid.
Release the ABS button.
Turn off ignition, remove wire.
Locate the diagnostic connector on the right frame rail, under the seat. Remove it from the blanking plug.
Insert one end of 20 cm wire into the middle socket of this connector.
Ground the other end firmly to a metal bolt in the area (and keep grounded).
Hold the ABS button down as you turn the ignition on. You should see the lights flash together as normal.
Keep holding the ABS button down for about 8 seconds. The ABS light will stay on solid.
Release the ABS button.
Turn off ignition, remove wire.
R850R
Ondertussen,na wat zoeken,het probleem (hopelijks definitief???) kunnen oplossen.
Eerst de zekering van de Motronic verwijderd,het contact eventjes opgezet,daarna contact terug af,zekering terug op de plaats en contact terug aan (= wissen "geheugen foutmelding" Motronic ???).
In ieder geval ging het ABS-lampje, na 1sec. op dubbele snelheid te hebben gepinkt terug over op het pinken op normale snelheid en op dat ogenblik stelde ik de oorzaak van het probleem vast,namelijk dat het stoplicht bleef branden alsook was het geluid van de remservo(heel zachtjes) te horen.
Oorzaak:de remhendel bleek,na het inknijpen,niet voor de 100% terug te keren(niet meer dan 1à 2mm verschil).
Dit werd opgelost met de nodige smering.
Daarna nog een toertje gemaakt + verschillende malen motor af- en aangezet en alles bleek terug in orde te zijn.
MVG. Chris.
Eerst de zekering van de Motronic verwijderd,het contact eventjes opgezet,daarna contact terug af,zekering terug op de plaats en contact terug aan (= wissen "geheugen foutmelding" Motronic ???).
In ieder geval ging het ABS-lampje, na 1sec. op dubbele snelheid te hebben gepinkt terug over op het pinken op normale snelheid en op dat ogenblik stelde ik de oorzaak van het probleem vast,namelijk dat het stoplicht bleef branden alsook was het geluid van de remservo(heel zachtjes) te horen.
Oorzaak:de remhendel bleek,na het inknijpen,niet voor de 100% terug te keren(niet meer dan 1à 2mm verschil).
Dit werd opgelost met de nodige smering.
Daarna nog een toertje gemaakt + verschillende malen motor af- en aangezet en alles bleek terug in orde te zijn.
MVG. Chris.
