Er zijn weinig opleidingscentra die een compleet eigen infrastructuur hebben, laat staan een eigen oefenterrein dat groot genoeg is, al zijn er natuurlijk uitzonderingen.
De catering is lang niet altijd inbegrepen en elke deelnemer is aangewezen op zijn eigen verzekering (wat ik overigens perfect normaal vind).
Persoonlijk vind ik (zonder reclame te maken voor mezelf) de prijzen hier doorgaans zeker niet goedkoop. Gelukkig is er het systeem van de opleidingscheques waarmee je bij een door de Vlaamse Overheid erkende opleidinsverstrekker terecht kan (daar zou ik nog iets ander kunnen over zeggen ,maar ik zal maar zwijgen...). Feit is wel dat het opleidingscentrum de meestal gangbare volle € 150 opstrijkt ... per deelnemer.
Daarenboven zit er dikwijls nog eens een "rit op de openbare weg" binnen de cursusdag. Persoonlijk ontgaat mij het nut hiervan totaal. Als je maar creatief bent bestaan er genoeg oefeningen om een ganse week niet van je afgesloten terrein te komen
Bij slipcursussen met de auto is de prijs met ongeveer € 320 voor een ééndaagse cursus ook niet van de poes, maar daar de prijs van de lesauto en de catering zijn inbegrepen.
Laat je door die prijzen echter nooooit ontmoedigen. Laat u moto omver vallen terwijl hij stil staat en als je geen valbeugels hebt zal je al meer neuro's kwijt zijn dan een opleiding bij eender welk centrum, of dat nu een groot of een klein is.
By the way, 't is hier niet echt relevant maar ook een rijvaardigheidscursus met de auto is werkelijk ongelooflijk interessant en nuttig, en het is nog eens pure fun bij !

Lid BMW MC Vlaanderen