eerste indrukken GS1150...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jeevee

eerste indrukken GS1150...

Bericht door jeevee »

Terwijl jullie volop bakkeleien over de nieuwe GS1200 doe ik mijn eerste BMW ervaringen op met een 4 jaar oude GS 1150 ... 'n mens moet ergens beginnen, hé. En daar zijn de kinderziektes hopelijk al uit.

Zaterdagochtend heb ik hem afgehaald en gisterenavond stonden er 600 km extra op de teller.

De algemene indruk is zeker positief, wat een koppel en wegligging ! Het gaat er allemaal wat rauwer aan toe dan bij mijn mierzoete Honda, maar 't zit nog ver genoeg van HD-toestanden af .-) Aan de niet-duikende voorvork hij het remmen is het even wennen, zeker in de gietende regen van zaterdagmorgen. Ook de bediening van de richtingaanwijzers vergt aandacht... het leidt tot toeteren, niet pinken, pinker laten opstaan, etc. En de versnellingsbak schakelt niet op z'n Japans, maar da's oud nieuws veronderstel ik.

Toch heb ik nog wat vragen. Ik merkte bij rustig rijden met constante snelheid een ON/OFF karakter, waarschijnlijk te wijten aan de injectie. Is hier wat aan te doen of moet ik daar ook aan wennen ?

Enne, het verklikkerlichtje van de brandstofvoorraad, gaat dat ooit aan of is mijn lampje kapot ? Ik reed al 40 km zonder dat er nog een staafje op de display stond en dan ben ik maar gaan tanken uit voorzorg. 'k Had er dan 330 km opzitten, waarvan regelmatig stevig doorgegast.

De dealer raadde regelmatige oliepeilcontrole aan. Dat ben ik niet gewend, de Honda heeft nooit extra olie nodig gehad. Hoe hoog moet ik dat verbruik inschatten ? M.a.w. hoef ik een litertje mee te pakken wanneer ik met vakantie ga ?
Dwars

Bericht door Dwars »

gefeliciteerd je hebt een echte GS 1150 te pakken: olieverbruik, horten en stoten (single spark versies), afwijkende knipperbediening tov de rest vd wereld :lol: en een reservelampje dat "laat" aan gaat.

Veel plezier ermee :wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
Wingman X
Contacteer:

Re: eerste indrukken GS1150...

Bericht door Wingman X »

jeevee schreef:Terwijl jullie volop bakkeleien over de nieuwe GS1200 doe ik mijn eerste BMW ervaringen op met een 4 jaar oude GS 1150 ... 'n mens moet ergens beginnen, hé. En daar zijn de kinderziektes hopelijk al uit.

Zaterdagochtend heb ik hem afgehaald en gisterenavond stonden er 600 km extra op de teller.

De algemene indruk is zeker positief, wat een koppel en wegligging ! Het gaat er allemaal wat rauwer aan toe dan bij mijn mierzoete Honda, maar 't zit nog ver genoeg van HD-toestanden af .-) Aan de niet-duikende voorvork hij het remmen is het even wennen, zeker in de gietende regen van zaterdagmorgen. Ook de bediening van de richtingaanwijzers vergt aandacht... het leidt tot toeteren, niet pinken, pinker laten opstaan, etc. En de versnellingsbak schakelt niet op z'n Japans, maar da's oud nieuws veronderstel ik.

Toch heb ik nog wat vragen. Ik merkte bij rustig rijden met constante snelheid een ON/OFF karakter, waarschijnlijk te wijten aan de injectie. Is hier wat aan te doen of moet ik daar ook aan wennen ?

Enne, het verklikkerlichtje van de brandstofvoorraad, gaat dat ooit aan of is mijn lampje kapot ? Ik reed al 40 km zonder dat er nog een staafje op de display stond en dan ben ik maar gaan tanken uit voorzorg. 'k Had er dan 330 km opzitten, waarvan regelmatig stevig doorgegast.

De dealer raadde regelmatige oliepeilcontrole aan. Dat ben ik niet gewend, de Honda heeft nooit extra olie nodig gehad. Hoe hoog moet ik dat verbruik inschatten ? M.a.w. hoef ik een litertje mee te pakken wanneer ik met vakantie ga ?
Welkom hier! Je hebt meteen de juiste impressie opgedaan.

Qua olie: eens zoeken hier met de zoekfunctie. En idd, op vakantie busje van 1L meenemen. Stevig doorrijden en afdalen op de motorrem slikt wel wat olie. Zal het enige zijn waar je je zorgen over moet maken 8)

greetz,
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Danny

Bericht door Danny »

een viteske lager en 't is weg maar inderdaad 't heeft te maken met de ontploffing en inspuiting van 't mengsel om 't simpel uit te leggen...
Aan de niet-duikende voorvork hij het remmen is het even wennen
iets stabielers ben je zo gewend :wink:
Ook de bediening van de richtingaanwijzers vergt aandacht... het leidt tot toeteren, niet pinken, pinker laten opstaan, etc. En de versnellingsbak schakelt niet op z'n Japans, maar da's oud nieuws veronderstel ik.
de pinkers is wennen maar eens gewend dan is kan je met alles rijden :wink: wat de boite aangaat, je schrijft het juist 't is geen Japanner maar nen Duits, beetje stug, eigenwijs maar degelijk...

wat het tanken aangaat, je vermeld niet hoeveel je erin kwakte dan weet je zo hoeveel er nog resteerde als je rekning houd met een 21 liter inhoud.

olie, nie beginnen he....

neem olie mee maar enkel als je bv op vakantie gaat en dan nog...
teveel boxer rijders panikeren als die olie in 't glas ietske zakt en gieten dan maar... de oliekoeler houd al eens wat olie voor zichzelf en geeft die een dagje of ritje later ook weer spontaan vrij. dus... zoalng je olie ziet in dat glas is't oke en zie je niks dan giet je nog maar bij met telkens een 0,2 liter om te voorkomen dat er teveel in is...

voor de rest gewoon , tanken, starten en rijden... :wink:
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Proficiat met je nieuwe brommer en welkom in de GS familie...
Je zal merken dat het een fiets is met karakter en dat je er snel genoeg aan zal wennen of anders zal hij snel terug te koop staan....
Er zijn namelijk alleen maar voor of tegenstanders van de GS.... Ergens tussenin bestaat niet.... Ik merk dat hier thuis ook... mijn vrouw is tegenstanders en zweert al jaren bij een viercylinder pk monster... maar op wie moet je altijd wachten onderweg :lol: :lol: :lol:
Ik zelf rijd al jaren GS en vind het naar mijn bescheiden mening een motor die in alles goed is maar tergelijkertijd in alles niet het beste....
Je kan er mee racen maar hij is niet de snelste... je kan er mee ofroad maar er zijn beter zandstuivers... je kan er mee reizen maar er zijn confortabelere machines.... enz.... maar als je alles op een rijtje zet moet je veel verschillende machientjes in ne garage hebben om één GS te vervangen :lol: :lol: :lol:
Tot zover mijn bescheiden mening.... en nu is aan de rest om hunne gal hierover te spuien :wink: :wink: :wink:

GRTS Danny
GSfili

Bericht door GSfili »

Proficiat met je aankoop.
Ik heb er vorig jaar ook een GS1150 gekocht. Die paar tekortkomingen die je daar opnoemt heb ik nog niet ervaren. Dat on/off gevoel heb ik niet en olie moet ik pas bijgieten na 10.000 km, m.a.w. net voor ie toch binnenmoet. Wat betreft het bereik. Ik doe nogal veel autostrade en kan gemakkelijk 340 km rijden zonder gevaar op zonder vallen. Het lichtje begint te branden tussen de 290 en de 315 km. Dat schakelen wordt je rap gewoon, en na een tijdje ga je houden van die duidelijke klik. De mijne durft wel eens tussen 4 en 5 in te schieten bij het schakelen, maar je voelt direct dat het pedaaltje teruggeduwd wordt wanneer dit zich voordoet.

Veel GS plezier, geniet er van...
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
GSven

Re: eerste indrukken GS1150...

Bericht door GSven »

jeevee schreef: Enne, het verklikkerlichtje van de brandstofvoorraad, gaat dat ooit aan of is mijn lampje kapot ? Ik reed al 40 km zonder dat er nog een staafje op de display stond en dan ben ik maar gaan tanken uit voorzorg.
Bij mij gaat de lamp haast aan op het moment dat het laaste blokje verdwijnt. Een eenvoudige test: als je nog 2 of minder blokjes benzine hebt, motor parkeren op de zijpikkel en effe wachten. De vlotter zit rechts en de pikkel links, effect verzekerd. Tijdens het rijden normaliseert de aanduiding zich.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Op mijn RT gaat het lichtje aan als het laatste blokje nog zichtbaar is. Verdwijnt ook dat blokje dan weet ik dat ik nog ongeveer een liter of 4 heb...
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Dwars

Bericht door Dwars »

Xavier schreef:Op mijn RT gaat het lichtje aan als het laatste blokje nog zichtbaar is. Verdwijnt ook dat blokje dan weet ik dat ik nog ongeveer een liter of 4 heb...
een RT is lang geen GS :twisted:
I am not a complete idiot, some parts are missing
Plaats reactie