Daar dient een GS toch niet voor hé...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

En toch is het hier in België anders.

Er zijn weinig opleidingscentra die een compleet eigen infrastructuur hebben, laat staan een eigen oefenterrein dat groot genoeg is, al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

De catering is lang niet altijd inbegrepen en elke deelnemer is aangewezen op zijn eigen verzekering (wat ik overigens perfect normaal vind).

Persoonlijk vind ik (zonder reclame te maken voor mezelf) de prijzen hier doorgaans zeker niet goedkoop. Gelukkig is er het systeem van de opleidingscheques waarmee je bij een door de Vlaamse Overheid erkende opleidinsverstrekker terecht kan (daar zou ik nog iets ander kunnen over zeggen ,maar ik zal maar zwijgen...). Feit is wel dat het opleidingscentrum de meestal gangbare volle € 150 opstrijkt ... per deelnemer.
Daarenboven zit er dikwijls nog eens een "rit op de openbare weg" binnen de cursusdag. Persoonlijk ontgaat mij het nut hiervan totaal. Als je maar creatief bent bestaan er genoeg oefeningen om een ganse week niet van je afgesloten terrein te komen :lol:

Bij slipcursussen met de auto is de prijs met ongeveer € 320 voor een ééndaagse cursus ook niet van de poes, maar daar de prijs van de lesauto en de catering zijn inbegrepen.

Laat je door die prijzen echter nooooit ontmoedigen. Laat u moto omver vallen terwijl hij stil staat en als je geen valbeugels hebt zal je al meer neuro's kwijt zijn dan een opleiding bij eender welk centrum, of dat nu een groot of een klein is.
By the way, 't is hier niet echt relevant maar ook een rijvaardigheidscursus met de auto is werkelijk ongelooflijk interessant en nuttig, en het is nog eens pure fun bij !
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

-Wim- schreef:Besparen op je rijvaardigheid is gewoon dom.
MIJ moette niet overtuigen, maar wat heeft het voor zin dat een enkeling die cursussen volgt. Als je de grote massa niet zover krijgt ben je geen stap verder :( .
J-P schreef:Indien ze die prioriteiten niet op een rijtje hebben moeten ze zich misschien wel eens af gaan vragen of ze wel op een motor thuis horen.
't Is voor de meesten dan ook maar een hobby natuurlijk, hé. Net zoals 's zondags even met de fiets een ritje maken of bergbeklimmen of surfen of zeilen ..... (allemaal dingen waar je ook dood kan aan gaan :P )
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

BiemeRT schreef:
J-P schreef:Indien ze die prioriteiten niet op een rijtje hebben moeten ze zich misschien wel eens af gaan vragen of ze wel op een motor thuis horen.
't Is voor de meesten dan ook maar een hobby natuurlijk, hé. Net zoals 's zondags even met de fiets een ritje maken of bergbeklimmen of surfen of zeilen ..... (allemaal dingen waar je ook dood kan aan gaan :P )
Hobbies kosten geld en als je dat er niet voor over hebt om het zo goed en veilig mogelijk te kunnen moet je gaan biljarten.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Relax

Bericht door Relax »

En mij een oog uitsteken? No way, blijf maar lekker motorrijden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

JohanDB schreef:En toch is het hier in België anders.

Daarenboven zit er dikwijls nog eens een "rit op de openbare weg" binnen de cursusdag. Persoonlijk ontgaat mij het nut hiervan totaal.
Helemaal oneens (tenzij je de belgische manier bedoelt want hier in NL zijn speciale op de weg cursussen die erg populair zijn en een groot rendement geven aan de cursist). Juist daar boeken we hier de grootste winst in de opleiding nu en in de VRO/DRO bij oudere motorrijders, het vergroten van het inzicht, verbeteren van kijktechniek, risicoperceptie, bochtentechniek, situatieherkenning. Dat leer je niet op een terrein, dat leer je out there, in the wild. Het verbaast me bijzonder dat jij als instructeur daar de waarde niet van ziet.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Ik kan alleen maar spreken uit mijn persoonlijke ervaring en die van mijn medecursisten (jaja, ik volg ook les).

De rit die wij toen gedaan hebben was gewoon een toeristisch ritje zoals je elke zondag kan doen, zonder enige meerwaarde. Er werden wel wat technische stukjes ingelast, maar die hadden meer te maken met de ondergrond waarop gereden werd, dan met échte verkeerssituaties.

Bovendien werd er nooit gewisseld van positie zodat de leden vanaf pakweg positie 4 niets meer zagen van de rijstijl van de instructeur die vooraan reed. Er werd ook een zeer smal aardewegeltje doorwaad, waar de deelnemers met hun koffers aan weerszijde amper 5 cm overschot hadden...tot de betonnen afsluitingspalen :shock: .

Ik ben me ten zeeeerste bewust van de meerwaarde die een échte verkeerssituatie biest, maar zoals sommigen het promoten schiet het naar mijn gevoel allemaal een beetje zijn doel voorbij. Ergens lees ik bijvoorbeeld: een "moeilijke rondrit op de openbare weg"...What the hell is da voor iets ?????

Ik heb me uiteraard onterecht zeer veralgemenend uitgedrukt, louter afgaand op mijn eigen ervaring, sorry daarvoor.
Spijtige zaak dat men in B geheel anders tegenover verkeersveiligheid en rijopleidingen staat dan in NL (en dat is positief voor de NL-ers bedoeld!) :wink:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Zoals jij het schetst is de meerwaarde inderdaad ver te zoeken. Overigens, ik doe elk jaar 2 tot 3 cursussen om beter te worden. mijn ervaring is dat hoe meer iemand rijdt hoe meer teruggevallen wordt op routine en ik heb dat ook. Af en toe een frisse kijk van een derde die er verstand van heeft doet wonderen...
J-P

-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik heb tot hiertoe mijn cursussen in Tongeren gevolgd. Er wordt daar wel degelijk van positie veraderd en je kan dat moeilijk een touristisch ritje noemen.

Waarschijnlijk zal er veel afhangen van het niveau van de zwakste cursist.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Dwars

Bericht door Dwars »

J-P schreef: Hobbies kosten geld en als je dat er niet voor over hebt om het zo goed en veilig mogelijk te kunnen moet je gaan biljarten.
Is biljarten gratis dan? 8) cool ga ik dat erbij doen :lol:
I am not a complete idiot, some parts are missing
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

JohanDB schreef: en elke deelnemer is aangewezen op zijn eigen verzekering (wat ik overigens perfect normaal vind).
Geen extra risicoverzekering/beroepsaansprakelijkheid ?

Da's pas risico nemen.
Hopen dat er nooit eentje op een cursus zichzelf zodanig tegen de grond werkt dat hij er blijvend letsel aan overhoudt, en besluit om samen met zijn advocaat eens verhaal te gaan halen bij de instructeur die hem die oefening deed doen. Ondanks het invullen van een afstand-van-verhaal verklaring of iets dergelijks.
Nil volentibus arduum
Frank K

Bericht door Frank K »

Ik ga binnenkort mijn tweede cursus volgen.
Jaren geleden heb ik er eentje gevolgd bij M&T (kostprijs vergeten)maar ik ben de oefeningen blijven herhalen. (kostprijs €0,00).
Heb tweemaal een gratis screening afgelegd via MAG.
Eind van de maand een cursus voor €150,00 (via opleidingscheques idd de helft).
De cursus wordt gegeven voor 4 man... dan is €150,00/P/P toch verre van overdreven. Bruto houdt het opleidingscentrum er een goede €75,00 P/uur aan over.... bruto!!!!!!!
Dat goedkopere cursussen meer volk zouden lokken, wel daar heb ik mijn vragen bij. De screening bij MAG is gratis en toch zijn het dikwijls dezelfde gezichten die men terug ziet. Wanneer de instucteurs uitleggen dat men beter eens een cursus zou volgen, reageert meer dan 90% met ongeloof, want ze rijden al jaren.....
Verder ben ik er van overtuigd dat een goede instructeur je heel veel kan aanleren of verbeteren met een rit op de openbare weg. Dit heb ik zelf meegemaakt bij mijn cursus bij M&T.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Raketman schreef:
JohanDB schreef: en elke deelnemer is aangewezen op zijn eigen verzekering (wat ik overigens perfect normaal vind).
Geen extra risicoverzekering/beroepsaansprakelijkheid ?

Da's pas risico nemen.
Hopen dat er nooit eentje op een cursus zichzelf zodanig tegen de grond werkt dat hij er blijvend letsel aan overhoudt, en besluit om samen met zijn advocaat eens verhaal te gaan halen bij de instructeur die hem die oefening deed doen. Ondanks het invullen van een afstand-van-verhaal verklaring of iets dergelijks.
...voor de cursisten hé Raket....zelf heb ik uiteraard een aansprakelijkheidsverzekering genomen :roll:
luc boxer

Bericht door luc boxer »

Ik ook
Laatst gewijzigd door luc boxer op 02 nov 2018, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Relax

Bericht door Relax »

Weggegooid geld, zo'n rijlessen.

Niemand kan mij fatsoenlijk met een motor leren rijden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Relax schreef:Niemand kan mij fatsoenlijk met een motor leren rijden.
Mij wel hoop ik, want na al die heisa hier heb ik eindelijk gedaan wat ik allang van plan was en mij ingeschreven in een motorcursus voor gevordenden begin april aan een (voor mij) aanvaardbaar tarief Afbeelding

En als het een beetje leuk en vooral leerrijk wordt, ga ik daar meteen een jaarlijkse gewoonte van maken Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

stefke

Bericht door stefke »

BiemeRT schreef:
Relax schreef:Niemand kan mij fatsoenlijk met een motor leren rijden.
Mij wel hoop ik, want na al die heisa hier heb ik eindelijk gedaan wat ik allang van plan was en mij ingeschreven in een motorcursus voor gevordenden begin april aan een (voor mij) aanvaardbaar tarief Afbeelding

En als het een beetje leuk en vooral leerrijk wordt, ga ik daar meteen een jaarlijkse gewoonte van maken Afbeelding
Heisa is een groot woord maar het doet mij alvast een plezier dat je de stap zet, ik ben er zeker van dat je er heel wat van zal opsteken. :D
danielGS

Bericht door danielGS »

Na dit hier allemaal gelezen te hebben begin ik als gratisrijbewijskrijger flink de schrik te krijgen om mij nog zonder opleiding op de openbare weg te begeven :(

BTW goed remmen vind ik wel een van de moeilijkste handelingen bij het motorrijden
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

den boesten - danielGS schreef:Na dit hier allemaal gelezen te hebben begin ik als gratisrijbewijskrijger flink de schrik te krijgen om mij nog zonder opleiding op de openbare weg te begeven :(
Dat zou spijtig en totaal onnodig zijn, maaaaaar ... extra tips en lessen kunnen je rijkunsten alleen maar ten goede komen en hoe beter je kan rijden, hoe meer fun je erin krijgt.
Dus uiteindelijk doe je jezelf er al minstens tweemaal plezier mee :wink:

Dit is de mening van een zondagsrijder hoor (ik dus :? ), alhoewel ik toch jaarlijks rond de 13.000 km afmaal :P

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

den boesten - danielGS schreef:Na dit hier allemaal gelezen te hebben begin ik als gratisrijbewijskrijger flink de schrik te krijgen om mij nog zonder opleiding op de openbare weg te begeven :(

BTW goed remmen vind ik wel een van de moeilijkste handelingen bij het motorrijden
Daniel, doe me even een lol, als er 1 belg is die ik ken die goed kan sturen ben jij het wel... opleiding is niet alles. Gevoel en verstand zijn ook belangrijke zaken. Verstand ontbeer ik ook wel eens... maar dat hoef ik jou niet te vertellen... :wink:
J-P

BitKid

Bericht door BitKid »

Die stoppies en wheelies doen mij niet zoveel maar het straatje keren bij 32 seconden vinnik wel gaaf. Dat heb ik in NL nooit zo geleerd :(
(althans niet op een GS)

Ik ga morgen maar even oefenen...
BitKid R1150GS
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
- Salvador Dali
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Kom eens gewoon langs op het oefenterrein, Bill, je weet het te zijn... :wink:
J-P

danielGS

Bericht door danielGS »

J-P schreef:
Daniel, doe me even een lol, als er 1 belg is die ik ken die goed kan sturen ben jij het wel... opleiding is niet alles. Gevoel en verstand zijn ook belangrijke zaken. Verstand ontbeer ik ook wel eens... maar dat hoef ik jou niet te vertellen... :wink:
:oops: Dat is wel leuk om te horen uit de mond van een lesgever :) .

Ik denk dat vooral een portie gezond verstand en altijd allert zijn onmisbaar zijn op de motor en zo kan je als doorwinterde of zondagsrijder met of zonder opleidingen op een gezonde manier van je hobby genieten.Ik ben wel voorstander van strenge opleidingen in het verkeer voor het behalen van een motorrijbewijs.

btw. JP we gaan hier geen ouwe koeien uit de gracht halen :wink:
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
hakkekanniekakke

Bericht door hakkekanniekakke »

Misschien een domme vraag maar die opleidingscheques , bij welke instantie dienen die aangevraagd te worden? En komt iedereen hiervoor in aanmerking? Hoelang duurt het na aanvraag dat je ze hebt ?

Dank bij voorbaat
hakkekanniekakkewantzegatistoegebakke
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

hakkekanniekakke schreef:Misschien een domme vraag maar die opleidingscheques , bij welke instantie dienen die aangevraagd te worden? En komt iedereen hiervoor in aanmerking? Hoelang duurt het na aanvraag dat je ze hebt ?

Dank bij voorbaat

http://www.vdab.be/opleidingscheques/
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
advic

Bericht door advic »

.

btw. JP we gaan hier geen ouwe koeien uit de gracht halen :wink:[/quote]

wie zat er in de gracht ? foto !

wil best nog eens de grachten gaan uitdagen met jullie in de nabije toekomst, Daniel, ging je niet nog eens dat ritje overdoen van in 't najaar ?

groet, z
Plaats reactie